Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte från allt-i-ett kamera till DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

deity

Medlem
Hej, jag är en rätt amatörig fotograf som under några år verkligen utvecklat intresset för att ta steget vidare till lite proffsigare bilder och så. Dock har jag tidigare inte haft ekonomi eller så att ta steget till en DSLR.

Har läst en uppsjö av tips och så vidare för olika kameror och objektiv men tycker inte riktigt jag hittat någon som svarat på frågor som rör exakt det jag letar.

Jag fotar mycket partyevents, fester och klubbtillställningar, har gjort detta rätt bra med ministativ och kompaktkamera hittils men vill gärna börja lära mig att utnyttja bättre objektiv och sånt för att förbättra mina kort.

Jag tar även en del modellbilder, men då jag inte har värsta ljusa studion är belysningen inte alltid 110% så det blir lite mörkare ljussättning och så där med.

Det jag letar just nu (rätt förvirrad hittils) är tips på ett paket på några objektiv och en bra extern blixt samt ett hus som detta funkar till.

Målet är kanske 4 objektiv men få en ranking om viktigast till minst viktigast då köpet av kamerahuset + blixt + 1 eller kanske 2 objektiv kommer tömma min ekonomi rätt rejält ;)

Alla tips och förslag välkomnas men gärna typ en lista på kamerahus (400d, 350d, d50, d70 el liknande) samt några passande objektiv till dem rankade efter hur viktiga de är och vad som är fördelarna med dem och tips en en bra blixt typ 430EX eller liknande (gärna billiga blixtar som är bra hehe)

Ingen lätt fråga, för det är väl egentligen bara du som vet vad som är viktigast och vad du värdesätter högst. En del svar kanske du kan få av recensionsbanken här på FS.

Har inte någon jättestor erfarenhet av objektiv, men har ändå provat lite bättre optik och har förstått skillnaden mellan 2,8-objektiv och 3,5-gluggar. Så satsa för det första på bra och ljusstarka objektiv. Och om det är partybilder som är ditt huvudsakliga område borde väl en bra vidvinkel som 28 millimeter, eller större brännvidd, vara viktigt.

Svårt att ge råd när man inte vet hur du jobbar eller vilka krav som ställs på ditt arbete. Undrar hur viktigt det är att du biter dig fast i digital teknik. Visst, är det korta leveranstider är digital teknik nästan överlägsen. Men levererar du på dina egna villkor är traditionell film kanske bäst för dig. Jag tänker framför allt på att många bra hus säljs för en mycket billig penning.
Själv har jag en EOS 1N, ett hus som är ganska flexibelt, det vill säga går att jobba med både i studio och i fält.

Oavsett vilket märke du väljer så finns det förmodligen någon slant att spara på att köpa objektiv från mindre tillverkare.

Blir ett av de billigare Husen.. dock är jag inte så himla imponerad av all hype kring just Husen i sig, jag kommer förmodligen inte kunna utnyttja alla funktioner i ett jätteavancerat hus direkt och senare när jag vet mer om vad jag exakt behöver få ut av huset så tar jad ju det nästa gång jag uppgraderar.

Tack för tipsen om objektiv, ljusstyrka är ju klart ett måste... blir en del fotningar på kryssningar och liknande och oftast inte jättehögt i tak så jag kommer använda extern blixt med en omnicast.

Då folk nästan hetsar fram bilder snabbt är digitalt det som gäller för mig eftersom 95% av bilderna kommer komm aupp på webben och inte tryckas.

Sen att jag gör en del modellfoto i utomhusmiljö och sånt är ju en lite annan sak men eftersom det inte alltid är ljust där man ska fota så vill jag gärna ta lite mer hänsyn till att ljussvaga situationer uppstår och sen kanske komplettera ifall man helt saknar ngt objektiv senare.

Hur är kitobjektiven? .. är de ngt att ha? och vilken kamera har bästa medföljande kitobjektivet av Nikon och Canonhusen? med ljussläpp och så...

haha.. vet att jag frågar mycket men det är mycket som snurrar i huvudet på en just nu när man sitter å läser om allt ;)

Satsa på en beg 350D eller en ny 400D. Kitlinsen är väl inte toppen direkt, men den kostar inte många kronor så köp den.

Sen så tycker jag att du ska satsa på ett Tamron 28-75/2.8 som går att få tag på för 2 500 beg, ett riktigt skarpt och bra objektiv.

Sen så är ju Sigma 75-300/3.5-5.6 APO eller Tamron 75-300/3.5-5.6 ett måste om du vill ha ett prisvärt telezoom.

Har själv dessa objektiv och klarar mig ganska långt med dessa....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar