Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ut sigma 50-200/4-5,6 till Sigma 70-200/2,8 EX DG Macro HSM II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svederud

Aktiv medlem
Hej
Funderar på att byta ut mitt Sigma 50-200 f4-5.6.
Är det värt att gå upp till Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II ?
Jag vill ha bättre skärpa, behovet av större bländare är inte så stort.
 
Hej
Funderar på att byta ut mitt Sigma 50-200 f4-5.6.
Är det värt att gå upp till Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II ?
Jag vill ha bättre skärpa, behovet av större bländare är inte så stort.

om bländaröppningen inte spelar roll kan du likväl köpa Sigmas 70-300 OS, den är enormt skarp upp till 200 mm, och du får bildstabilisering.
 
Jag ska kolla på 70-300mm.
Även om jag inte har tänkt skjuta vid större än 5.6, så tänkte jag att en 2.8 lins skulle vara skarpare om man blända ner till 5.6.
 
Jag ska kolla på 70-300mm.
Även om jag inte har tänkt skjuta vid större än 5.6, så tänkte jag att en 2.8 lins skulle vara skarpare om man blända ner till 5.6.

En annan sak är att sökaren blir ljusare och behagligare att titta genom om man har f2.8.
Och sen är AF oftast snabbare och säkrare (eftersom den kan samla mer ljus) och ja, den är nog skapare nerbländad till f5.6 än vad 70-300 är fullt öppen. Sen är de optiska kvalitéerna säkert bättre på 70-200. Vi pratar väl om deras senaste med OS?
 
Nja, riktigt så myrket pengar fick jag inte. :)
Så det lutar åt en beg. utan OS. :-(
Kommer ta kort på dagen när sonen spelar fotboll., så slutar tiderna ligger över 1/600 ändå.
Eller är det mycket mer som skiljer?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.