Annons

Byta ut min Pentax Optio 550 - mot vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en pentax optio 550 som sjunger på sista versen. Det är alltså dags att, om än motvilligt, byta ut den.
Min fråga är om det finns någon som haft en sådan, eller en 555, och köpt en ny kompakt med ungefär samma zoom-område som har varit lika bra ifråga om bildkvalité/skärpa (i automatläge) & isåfall vilken. Fysisk storlek får inte vara större.

Jag har inga specifika och tvärsäkra "svar". Men jag hade själv en optio 555 och jag håller med om att det var en mycket bra kompaktkamera. Om jag inte missminner mig så är sensorn en 1/1.8 tums ccd och ett av aberna med dagens kompakter är att de ofta har betydligt mindre sensorer än så. ETT alternativ som jag själv skulle överväga i sammanhanget är iallafall Canons S90. Den har ytterligare en aning större sensor och optik som erbjuder både bättre ljusstyrka och mer vidvinkel än vad optio 555 gjorde. Man betalar dock med lite mindre tele i andra ändan..... Hur stor den är i förhållande till 555 vågar jag inte säga men det är ju bara att slå upp på google.... Men som sagt jag har ingen riktig koll och det finns säkert fler värdiga alternativ.

Tack för ditt svar. Jag har faktiskt sneglat på den & hade det inte varit för det något snåla "telet" så hade jag redan haft bestämt mig för den. Det kanske blir en sådan iallafall vad det lider.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto