Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ut slutaren (D40)

Produkter
(logga in för att koppla)

lillavickevire

Aktiv medlem
Tänkte lägga ut en annons på min D40 idag, så jag kollade på exif-datan för att se hur många exponeringar, och den stora siffran gav mig rent ut sagt en chock.

41023 exponeringar på 358 dagar, och konsumentkamerorna klarar ju runt 50000.
Vilket missbruk!!

Jag måste alltså byta ut slutaren nu innan jag kan sälja den.

För att komma till frågan - kostar det något att byta ut den?
Jag har både försäkring och garanti som gäller en bra lång tid till. (Köpt på Elgiganten 2008-12-27)
 
Jag har inte själv hört någon prisuppgift direkt från Nikon, men det har pratats om runt 3000kr här när andra frågat samma sak.

Hur som helst så MÅSTE du ju inte byta den, så länge du bara är ärlig med hur många exponeringar kameran gjort.
 
Veronica, du menar alltså att du skulle tagit 114,5 bilder per dag under 358 dagar, du va mig en baddare;-) Är du säker på att du har läst av rätt, eller var kameran begagnad när du köpte den?
JB
 
Du kan vara lugn! Slutaren SKA klara 50.000 men det finns inget som hindrar den från att fortsätta kanske ytterligare 50.000 till utan problem...
Det kan naturligtvis haverera men lika gärna fortsätta fungera länge till :)

Som sagt tidigare, tala om att kameran gått 40.000+ när du säljer den och vet sen köparen inte om att nikon specar 50.000 är det dennes problem :)
 
Jag tror inte ett byte av slutaren i det här fallet skulle gå på sk garantireparation. Att behöva byta slutaren om den nu pajjar eftersom du gjort såpass många exponeringar.. Tror både butiken och Nikon kommer klassa detta som slitage.. eftersom Nikon specar att slutaren skall klara ca 50 000 exponeringar.
 
Ja, förlåt att jag som Canonist tränger mig på....

Först, det är omöjligt att kunna klassa det där som ett fall för vare som garanti eller försäkring.

Min EOS 350D hade, när jag sålde den, gått strax över 175000 exponeringar. 4 års festivaler, mängder med evenemang och sport drev den till denna mängd exponeringar.
Under hela den här tiden hade jag aldrig ens antydningar till krångel. 2 gånger fastnade spegeln uppe, men det hade med ett kefft objektiv att göra, och kommunikationen mellan kameran och nämnda objektiv.

Slappna av.
Kör kameran vidare.
Går slutaren så går den.

Inte för att jag vill vara så elak, men ett slutarbyte på en kamera av modell liknande D40 och Eos 350D är inte något jag skulle rekommendera. Skillnaden mellan att betala för ett byte eller att istället kliva upp till en nyare modell är så liten och fördelen så stor.
 
Tänkte lägga ut en annons på min D40 idag, så jag kollade på exif-datan för att se hur många exponeringar, och den stora siffran gav mig rent ut sagt en chock.

41023 exponeringar på 358 dagar, och konsumentkamerorna klarar ju runt 50000.
Vilket missbruk!!

Jag måste alltså byta ut slutaren nu innan jag kan sälja den.

För att komma till frågan - kostar det något att byta ut den?
Jag har både försäkring och garanti som gäller en bra lång tid till. (Köpt på Elgiganten 2008-12-27)

Missbruk är det väl bara om du inte fick några bra kort :)

D40 är nog inte värd tillräckligt mycket idag för att ett slutarbyte skall vara försvarbart.

Kör den tills den dör eller behåll den som reservkamera om du uppgraderar :)
Jag hade tänkt köra min D80 som reserv när jag uppgraderar, under förutsättning att den lever vill säga.

Sedan finns det gott om kameror vars slutare passerar sin "garanterade" livslängd med god marginal. Vem vet du kanske får ut 100000 kort ur kameran.
 
Missbruk är det väl bara om du inte fick några bra kort :)

D40 är nog inte värd tillräckligt mycket idag för att ett slutarbyte skall vara försvarbart.

Kör den tills den dör eller behåll den som reservkamera om du uppgraderar :)
Jag hade tänkt köra min D80 som reserv när jag uppgraderar, under förutsättning att den lever vill säga.

Sedan finns det gott om kameror vars slutare passerar sin "garanterade" livslängd med god marginal. Vem vet du kanske får ut 100000 kort ur kameran.
Dock har jag inte råd att behålla den..har en D300 på G och enda sättet att kunna betala de två sista tusenlappar som fattas är att sälja min lille D40.

Jo det var rätt mycket missbruk första halvåret, tog ibland cirkus 1000 dokumentär-bilder om dagen..hehe.
 
Dock har jag inte råd att behålla den..har en D300 på G och enda sättet att kunna betala de två sista tusenlappar som fattas är att sälja min lille D40.

Jo det var rätt mycket missbruk första halvåret, tog ibland cirkus 1000 dokumentär-bilder om dagen..hehe.

Trist, en D40 är ju annars en bra reservkamera, liten och smidig. En ny kamera på ingång är ju å andra sidan inte trist.

Sälj D40:n som den är, slutarbyte har jag mycket svårt att tro att du får igen pengarna på.

Btw jag sprutade på rätt friskt oxo med min första kamera. Fast den var iofs analog så då var två tre rullar på en dag mycket :)
 
Trist, en D40 är ju annars en bra reservkamera, liten och smidig. En ny kamera på ingång är ju å andra sidan inte trist.

Sälj D40:n som den är, slutarbyte har jag mycket svårt att tro att du får igen pengarna på.

Btw jag sprutade på rätt friskt oxo med min första kamera. Fast den var iofs analog så då var två tre rullar på en dag mycket :)
Tänker annars när plånboken tillåter köpa mig en D70 eller D80 att ha som reserv, dock känner jag att jag inte har det behovet då jag är en amatör på endast 14 bast ;)

Jo, jag har förstått nu att det kostar en peng..trodde faktiskt inte det innan.
Men nu har jag i alla fall fått ett svar och ska försöka så gott det går att sälja den =)
 
Haha, förstår inte hur ni bär er åt, hur lyckas ni ta så många bilder och framförallt, hur hanterar ni alla tusentals bilder från varje fototillfälle?

Min 5 år gamla 10D har gått cirkus 9000 exponeringar.. =)
 
Haha, förstår inte hur ni bär er åt, hur lyckas ni ta så många bilder och framförallt, hur hanterar ni alla tusentals bilder från varje fototillfälle?

Min 5 år gamla 10D har gått cirkus 9000 exponeringar.. =)
Haha jag har ingen aning jag heller..de första månaderna när jag hade köpt min första system så bara tog jag massa bilder och raderade de jag inte blev nöjd med..det räckte ju trots allt med bara ett par knapptryck.
Det var nog mest det som har gjort siffran så pass stor, hehe.
Nu har jag blivit mer försiktig och tagit bilder med mer omsorg och tänkt efter lite mer före, om jag hade gjort det från början hade siffran varit hälften så stor,
 
Haha, förstår inte hur ni bär er åt, hur lyckas ni ta så många bilder och framförallt, hur hanterar ni alla tusentals bilder från varje fototillfälle?

Min 5 år gamla 10D har gått cirkus 9000 exponeringar.. =)

Hantera bilderna har faktiskt varit lite av ett problem måste jag säga.

Rasslade runt mellan flera olika program innan jag slutgiltigt (tror jag) sitter i Lightroom & PS4 på Mac.

Vägen till framgång är (för mig)
Rensa skoningslöst vid import, jag slänger förmodligen 60-70% av korten direkt.
(Mycket kort är ju i princip dubbletter som tas för säkerhets skull)
Tagga kvarvarande korten med plats, typ och personer på kortet.
Märk ut speciellt bra kort (för utskrifter)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.