Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ut Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, vilka nackdelar kan jag komma på?

De har inte lika många objektiv att välja på som Canon/Nikon. Det finns många, men inte lika många. Om du kollar på www.dyxum.com/lenses så hittar du så gott som alla med beskrivning och användarbetyg. Alla har stabilisering eftersom den sitter i kamerahusen.

Stabilisering i objektiven kan vara effektivare på långa teleobjektiv, sägs det.

Sony har höga priser på en del av sina finare objektiv. Ska du ha ett 300/2,8 så får du det billigare om använder Canon/Nikon, men det är i alla fall objektiv i prisklassen mellan 40-70 tusen.

Sony har inte gjort sig kända för att vara bäst på brus vid höga iso-tal, men a55, a580 och nex 5n hör ändå till de allra bästa i aps-c klassen.

Sony har inget fullformathus på programmet just nu. Det gör att flera användare av dyrare kameror blir tveksamma på hur Sony tänker göra framöver. Det finns exempel här på forumet på användare som bytt system av den anledningen.

Sonys SLT-teknik stjäl lite av ljuset från sensorn för att ge autofokus i alla lägen. Det ger en försumbar försämring (tycker jag) av brusegenskaperna vid högre iso. Men det ger så många fördelar att det är lätt att leva med.

Det var väl nackdelarna jag kan komma på. Fördelarna väger över mer än väl för mig. Du kan förmodligen välja vilken kamera du vill och uppleva en stor förbättring jämfört med din D40. Har du provat en a55:a och tyckt att den kändes bra för dig behöver du inte tveka. Du kommer säkert att bli nöjd, särskilt om du vill kunna filma på ett enkelt sätt och med autofokus.
 
Hej
Har en Nikon d40 som jag haft några år,funderar på att köpa mig en nu kamera då jag vill kunna filma lite med. Vilcken kamera skulle ni rekommendera? Har kikat på Sony nex-5n Nikon3100 och
Sony slt 35k vad tror ni om dessa vilken tar bäst foton och filmar bäst?


Började också med en D40, och ville byta upp mig. Nu kör jag med Nikon D5000, men den är väl en utgående modell. Men D3000 är en bra kamera tycker jag iallafall, sen finns även D5100, som är en liten uppdatering av min d5000.

Märke är ju såklart en smaksak, jag tycker nikon är enklare än en canon, sen tycker jag dom är lite snyggare också ^^
 
Började också med en D40, och ville byta upp mig. Nu kör jag med Nikon D5000, men den är väl en utgående modell. Men D3000 är en bra kamera tycker jag iallafall, sen finns även D5100, som är en liten uppdatering av min d5000.

Märke är ju såklart en smaksak, jag tycker nikon är enklare än en canon, sen tycker jag dom är lite snyggare också ^^

Har faktiskt läst lite om 5100 i dag och kollat lite filmer
På tuben sen verkar ju bra den med verkar dividera
Rätt bra vid filmning. När jag läst om den verkar
Testarna vara nöjda med bildkvalitet men lite
Mindre nöjda med autofucusen att den inte är så
Träffsäker (snabb) men det kanske inte är något
Stort problem min.
Min filmning är ingen avancerad precis fått
Tillökning så det blir mest barn filmer.
 
Överhettning d5100

Någon som vet i fall 5100 har samma begr
Som a55 i filmtid (10 min med stabilisering)
Hittar ingen info om detta kollade på deras
Sida men man kommer inte åt bruksanvisningen
 
Min filmning är ingen avancerad precis fått
Tillökning så det blir mest barn filmer.

Vill bara påpeka att filma barn inte är någon barnlek ;-) Det är nog så krävande för kameran att kunna hålla fokus, ge en vettig bild i sämre ljus åssåvidare... Särskilt ju rörligare barnen blir. Så håll inte nere kraven på filmfunktionen för att det är barnen du ska filma!
 
Vill bara påpeka att filma barn inte är någon barnlek ;-) Det är nog så krävande för kameran att kunna hålla fokus, ge en vettig bild i sämre ljus åssåvidare... Särskilt ju rörligare barnen blir. Så håll inte nere kraven på filmfunktionen för att det är barnen du ska filma!

Tror du Nikon 5100 klarar detneller behöver det vara en kamera av samma typ som sonyn?
 
Hej
Har en Nikon d40 som jag haft några år,funderar på att köpa mig en nu kamera då jag vill kunna filma lite med. Vilcken kamera skulle ni rekommendera? Har kikat på Sony nex-5n Nikon3100 och
Sony slt 35k vad tror ni om dessa vilken tar bäst foton och filmar bäst?

Behåll D40 och köp ett bra objektiv. Om filmning gäller så köp en videokamera.
Det är mitt råd!
 
Idag var jag och klämde på lite kameror igen och slog till på en d5100 tyckte den kändes rejälare än Sonys som var lite plastigare, ska testa lite har 14 dagars öppet köp så vi får se i fall den blir bra.
 
Nu har jag testat lite som stillbildskamera verkar den kanon,men filmning blir så där med fokusen
Annars blir filmbilden kanon. Tror ni man får lika bra bilder med nex-5n? Den borde ju vara bättre på filmbilden. Tror att nexen är likvärdig vid sämre belysning
 
D5100 och NEX5n ska ha exakt samma sensor, så bildkvaliten för stillbild ska vara exakt likvärdiga, medans såvitt jag vet så är sonyn bättre på att film, iaf eftersom den har möjlighet till helt manuella inställningar (vilket iofs D5100 inofficiellt också ska ha, men det ska vara väldigt krångligt tror jag?). Skulle jag iaf välja mellan D5100 och NEX5n så skulle jag LÄTT ta nexxen. Mindre kamera med samma bildkvalitet och med möjlighet att sätta på nästan vilket objektiv som helst. Nom nom!
 
Då var 5100 tillbakalämnad. Bilderna blev som sagt kanon bra även filmningen blev bra när man fokuserade riktigt, men som filmkamera att filma barnen med lite snabbt kändes det inte rätt.
Så man kanske skulle beställa en nex5n och testa. Har även tittat på panasonic gx1 var tror ni om den, har mindre sensor har jag förstått. Är det en stor nackdel ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.