ANNONS
Annons

Byte av stativgänga, var/kostar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Holme

Medlem
Hej!
För ett tag sedan råkade jag skruva åt stativfästet i min FujiFilm FinePix s5500 så hårt att gängan gick sönder. Den är gjord i plast, så det var väl nästan väntat efter en tid.
När man tittar nära så ser det ut som att det är något som ska gå att byta, så nu undrar jag. Går det?
Var gör man det och vad kan det kosta?
Jag lämnar helst bort kameran över disk, så i Gästrikland/Dalarna/Uppland/Hälsingland är att föredra då jag bor i Gävle.
Garantin har gått ut kan jag också nämna.

Tack på förhand!
Erik
 
Ifall du inte har någon garanti kvar skulle jag satsa på att få bort lite extra plast runtom den gamla gängan och sedan transplantera dit en ny från något billigt loppisfynd.
Fästa med plastic padding eller dyl.

Alternativt borde de gå att limma fast en större del
av botten plattan från en annan kamera direkt mot botten på fuji´n.
PL400 eller annat lim borde funka super.
Kanske inte den snyggaste lösningen men kanske det rimmligaste i brist på garantirep.
 
[Edit]

Såg nu ang. garantin.

Jag tror på att fixa det själv.
Torde bli sjukt dyrt att lämna in.
Troligen mera än vad man skulle kunna få lös en begagnad kamera för.
 
Detta är en vild tanke.
Beroende på hur mycket plats det finns innanför, så att säga, så kanske en popnut kunde fungera? En popnut är ungefär som en popnit, men i stället för en nit så drar man dit en gänga. Gängorna finns i de vanligaste m-storlekarna. Men som sagt, det krävs att det finns lite utrymme innanför.
 
Om den fd gängan var av den grövre sorten, kanske man kan tänka sig en lösning med att superlimma fast en gängadapter som omvandlar från den större till den mindre gängan? Jag har inte tänkt tanken till en färdig lösning, men det kanske är värt att titta på? Jag har för mig att mitt stativhuvud hade ett sådant don, så det borde finnas att köpa.

Då skulle resultatet bli en kamera med den lilla i stället för den stora gängan.

Per.
 
Lite sent svar kanske men jag trot att det du söker är en insatsgänga, brukar ofta kallas helicoil efter en stor tillverkare.

Man använder en speciell gängtapp (felgängad) för att göra ett nytt skruvhål sedan skruvar man in gängan med ett speciellt verktyg.

Sök lite på internet så hittar du nog all information du behöver.

Eftersom det är så sällan man behöver sakerna så brukar jag hyra gängtappen och "iskruvaren".
 
De där råkade jag ut för på min s5000. Mycket dåligt kvalitet på plasten i gängan. Går säkert att lösa på något vis.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.