Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard_90

Medlem
Tjenna! Har fotat med min 400d i över ett år nu och känner att jag vuxit ur den och skulle vilja skaffa en kamera som har mer manuella inställningar och kanske lite bättre kvalitét.

Därför funderar jag nu på att köpa en begagnad kamera då min budget är begränsad (lite över 8000kr)
Funderar då på att köpa antingen en Nikon d80 och ett objektiv för ca 2500kr eller köpa en Nikon d200 och ett objektiv för ca 1000kr, själv lutar jag mest mot d200an därför att den känns helt enkelt som en proffskamera och d80 mer som en semi/proffs. Har jag bara fått det om bakfoten och de båda kamerorna är kanske ganska likvärdiga?. ge gärna tips på vilken kamera jag ska köpa, och jag kommer troligtvis inte att uppgradera min utrustning på ett bra tag så jag vill ju få så bra kamerautrustning som möjligt för dessa 8000kr.

Du kanske borde fundera på en Canon 40D. Då slipper du byta ut all din optik och får istället en mycket flexibel utrustning med två kamerahus.

En 40D ryms ganska väl i din budget, åtminstone om du köper den från någon av de billiga webbutiker som finns -- t ex www.warehouseexpress.com

D200 är inget pro-hus, så om du funderar på Nikon så är D80 minst lika fungerande. Att köpa en begagnad D200 och sedan bara ha råd till glas för 1000kr ser jag som förkastligt. Skall du lägga så pass mkt pengar på huset, och åsyftar att"gå upp en nivå" så behöver du ha minst lika mycket över till optiken. Med en budget på bara 8000kr så tvingas du kompromissa hur du än väljer. Så mitt tips är att glömma allt vad Pro-utrustning heter och i nuläget handla det mest funktionella, som du kan få för aktuell budget. D200 blir då inget alternativ som jag ser det. Satsa då hellre på bättre optik till din nuvarande canonkamera.

Just det

WFS) (Graylingman skrev:
Vilka manuella inställningar saknar du?

Instämmer i Anders fråga.
Vad är det du saknar?
Om du resonerar som så att ett objektiv för 1000:-i samband med kamerabytet skulle vara ett steg på vägen till bättre kvalitet så är du på fel spår.
Jag kan förstå att man kan ha synpunkter på t ex sökaren eller hur säker autofokusen känns på en 400D men inställningsmöjligheterna har du.
Sen kan det naturligtvis vara så att du inte trivs med storleken på din kamera.
Vad har du för objektiv i dag?

Tack för alla svar, en grej som jag söker som inställning är tidsstyrd automatik, då jag ganska ofta fotar i mörker och vill ha långa slutartider. Har jag förstått det rätt att man kan ha över 30s slutartid med denna inställningen? Jag kan ju använda "bulb" på denna kameran jag har nu men då får jag ha en fjärravtryckare.

En av anledningarna till att jag inte vill behålla min 400d är bland annat att jag inte tycker om ergonomin och vill gärna ha en lite större kamera.

har läst vad ni skrivit och det lutar mer mot en d80, min budget ligger nu på 9000kr och kan man hitta ett begagnat d80 hus för 6000kr så har jag ju iaf 3000kr att köpa ett objektiv för.

Re: Just det

Enicar skrev:
Instämmer i Anders fråga.
Vad är det du saknar?
Om du resonerar som så att ett objektiv för 1000:-i samband med kamerabytet skulle vara ett steg på vägen till bättre kvalitet så är du på fel spår.
Jag kan förstå att man kan ha synpunkter på t ex sökaren eller hur säker autofokusen känns på en 400D men inställningsmöjligheterna har du.
Sen kan det naturligtvis vara så att du inte trivs med storleken på din kamera.
Vad har du för objektiv i dag?

Idag har jag ett af 28mm/2,8 ett Sigma apo dg 70-300
och ett Kit 18-55. Sökaren känns faktiskt lite liten och autofokusen är inte särskillt snabb eller säker så det är även en av anledningarna att jag vill prova på en annan kamera som tex d80.

Har nu kollat runt lite och vad tror ni om en d80 och ett "Sigma EX 28/1,8 DG för Nikon AF-D" Jag klarar mig på 28mm för jag använder mest mitt 28mm/2.8 på min 400d, så en d80 med det sigma objektivet borde ju vara betydligt bättre, i och med att det är ett "Ex" objektiv sen gillar jag att den har en stor bländare, och en filterdiameter på 77, så den borde ju vara ganska ljusstark.

sorry för trippelpost =)

Är det Tv läget du tänker på med tidsstyrd automatik

Alla kameror slutar vid 30 sekunder å övergår i bulb vilket kräver en fjärrutlösare eller lite uppfinningsrikedom.

Autofokusen hänger på objektivet i ditt fall, testa ett objektiv med ringformad USM.

Dock så finns det ju en stark anledning att byta å det är greppet och om du inte trivs med din kamera vilket du inte verkar göra. Å kanske rätt läge å byta, men själv skulle jag hitta objektiv för alla slantar.

Sigma objektivet är ljusstarkt men många anvädner det på bländare 2.8. Autofokosen kommer inte bli märkbart bättre med det objektivet heller.

Bara för att göra det klart för alla så handlar det om att sälja "hela" min nuvarande kamerautrustning, så när jag har mina 9000kr så har jag varken hus eller objektiv kvar, känner att jag gärna byter ut allt mot ett bra hus med skön ergonomi och ett hyfsat bra objektiv istället för 3 medelmåttiga objektiv, visserligen är sigma apo dg 70-300 ett väldigt bra objektv tycker jag men jag har hellre ett bra vidvinkelobjektiv.

Lars.L skrev:
Jag tycker mer låter som att du inte gillar canon och vill därför byta

Har inget emot canon, men provar gärna på nikon för jag tycker att dom har en väldigt skön ergonomi och jämför man min 400d med en d80 så är dom kanske ganska lika på pappret, men har provat en och jag gillar den mycket mer.

Dina 9000kr, är dom helt baserade på försäljningen av din nuvarande utrustning? Räkna inte med en viss summa....sälj först och se vad du får....inte direkt lättsålada saker, tyvärr. Lycka till i alla fall.

/U

Ubbe 1 skrev:
D200 är inget pro-hus, så om du funderar på Nikon så är D80 minst lika fungerande.
Vilken enastående usel logik. "BMW 750 är ingen formel-1, så du kan lika gärna köpa en BMW 316". D200 är en mer avancerad kamera än D80 på de flesta plan, så varför skulle D80 vara "minst lika fungerande"? I så fall är 400D också "minst lika fungerande".

Att köpa en begagnad D200 och sedan bara ha råd till glas för 1000kr ser jag som förkastligt. Skall du lägga så pass mkt pengar på huset, och åsyftar att"gå upp en nivå" så behöver du ha minst lika mycket över till optiken. Med en budget på bara 8000kr så tvingas du kompromissa hur du än väljer. Så mitt tips är att glömma allt vad Pro-utrustning heter och i nuläget handla det mest funktionella, som du kan få för aktuell budget. D200 blir då inget alternativ som jag ser det. Satsa då hellre på bättre optik till din nuvarande canonkamera.
Här håller jag däremot med till fullo. För 9000:- får man inga pengar över till vettiga objektiv tyvärr. Och även om trådskaparen skulle satsa på en 40D istället, vilket är en mycket trevlig kamera ergonomiskt, så är hans befintliga optik inte något att hurra för. Alltså blir det i slutändan ändå avsevärt mycket dyrare.

Vad gäller funktionerna så har nog 400D det som efterfrågas, men lite mer undangömt i menyerna. Det var en av anledningarna till att jag själv bytte upp mig från Nikon D50 till D200. Jag är också en av få som faktiskt hellre lägger mer pengar på kamerahuset än optiken, men då är jag heller inte så intresserad av moderna zoomar, så det blir rätt billigt ändå. Men att använda ett 18-55 eller liknande på en 40D eller D200 är nog inte så kul. Jag hade ett för ett tag sen som komplement till mina manuella objektiv och det är inget fel på bildkvaliteten, men känslan är ju ungefär som hos en dålig plastleksak och autofokusen är ett skämt.

Nä, spara pengar tills du har råd med en mer komplett uppgradering är mitt råd. För femtontusen så får du ett fint hus och nån eller några trevliga objektiv som matchar:) Dessutom blir kamerorna billigare hela tiden, så om det inte är bråttom så har du nog bara fördelar att vänta dig.

Jag skulle inte köpa en D80 av flera anledningar, för det första är funktionerna väldigt likartade och kameran är lika gammal som den du har. Möjligen att ergonomin passar dig aningen bättre, men har du testat med ett batterigrepp till din 400d?

En 40d med det nyare kit-objektivet 18-55 med IS är inte så dumt faktiskt, speciellt inte till en början. Det borde du kunna hitta relativt billigt också.

Annars är tipset att vänta nån eller några månader, att en efterföljare till d80 kommer känns inte som någon omöjlighet, och om inte annat så kommer priserna sänkas ytterligare.

"Har inget emot canon, men provar gärna på nikon för jag tycker att dom har en väldigt skön ergonomi och jämför man min 400d med en d80 så är dom kanske ganska lika på pappret, men har provat en och jag gillar den mycket mer".

..om du tycker mycket mer om d80 så är det vel bara att byta. Mer inspirerande att fota med en kamera man tycker om enn en som henger en ut av halsen.

Lycka till!!

men canon eos 40d får man för ungefär samma pengar och den tycker jag är skönare än d80n

Jag skulle nog köpt en D200 och ett sigma 30mm f/1.4.

Sensorn i D200 är liiite liite större än hos canon så 30mm blir rätt nära 28 på canon. Väldigt bra objektiv också.

Tycker du borde kunna hitta den kombon för 9000kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar