Annons

Byta till K-5 vs byta system ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Står som åsnan mellan hötapparna och vill ha lite kloka råd från FS medlemmar om hur jag ska göra.

Har idag Pentax K-x med div optik och den kameran levererar bra bilder men det som är problemet är att jag ofta lämnar den hemma pga den saknar vädertätning som min gamla K200D hade och då spelar det ingen roll att den tar bra bilder om den inte är med!

Samtidigt vill jag ha bra bildkvalitet och en kamera att bygga vidare på, och den ska användas mycket utomhus då jag jobbar på sjön hela somrarna och den ska klara livet ombord från islossning till isläggning så vädertätning är ett krav.


Alternativen är:
1. Ersätta K-x.en med en K-5 som har bra vädertätning och fått fina omdömmen i alla tester och då har jag optiken från nuvarande, dessutom bekant menysystem.

2. Byta system helt och då har jag fastnat för Canoin 7D (ev 60D) ihop med Canon 18-200 IS och en Sigma 120-400 som framöver sannolikt kompleteras med flera.

Vad som bekymrar mig är att Canon verkar ha sämre vädertätning än Pentax och tätheten är som sagt av stor betydelse i mitt fall, sedan rent bildmässigt vilken av dessa jobbar bäst på höga ISO?

Vore tackssam för åsikter om dessa kamerors för och nackdelar och att det kostar mera att byta system har jag listat ut redan emn kostnaden är inte det primära i detta fall utan funktion, och jag vet att inget av objektiven till Canonon är tätade men det är inte de nuvarande till Pentax heller så det tar jag.
så ge mig konstruktiva åsikter om vilken av alternativen som Ni skulle välja om Ni hade mina användningsbehov, alltså djur, natur skärgård och fågelfoto!!

Tack på förhand
 
Har du en uppsättning objektiv och är nöjd, varför byta system? Du får det du vill med K-5. Kan du leva med sämre ISO egenskaper kan du spara pengar och köpa en beg K-7 istället.
 
Absolut ska du väl ta K-5! Canon 7D i all ära men Pentax tätar ju bäst och K-5 har ju en bättre sensor. Inte mycket att fundera på- om det inte är någon särskild egenskap hos 7D som du behöver.
 
Jag jobbar också till sjöss. Sommartid som skeppare på M/S Gustaf Wasa i Siljan, vintertid på någon liten lastbåt (www.minloggbok.se).
När jag skulle köpa systemkamera valde jag K200D, just på grund av vädertätningen. (Har också en Optio W90 för riktiga "bad".) Jag har nyligen beställt en K-5. Har aldrig ens funderat på något annat, K-5 skulle det vara. Om jag är lika entusiastisk när jag har den i näven återstår att se, men det tror jag att jag kommer att vara.
 
K5

Jag har slitit på min gamla K200D, och den är fortfarande lika skön och skarp trots omväxlande fotosessioner. K-x, K-r och K7 fick stå över... de kändes aldrig som ett alternativ. Då kom K5... det var inte mycket att fundera på. K5 är min trogne vän i dovt ljus, K5 arbetar uteslutande utan blixt... och är precis så bra som jag föreställt mig. Det naturliga ljuset har kommit för att stanna. Har du objektiven, varför byta system... K5 har allt du önskar:)
 
Det är ju skönt att alla är överens om hur jag ska göra och jo det lutar klart över åt att jag byter ut K-x mot K5 måste stilla hjärnspökena som jag har med detta om vädertätnignen som jag var så nöjd med på K200D ocxh som ger mig stora skälvan at jag inte har på K-x och K5 har enligt vad jag förstått änu bättre tätning så då törs jag ha den med jämt som jag hade med gamla.

Tack för Era åsikter.
 
Sedan kan man också säga att...

Ska man nu jämföra tätning så om valet står mellan K5 med den nya "långzoomen" (som också är tätad) och Canikon så får du punga ut rejält med tusenlappar för att nå upp i samma "tätningsklass". Visserligen har Canikon vissa billigare hus som är delvis tätade - men de är lika otäta om du sätter på ett objektiv som inte är tätat
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.