Claymore
Guest
Vet inte om det här är en fråga så mycket som en sammanfattning av lite tankar för min egen skull. Saken är den att jag (som jag skrev i en diskussion om en scanner) länge har funderat på att göra mig av med EOS:en och börja med mellanformat istället. Ekonomin (eller avsaknaden av sådan) tillåter inte inköp av en mellanformatsutrustning om jag inte finansierar den genom att sälja småbildsprylarna. Jag gillar min EOS 3, det finns ju alltid tillfällen då 1/8000s slutare, 45 AF-punkter eller en avancerad exponeringsautomatik kommer till nytta. Men inte är det så ofta. För mesta delen är motiven ganska stillastående, kameran monterad på stativ och ljusmätningen mer övervägd i huvudet än i microprocessorn. Jag tror helt enkelt att en mellanformatskamera skulle passa mitt arbetsätt bättre, så jag funderar på att skaffa en grundläggande mellanformatsutrustning.
Vad skall man titta på om man vill lägga 10-13000 på en begagnad startutrustning med kamera, magasin och en normal? Jag är inte ute efter några särskilda finesser, utan en låda som tar bilder och en någorlunda skarp glugg. Det finns ju en och annan HBL 500 CM/ELM, inte helt sällan i kit med 80mm och magasin för under 10000, i begagnatlistorna.
Hur är det med Pentax 6x7 eller Mamiya RB/RZ? Såg en RZ i "startkit" för under 10000. Hur är den och Mamiya-systemet i stort jämfört med HBL? Har någon en bra läng med info om Mamiya så tar jag tacksamt emot dem.
Åsikter om mina tankar är välkomna.
Vad skall man titta på om man vill lägga 10-13000 på en begagnad startutrustning med kamera, magasin och en normal? Jag är inte ute efter några särskilda finesser, utan en låda som tar bilder och en någorlunda skarp glugg. Det finns ju en och annan HBL 500 CM/ELM, inte helt sällan i kit med 80mm och magasin för under 10000, i begagnatlistorna.
Hur är det med Pentax 6x7 eller Mamiya RB/RZ? Såg en RZ i "startkit" för under 10000. Hur är den och Mamiya-systemet i stort jämfört med HBL? Har någon en bra läng med info om Mamiya så tar jag tacksamt emot dem.
Åsikter om mina tankar är välkomna.