Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till e-p2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft min E-P2 sedan september och använder den så gott som dagligen. Om man bortser från den mindre sensorn (som ger en mindre kamera som blir lättare att ha med sig och därmed gör att man använder kameran mer, trots en viss försämring i bildkvalitet jämfört med större sensorer och en cropfaktor på 2) så kan jag inte hitta något jag är direkt missnöjd med. Jag använder alltid den elektroniska sökaren och den är jäkligt bra tycker jag.

Det börjar hända saker på objektivfronten också. Både Olympus och Panasonic har flera bra objektiv på gång. Själv kör jag med Olympus 17mm och Panasonics 45-200mm. Dock använder jag mig mest av olika sorters toylenses. Du kan se lite provbilder på min blogg: http://pen2pix.blogspot.com där jag enbart fotat med E-P2 med olika objektiv (vilka är taggade så du kan se vilket jag använt till de olika bilderna). Även om kameran är välkänd för sina utomordentligt bra jpeg-egenskaper så har jag valt att alltid fota i raw-format.

Om du har möjlighet att vänta några månader så går det rykten om en pro-modell i pen-serien med inbyggd sökare om jag inte minns helt fel. Kan bli riktigt intressant och möjligtvis en konkurrent till Fuji x100 i systemtappning!

Men som sagt, jag tycker det är en bra kamera. Har du möjlighet så testa den och se om du också blir såld.

Jag har haft min E-P2 sedan september och använder den så gott som dagligen. Om man bortser från den mindre sensorn (som ger en mindre kamera som blir lättare att ha med sig och därmed gör att man använder kameran mer, trots en viss försämring i bildkvalitet jämfört med större sensorer och en cropfaktor på 2) så kan jag inte hitta något jag är direkt missnöjd med. Jag använder alltid den elektroniska sökaren och den är jäkligt bra tycker jag.

Det börjar hända saker på objektivfronten också. Både Olympus och Panasonic har flera bra objektiv på gång. Själv kör jag med Olympus 17mm och Panasonics 45-200mm. Dock använder jag mig mest av olika sorters toylenses. Du kan se lite provbilder på min blogg: http://pen2pix.blogspot.com där jag enbart fotat med E-P2 med olika objektiv (vilka är taggade så du kan se vilket jag använt till de olika bilderna). Även om kameran är välkänd för sina utomordentligt bra jpeg-egenskaper så har jag valt att alltid fota i raw-format.

Om du har möjlighet att vänta några månader så går det rykten om en pro-modell i pen-serien med inbyggd sökare om jag inte minns helt fel. Kan bli riktigt intressant och möjligtvis en konkurrent till Fuji x100 i systemtappning!

Men som sagt, jag tycker det är en bra kamera. Har du möjlighet så testa den och se om du också blir såld.

Ja bildkvaliten kanske blir lite lidande men den blir nog knappt märkbar för mig. Gör inga superförstoringar.

Fina bilder på bloggen. Känns som en kamera gjord för att exprimentera med. :)

Jag har hört talas om en pen pro men det känns som den kommer hamna en bit från min prisklass. Men man kanske ska vänta iallafall för då lär ju priset på ep2 sjunka alternativt komma ut fler på beg marknaden.

Jag har en E-PL2 sen mars och är väldigt nöjd, ville just ha en kamera som jag alltid kan ha med mig, så valde bort DSLRerna (kollade bland annat på Pentax K-r innan jag bestämde mig).

Har aldrig testat E-P2, men för min fotografering är E-PL2 lätthanterlig även vid manuella inställningar. Enda jag har att jämföra med är D300, och visst är det en stor skillnad men jag tycker mig inte ta mycket längre tid för att få alla inställningar som jag vill ha de. Fotar mest i Aperture-priority, manuellfokuserar ganska ofta även om AF:en får göra det mesta av jobbet.

Menyerna/knapparna är väldigt anpassningsbara och de flesta knappar går att mappa om till de funktioner du behöver tillgång till. T.ex. har jag AF/MF och DOF preview på egna knappar.

Bildkvalitet är för mig inget att klaga på. Det går alltid att få bättre, men NEX har klart större optik för den större sensors, samma gäller Samsung NX100. Även urvalet av optik är ett stort plus för Olympus, jag har två four thirds objektiv som jag använder med adapter. Funkar finfint.:) Jag fotar oftast med ISO 1250 eller ISO1600 som max, bruset finns där men är klart hanterbart (som nämnts ovan också).

Har inte elektroniska sökaren, men den ligger högt på önskelistan. Har hört mycket bra om den jag med.:)

Som sista tips, om du kan vänta någon/några månader är nog Panasonic G3 ett bra alternativ. Uppdaterad sensor med ett klart steg upp i kvalitet, inbyggd sökare (vet inte om den är lika bra som G2:ans sökare som fått bra kritik, i klass med den externa till PEN), och fortfarande väldigt liten.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar