Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ut min Canon 450d till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ju mer jag tänker på det, desto orimligare verkar f/3.5, 1/125 och ISO 200.
... - Fotograferade du den väldigt sent på kvällen eller tidigt på morgonen?!
Utomhus skall du ju normalt ha mycket bättre ljus och därför kan du då använda mycket mindre bländare för bättre skärpa och mycket kortare tid för bättre skärpa.

Vari består det orimliga? Den här bilden tog jag idag när jag kommit hem från jobbet. F/5,6, 1/400 sekund och ISO 4000: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/9788769973/

Ljuset tryter dessvärre så här årt, och då hamnar man på såna exponeringar :(
 
Här kommer en bild som jag skulle vilja ha mer skärpa i just på själva maskrosen. Tack för att du tar dig tid:)
Madde

Förutom tidigare tips här om inställningar för att undvika rörelse- och skakningsoskärpa så tror jag att detta är en typ av bild som skulle vinna mycket på att skärpa en del i efterarbetet. Moderskeppet skulle nog kalla detta en typisk "högfrekvent" bild och de tappar en del skärpa redan i kameran, men framförallt vid nedskalning. God kunskap om grundskärpa, detaljskärpa och slutskärpa kan göra underverk på denna typ av bild. Man kan ha lite synpunkter på var i djupet som skärpan ligger, men i övrigt så tycker jag att utgångsmaterialet har ganska goda förutsättningar att ge en riktigt skarp bild.

Stativ, se till att motivet inte rör på sig, samt ett bra efterarbete så ska du se att din utrustning kan prestera riktigt fina bilder av denna typen. Sedan är det ju alltid kul att köpa lite nytt ibland... ;)
 
Vari består det orimliga? Den här bilden tog jag idag när jag kommit hem från jobbet. F/5,6, 1/400 sekund och ISO 4000: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/9788769973/

Ljuset tryter dessvärre så här årt, och då hamnar man på såna exponeringar :(

1: Ja, du, - jag antar att det var därför jag frågade om hon tagit bilden tidigt eller sent. Jag har också hört talas om "natt".

2: Jag har inte sett en maskrosfröboll på rätt länge nu.

3: Ett primärt tips då, är ju att förutsättningarna för en skarp bild är inte optimala. Ljus hjälper ju. Fusk med blixt är ju en möjlig bot. Fotografera när dagen erbjuder mer ljus, är en annan.
 
Tillbaks till huvudfrågan. Jag skulle föreslå 70D inkl 18-55. En riktigt bra modern kamera som kommer att vara ett lyft mot din 450D på alla punkter (om man inte vill ha en liten kamera, då 70D är mer rejäl). Anledningen till att jag tycker du ska ta paket med objektivet, som på pappret är likt ditt, är att:
- Det är skarpare än ditt nuvarande
- betydligt bättre autofukus vid filmning

Dessutom blir prisskillnaden minimal då du får mer för din 450D vid försäljning med objektiv än utan.

Största anledningen att istället välja 7D är om du fotograferar snabb sport eller liknande, och behöver snabb autofokus och många bilder per sekund.
 
1: Ja, du, - jag antar att det var därför jag frågade om hon tagit bilden tidigt eller sent. Jag har också hört talas om "natt".

2: Jag har inte sett en maskrosfröboll på rätt länge nu.

3: Ett primärt tips då, är ju att förutsättningarna för en skarp bild är inte optimala. Ljus hjälper ju. Fusk med blixt är ju en möjlig bot. Fotografera när dagen erbjuder mer ljus, är en annan.

Jag tog bilden början av juni kl. 16.07.
Har dock provat lite nu med att stänga av vissa fokuspunkter, det gjorde stor skillnad.
 
Tillbaks till huvudfrågan. Jag skulle föreslå 70D inkl 18-55. En riktigt bra modern kamera som kommer att vara ett lyft mot din 450D på alla punkter (om man inte vill ha en liten kamera, då 70D är mer rejäl). Anledningen till att jag tycker du ska ta paket med objektivet, som på pappret är likt ditt, är att:
- Det är skarpare än ditt nuvarande
- betydligt bättre autofukus vid filmning

Dessutom blir prisskillnaden minimal då du får mer för din 450D vid försäljning med objektiv än utan.

Största anledningen att istället välja 7D är om du fotograferar snabb sport eller liknande, och behöver snabb autofokus och många bilder per sekund.

Jaha.. det är så stor skillnad på 18-55 som är nytt mot mitt "gamla".. Är det ngt annat som ni tycker gör stor skillnad på mitt 450 och ex 70 d som gör att man skulle överväga att byta upp sig?
har inte riktigt förstått de olika klasserna av Canons hus. ..
 
Jaha.. det är så stor skillnad på 18-55 som är nytt mot mitt "gamla".. Är det ngt annat som ni tycker gör stor skillnad på mitt 450 och ex 70 d som gör att man skulle överväga att byta upp sig?
har inte riktigt förstått de olika klasserna av Canons hus. ..

70D mot din 450D har bla:
- Mer gediget kamerahus
- Bättre ergonomi
- Bättre autofokus
- Möjlighet att filma
- Nästan dubbel upplösning
- Mindre brus (möjlighet att ta bilder i mörkare miljöer)
- Bättre vädertätad
- Betydligt bättre bakskärm/skarpare
- Fler bilder per sekund
- Större sökarbild
- Bättre batteri
- Kortaste slutartid på 1/8000s mot 1/4000s på 450D

Finns säkert fler saker, men det jag kom på så här på rak arm..
 
Jaha.. det är så stor skillnad på 18-55 som är nytt mot mitt "gamla".. Är det ngt annat som ni tycker gör stor skillnad på mitt 450 och ex 70 d som gör att man skulle överväga att byta upp sig?
har inte riktigt förstått de olika klasserna av Canons hus. ..

Ta det lugnt. Om du tvunget skall köpa en ny kamera nu, håller jag med Staffan om att 70D är den (just nu) som du kommer att uppleva största lyftet av, men det har jag redan sagt, (700D är en billigare möjlighet).
Jag tycker dock inte du behöver ha bråttom. 70D är som dyrast nu. Och så småningom kommer den intressantaste teknologin att krypa ner i billigare modeller (3-siffriga), kanske 750D, 800D, 850D... Dessutom kommer priset på 70D att komma ner rejält, när modellen blir mer etablerad. Om du som jag vänder på slantarna som du använder till foto, så red först ut om det är nåt fel på din 450D. Om inte, så börjar den ju bli gammal, och IS, IS II och STM modellerna av 18-55 objektivet är avsevärt skarpare än äldre versioner, men riktigt intressanta priser och kameror är ännu inte på marknaden.

Olika klasserna, ja. Tittar vi just nu, så är t.ex nya 700D ungefär lika kompetent som den äldre 60D. Det som skiljer är att tvåsiffriga modellerna är lite större, lite tyngre. Det antas allmänt att de skulle vara gedignare. Och det kan nog hända att slutare och spegel orkar med fler exponeringar innan nåt ger upp eller tappar precisionen i position. Men egentligen har jag aldrig hört talas om några defekt-problem med Canons billigare amatörkameror som skulle häröra från att de är billigare. De tenderar ju att bli mindre använda än en professionell kamera som rasslar genom 100,000-tals exponeringar. Folk här på forumet är väldigt glada för "gedignare byggd", etc. Själv tar jag sådant med väldiga nypor salt. Jag har kameran att ta bilder med, och jag räknar med att en digitalkamera ändå skall ersättas efter några år.

Det finns en enda sak som jag väldigt gärna skulle vilja ha från t.ex två-siffriga 60D och 70D, som inte kommer att introduceras på 3-siffriga modeller, och det är sökaren. Den är nämligen större och ljusare.
 
En viktig skillnad är att de tvåsiffriga modellerna har ett bakre inmatningshjul. För en del kan det vara mycket viktigt.
 
Jaha.. det är så stor skillnad på 18-55 som är nytt mot mitt "gamla"...

Såg att din version av 18-55 är den första IS versionen.
Så, nej, STM versionen är inte mycket bättre. Bara aningen. Även om skärpan förbättrats en aning mellan varje version, så var det stora språnget mellan IS och de föregående versionerna. Skillnaderna mellan IS, IS II, och STM är små, men STM är lite stöddigare byggt och har en mjukare autofokusmotor för filmning med 650D, 700D och 70D.
 
Här kommer en bild som jag skulle vilja ha mer skärpa i just på själva maskrosen. Tack för att du tar dig tid:)
Madde
Den är ju skarp ju det är bara det att skärpan ligger fel. Skräpedjupet ökar om du bländar ner. Du måste då ha kameran på stativ för att kunna hålla still. Tänk på att 90 mm och 1,6 faktor är rätt mycket. en tumregel är minst samma tid som brännvidden. Det vill säga egentligen minst 250 del (märmast över 143). KAn gå ibland på längre tider men man får inte ge sig den på det. Tänk också på att skärpedjupet är längre bakom fokus än framför så det är oftast bäst att ställa skärpan mkt närs det närmaste stället man vill ha skarpt. Skulle tro att just det där motivet skulle behöva bländare 11 eller 16 men då blir ju marken rätt skarp också och kommer att störa. Ditt objektiv är säkert lika skarpt som ett orginal. Fördelen med vissa macroobjektiv är IS då har man chansen att handhålla i fler situationer. Annars ta många bilder och åk lite fram och tillbaka så kan du kanske hitta den rätta bilden vid datorn senare. Fördelen med digitalt, det är bara att spraya på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.