Annons

Byta till Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectre

Aktiv medlem
Hmm nu sitter jag "fast" i en fundering.

Har nu 1 Tamron 17-50/2.8 & 1st 28-75/2.8
Använder båda mycket...
men upptäckt att jag vill ha mer vidvinkel att fota med...
vad göra?
funderar på att kanske byta med 17-50 mot ett vidvinkel Tamron 10-24 eller liknande.
det jag förlorar är bländartalet & ljusstyrkan..

(Tamron 10-24mm SP AF 3.5-4.5 Di-II LD IF)

råd tas emot med öppna armar... gillar ju båda linserna mycket bra!

kanske behålla båda o köpa ett vidvinkel med? begagnat ....?

Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Tänkte flika in att jag har ett Tamron 11-19 f/4.0 som jag är nöjd med. Inte fullt så ljusstarkt som det du tittade på, men om du ska fotografera utomhus eller har stativ/blixt fungerar det bra. Blixt kan dock ge lite roliga effekter med vidvinkel. I övrigt har den ganska lite fish-eye effekt (på gott och ont), inte överdrivet mycket vinjettering (om än märkbar), men har en halvtaskig autofokus.

Min personliga åsikt, utan att ha testat objektiven, är att det känns kanske lite onödigt att ha två objektiv i nästan samma zoom-omfång. Du skriver att du använder båda objektiven mycket, men du kanske kan "offra" ett för ett nytt? Beror på budget. Själv tycker jag vidvinkel är mycket spännande och utvecklande, rekommenderar.
 
Ett Tokina 11-16/2,8 som komplement till det du har, men det kanske ligger lite utanför de ekonomiska ramarna.
 
Tänkte flika in att jag har ett Tamron 11-19 f/4.0 som jag är nöjd med. Inte fullt så ljusstarkt som det du tittade på, men om du ska fotografera utomhus eller har stativ/blixt fungerar det bra. Blixt kan dock ge lite roliga effekter med vidvinkel. I övrigt har den ganska lite fish-eye effekt (på gott och ont), inte överdrivet mycket vinjettering (om än märkbar), men har en halvtaskig autofokus.

Min personliga åsikt, utan att ha testat objektiven, är att det känns kanske lite onödigt att ha två objektiv i nästan samma zoom-omfång. Du skriver att du använder båda objektiven mycket, men du kanske kan "offra" ett för ett nytt? Beror på budget. Själv tycker jag vidvinkel är mycket spännande och utvecklande, rekommenderar.

Hej Oscar.
Jovisst är tanken att "offra" ett objektiv.. först så skaffade jag 17-50 o gillade 17mm =) sen hittade jag 28-75 för att komma upp lite i omfånget.. saknade "glappet" mellan 50-70 lite..
sen i efterhand så har en önskan kommit fram att ha mer vidvinkel åxå..
tanken är att "offra" mitt 17-50... men en bra lins som jag gillar. man kan ju inte ha allt heller.. risken finns att det ligger i väskan o dammar igen om man hittar en bra vidvinkel

Tack för kommentarerna =)
 
Ett Tokina 11-16/2,8 som komplement till det du har, men det kanske ligger lite utanför de ekonomiska ramarna.

Tack för tipset Tony.
Verkar vara ett mycket trevligt objektiv. Priset ligger väl kanske lite över.. men om man kanske hittat ett begagnat.. men. ett stort problem kvarstår märkte jag. finns bara till Nikon & Canon..
och jag har Sony :( tittade runt lite mer o såg att Sigma har några varianter med..
men jag får luska vidare o se.

Tack igen =)
 
Personligen gillar jag Sony original (och helst Zeiss) betydligt mer än Tamron och Sigma. Tyvärr kostar dom aningen mer, men andrahandsvärdet år också högre så i slutändan tjänar man på det.

Jag har nyligen skaffat ett Sony DT 11-18. mycket fint objektiv, både i känsla och bildkvalitet.

Nu blev det lite tokigt för mig då jag skaffat en A900 FF-kamera och nu har sålt min 550. just vidvinkel är ju något där FF briljerar, så jag tänker sälja mitt 11-18 även om jag har planerat att senare komplettera med en APS-C kamera.

Om du är intresserad så är mitt 11-18 till salu. Jag ska lägga in annons senare. Objektivet är i absolut nyskick komplett med kartong och allt. Kan säljas med avdragsgill moms för företag. Jag vill ha 5600 kr. för det inkl. moms.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.