Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte av fokuspunkt - Sigma 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

jaytee

Medlem
Jag har en EOS 450D med en Sigma 18-200 3,5-6,3 OS DC. När jag siktar i sökaren och trycker på knappen för val av fokuspunkt(er) "hoppar bilden upp" ett snäpp och när jag sedan trycker ner avtryckaren för att låsa fokus "trillar bilden ner" igen. Samma händer om jag väntar tills valet av fokuspunkt "timar ut" omjag inte trycker på något. Lite svårt att förklara men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar...

Ingen skillnad om jag har bildstabiliseringen på eller ej.

Någon som känner till vad detta är för fenomen? Ska det vara så? Har aldrig märkt detta på kit-objektivet till kameran (Canons 18-55).

MVH
Jani

Låter som om det är bildstabiliseringen som hoppar till. Det finns ju inget annat som kan förändra bildens utsnitt i sökaren, utom du själv, förstås.

Men frågan är om det är en defekt eller inte. Någon som äger samma modell på objektiv och kan bekräfta eller dementera?

Probelmet är ju inte kritiskt men ganska irriterande när man komponerar och växlar fokuspunkt så flyttar sig bilden...

/Jani

Hoppar inte bilden till när du fokuserar också, då? Då startar väl stabiliseringen i deras objektiv också (den gör det med Canons).

Nej, det händer inte om jag endast låser fokus med avtryckaren (bara i kombination med val av fokuspunkt). Detta händer alltså i följande sekvens:

1) Bilden är i position A
2) Jag trycker på knappen för val av fokuspunkt (knappen vid tummen) och alla 9 fokuspunkter lyser upp
3) Bilden hoppar upp en aning i vertikalled till position B med ett mekaniskt "tick"
4a) Jag väljer en ny punkt med flervägsväljaren eller hjulet, tycker ner avtryckaren halvvägs
4b) Jag väljer en ny punkt med flervägsväljaren eller hjulet, väntar tills fokuspunktvalet timar ut
4c) Jag väntar tills fokuspunktvalet timar ut
5) Bilden sjunker ner till position A ganska mjukt

Skillnaden i position A-B är inte jättestor men klart märkbar och irriterande.

Som sagt, samma sak händer om stabiliseringen är avstängd.

Jag har en 400D och det objektivet. Bilden hoppar till när man nuddar avtryckaren och sen börjar objektivet väsa lite svagt (när bildstabiliseringen är igång). Utan bildstabilisering händer ingenting sånt.

Du pratar om att det händer när du byter fokuseringspunkt. Jag kan dess värre inte hjälpa dej här. Dels är jag inte 100% med på vad du menar och dels använder jag normalt bara mittersta fokuspunkten. Använder bara endera den eller samtliga och det senare endast i kombination med "automateld" och följande autofokus - något jag inte använder det objektivet till alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar