Annons

Byta till e-p2?

Produkter
(logga in för att koppla)

paersk

Medlem
Hej!
Är trött på att släpa med mig min d90 och är lite nyfiken på e-p2, men är lite osäker på att e-p2:an passar mig.
Hur enkel är den att göra manuella inställningar på? Är inte intresserad att köra full automatik möjligtvis bländar/slutar prioritering. Hur bra funkar det med sökaren i blixtskon?
Så ni som fotar med e-p2:an hur upplever ni kameran? Vill veta både plus och minus med kameran så jag inte byter och sedan ångrar mig.

Tacksam för svar.
Mvh Wille

Jag kan rekommendera Sony NEX-5. Har den själv som ett komplement till 5D MkII. Har haft en mängd olika kompakter innan som bara gjort mig besviken, men med Nex-5 hittade jag rätt. Det sitter ju en 'riktig' sensor i den med allt vad det innebär för iso-prestandan och skön bokeh.

Har kikat lite på nexarna men dom har väl ingen sökare att sätta på? Sökare är viktigt för mig.

men i e-p2 sitter det väl en four-thirds sensor, precis som i en DSLR. Gör det inte det?

Four-thirds sensorn är precis som namnet antyder mindre än en 'standard' sensor för DSLR. Det är inte en lika bra sensor som den som sitter NEX-5. Frågor på det?

Nej, det verkar som om att den bara är optisk. Ja, då är nog inte NEX-5 för dig :)

Det råder ingen tvekan om att Nex 5 håller en högre bildkvalite än e-p2, allra mest vid höga ISO.

Använder själv E-p1 & är jättenöjd men högisoegenskaperna skulle kunna vara bättre, över ISO 800 så börjar bruset besvära men 1600 är användbart åtminstone för webben eller små utskrifter.

Vid lägre ISO så är den dock klockren & det bästa är nog dess resultat vid Jpeg, jag tar alltid JPG/RAW samtidigt men behöver sällan använda RAW-bilden då resultatet vid JPG är mycket bra.

Tycker tyvärr att E-p2 är väl så dyr, jag köpte min E-p1 med två objektiv samt optisk sökare riktigt billigt men den är nog inget för dig då den inte kan ta elektronisk sökare.

E-pkamerorna är fina att hantera, två inmatningsrattar varav åtminstone den ena är mkt bra. Ett billigare alternativ en E-p2 är Epl-2, lite billigare byggd & tyvärr bara en inmatningsratt (den sämre) men den är mer prisvärd samt grejar elektronisk sökare.

Kika även på Panasonics 4/3-kameror, kan vara intressanta men har tyvärr en sämre elektronisk sökare än olympus som är i toppklass.

För övrigt så bör det väl komma en elektronisk sökare till NEX? Fast nuvarande NEX5 kanske inte har stöd för en sådan? Om så är fallet så bör man nog invänta efterföljaren för NEX-kamerorna är grymma om man kan ta formen & hanteringen av dem, alla kan inte det (inkl. mig) men man vänjer sig kanske...

Det råder ingen tvekan om att Nex 5 håller en högre bildkvalite än e-p2, allra mest vid höga ISO.

Använder själv E-p1 & är jättenöjd men högisoegenskaperna skulle kunna vara bättre, över ISO 800 så börjar bruset besvära men 1600 är användbart åtminstone för webben eller små utskrifter.

Vid lägre ISO så är den dock klockren & det bästa är nog dess resultat vid Jpeg, jag tar alltid JPG/RAW samtidigt men behöver sällan använda RAW-bilden då resultatet vid JPG är mycket bra.

Tycker tyvärr att E-p2 är väl så dyr, jag köpte min E-p1 med två objektiv samt optisk sökare riktigt billigt men den är nog inget för dig då den inte kan ta elektronisk sökare.

E-pkamerorna är fina att hantera, två inmatningsrattar varav åtminstone den ena är mkt bra. Ett billigare alternativ en E-p2 är Epl-2, lite billigare byggd & tyvärr bara en inmatningsratt (den sämre) men den är mer prisvärd samt grejar elektronisk sökare.

Kika även på Panasonics 4/3-kameror, kan vara intressanta men har tyvärr en sämre elektronisk sökare än olympus som är i toppklass.

För övrigt så bör det väl komma en elektronisk sökare till NEX? Fast nuvarande NEX5 kanske inte har stöd för en sådan? Om så är fallet så bör man nog invänta efterföljaren för NEX-kamerorna är grymma om man kan ta formen & hanteringen av dem, alla kan inte det (inkl. mig) men man vänjer sig kanske...

Okej det låter som ep2 passar mig bäst då. Har mest riktat in mig på olympus pga deras elektroniska sökare.

Okej det låter som ep2 passar mig bäst då. Har mest riktat in mig på olympus pga deras elektroniska sökare.

Hittils har ingen kommit med en elektronisk sökare som öveträffar den du kan klämma dit på en E-P2/E-PL1/E-PL2.

Undantaget höga ISO, som sagts i tråden redan, så är bildkvaliteten "out of camera" från alla PEN-kamerorna rackarns bra. Du har också mkt stora egenjusteringsmöjligheter för hur färger/kontrast/skärpa/brusfiltrering skall ställas in, i allihop. Jpeg-renderingen är bra i alla, och skärpan aningen bättre från de 2 senaste modellerna. Beror på ett annorlunda AA-filter i E-PL1/E-PL2, som släpper fram smådetaljer lite bättre.Skillnaden är dock liten.

Har haft tillfälle att prova E-P1 och E-Pl1, och överraskats av de fina bilder man kan få direkt ur kameran med dem.

epl-1

sökaren är även bra på det viset att du kan filma och se genom sökaren (plus att all info du hade på bildskärmen återfinns i sökaren)går ej tex på en nikon d5100 ,i den lär man även växla över till bildskärmen vid filmning.Som sagt kameran ger väldigt fina bilder som man inte behöver redigera i efterhand.

använder själv alltid den elektroniska sökaren kanonbra

Senast ändrad:
Okej. Filmning är inget för mig men allt annat låter toppen. Ska åka förbi nått varuhus och klämma lite på en kamera. Tack för alla svar.

Mvh wille

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar