Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta ut originalobjektivet till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Ännu en fråga angående köp av kamera. jag har nästan bestämt mej för en canon 350D plus objektivet EF-S 60/2.8 ÄR det då värt att köpa kitobjektivet eller enbart kamerahuset? Hurpass bra är EF-S 60/2.8 när det gäller att ta avståndsbilder jämfört med det som följer med?

tacksam för svar återligen :)

Är i din sits just nu... ska snart beställa mitt kit...
Efter att bollat frågan i några veckor så har jag bestämt mig för att byta ut kit-objektivet till en sigma 18-50/2.8

Sen får jag se vad jag kompletterar med i framtiden... Det är ju dyrt att köpa mer än så på en gång...

Men då har jag ju ingen macro, som du får om du väljer EF-S 60/2.8... men den som väntar på nått gott...!!

Du blir ju rätt låst med 60 macrot (96mm på 350D) då är det bättre att satsa på Sigmas 18/50 som Tobias föreslog eller Canons 17/85, med det objektivet får du ett stort zoomomfång ca: 28/135 på 350D, sen kan du ju kompletera med 60 Macrot senare.

ok...men på vilket vis blir man låst med det objektivet? jag läste på nån butiks sida att det var bra att fota med på avstånd oxå. en lösning är ju att köpa kitobjektivet och komplettera med macrot. vad tror ni?

jag skulle köpa med kit-objektivet

...jag har också hört att det inte är det bästa om man jämför med andra gluggar, men jag tror lätt det är prisvärt. Knappt 700-1000:- skiljer det mellan kit/enbart kamerahus. Kan vara skönt med en extra glugg också ifall nånting skulle hända..

Men som sagt, det är ju en fråga om pengar också, vill man spara 1000:- så är det förståeligt.

lycka till

Henrik_L skrev:
ok...men på vilket vis blir man låst med det objektivet? jag läste på nån butiks sida att det var bra att fota med på avstånd oxå. en lösning är ju att köpa kitobjektivet och komplettera med macrot. vad tror ni?

Du får en liten bildvinkel, för att få med en hel människa måste du stå en bit bort och det är kanske inte alltid möjligt, ex innomhus.

Ska du bara fotografera macro och ansiktsporträtt så blir inte någon större begränsning.

Vill du däremot fotografera interiören i ett rum så blir det kämpigt.

Lånar tråden lite, hoppas det är OK.

Funderar på att köpa en 350D och undrar om objektiven.

1) Antingen köper jag utan kitet och köper istället till detta Sigma-kit:
http://www.butterflyphoto.com/shop/product.aspx?sku=SIGKIT

2) Eller så köper jag med Canon kit och lägger till en extra Makro-lins.

Vilket alternativ anser ni vara bäst och om 2 är bäst kan ni rekommendera en bra Makro?

mvh
Björn

jag är inte rätt person att ge råd men jag köpte iaf en 350D med kitobjektivet och med macrolinsen canon Ef-s 60 2.8 efter alla råd jag fått av hjälpsamma personer här och efter runtringning i affärer. det är rätt lustigt att se hur usel kunskapen är i butikerna överlag om man jämför med ett sånt här forum. INGEN av butikerna visste ens vad det var för lins jag snackade om

Kan du inte berätta vad du tyckte om kitobjektivet. Köpte själv en 350D med 18-55 efter att 2 st butiksbiträden i 2 olika butiker lyckades övertala mig om att den var absolut överlägsen i sin prisklass. Jag var egentligen på gång att köpa mig en 20D, men jag nappade på deras tips eftersom priset var så mycket lägre. Jag blev inte nöjd med 350D'n eftersom jag varit runt och tittat på 20D'n så mycket innan. Jag tyckte den kändes för liten och plastig. (Ok, jag har stora händer :).) Dessutom tyckte jag fokuseringen i kitobjektivet var på tok för opålitligt. Det slutade i alla fall med att jag lämnade tillbaka 350D'n och köpte 20D'n som jag tänkt från början. Köpte 17-85 kitet i stället för 18-55, och jag är sjukt nöjd med den. Det kan ju ha varit fel på objektivet som jag fick till mitt ex, men det skulle varit kul att höra vad du tycker om det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar