SergeiP
Aktiv medlem
Jag vet då inte om något objektiv som har bättre kant prestanda än centrumVet du eller gissar du?
Per.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet då inte om något objektiv som har bättre kant prestanda än centrumVet du eller gissar du?
Per.
Jag vet då inte om något objektiv som har bättre kant prestanda än centrum
Generalisering (som jag gjorde) säger sällan hela sanningenDet är inte alltid så enkelt, objektiven är ofta optimerade för sitt ändamål. En sensor med fler linjer/mm kan göra ett skarpt FX-objektiv halvskarpt på DX. Medan ett superdjävlaskarpt FX-objektiv förstås är skarpt även på DX.
Generalisering (som jag gjorde) säger sällan hela sanningen
Det är inte alltid så enkelt, objektiven är ofta optimerade för sitt ändamål. En sensor med fler linjer/mm kan göra ett skarpt FX-objektiv halvskarpt på DX. Medan ett superdjävlaskarpt FX-objektiv förstås är skarpt även på DX.
Jag kallar det för "gå runt" objektiv men det är mer ett objektiv som tar in flera brännvidar för när man inte har möjlighet att byta mellan fasta. Jag finner mig ofta i situationer där jag kan komma behöva byta från 35mm till 50mm eller 85mm men har inte ens 30sek det tar för att byta objektivet.
Som jag ser det, som gammal Leica-fotograf, så är den stora poängen med fasta objektiv just att man tvingas flytta på sig och därmed hittar de intressantaste kompositionerna, medan en normalzoom gör det motsatta, dvs gör att man blir stående och letar komposition genom att zooma in och ut. Fotar man mycket med ett fast objektiv med en viss brännvidd så blir man snart oerhört duktig på att se bilderna i den brännvidden utan att behöva titta genom sökaren.
om man fotar mycket lär man väl sig så småningom att 'se bilden' (eller kanske snarare 'tänka bilden') på det sätt du beskriver även med en zoom?
med en dos disciplin kan det ju i själva verket vara en stor fördel i övningen eftersom man mycket enkelt kan experimentera med flera olika perspektiv för samma motiv och jämföra resultatet.
jag kan iofs hålla med om att 35-50 inte ger så betydande skillnad i många fall, men tom i ett begränsat 'normal-omfång' 18-50 finns ganska stora möjligheter mellan extremlägena.