Annons

Byta till 60D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Turnar0und

Medlem
Jag känner att det börjar bli dags att ta steget från min Canon 400D till någon annan kamera, och har då främst funderat på 60d och 7d. Och självklart läst hur många trådar och googlat hur mycket som helst :) Men jag kan ändå inte riktigt bestämma mig!

Jag är verkligen inget proffs, och fotar inte för någon annans än min egen skull så att säga. Men jag blandar hästbilder (blandat i hagen, i ridhus, hoppning osv...), semesterbilder, att köra upp kameran i närmsta blomma, natur osv. Det jag fotar allra minst är hästar just nu, mest pga avsaknad av dom, men skulle jag hitta ett gäng sånna igen skulle det säkert bli mycket mer. Men det dröjer minst ett år, antagligen fler.

7d ska vara mer "sport" för att den kan ta så många bilder/sekund, och 60d mer porträtt om jag förstått rätt och man ska generalisera en hel del?

60d har vridbar skärm, hur mycket använder man det egentligen? Är det värt att inte köpa den bättre kameran (är den bättre egentligen??) för att få en vridbar skärm? Tycker iallafall att den låter väldigt intressant (skärmen alltså).

Där jag bor kostar 60d runt 7000kr och 7d ungefär 11.000kr. Det betyder att om jag tar 60d är jag 4000kr-objektiv-rikare :) Är förövrigt student, så 11.000kr är ungefär vad jag har ihopsparat just nu (och inom en lång framtid också för den delen).

Så med andra ord, är det värt att lägga 4000kr extra för 7d istället för 60d, om man inte använder sig av sekvenstagningen så värst ofta och kan få ett objektiv snart istället? Eller tvärtom, är det värt att köpa 7d när 60d har vridbar skärm?

Har för övrigt bara det dåliga kitobjektivet (18-55 utan stabilisation -någonting), ett canon 50mm/1,4 som oftast sitter på kameran, och ett sigma 70-300 f4.0-f5.6 DG Macro.

Tack för hjälpen, på förhand då! :)
 
Jag känner att det börjar bli dags att ta steget från min Canon 400D till någon annan kamera, och har då främst funderat på 60d och 7d. Och självklart läst hur många trådar och googlat hur mycket som helst :) Men jag kan ändå inte riktigt bestämma mig!

Jag är verkligen inget proffs, och fotar inte för någon annans än min egen skull så att säga. Men jag blandar hästbilder (blandat i hagen, i ridhus, hoppning osv...), semesterbilder, att köra upp kameran i närmsta blomma, natur osv. Det jag fotar allra minst är hästar just nu, mest pga avsaknad av dom, men skulle jag hitta ett gäng sånna igen skulle det säkert bli mycket mer. Men det dröjer minst ett år, antagligen fler.

7d ska vara mer "sport" för att den kan ta så många bilder/sekund, och 60d mer porträtt om jag förstått rätt och man ska generalisera en hel del?

60d har vridbar skärm, hur mycket använder man det egentligen? Är det värt att inte köpa den bättre kameran (är den bättre egentligen??) för att få en vridbar skärm? Tycker iallafall att den låter väldigt intressant (skärmen alltså).

Där jag bor kostar 60d runt 7000kr och 7d ungefär 11.000kr. Det betyder att om jag tar 60d är jag 4000kr-objektiv-rikare :) Är förövrigt student, så 11.000kr är ungefär vad jag har ihopsparat just nu (och inom en lång framtid också för den delen).

Så med andra ord, är det värt att lägga 4000kr extra för 7d istället för 60d, om man inte använder sig av sekvenstagningen så värst ofta och kan få ett objektiv snart istället? Eller tvärtom, är det värt att köpa 7d när 60d har vridbar skärm?

Har för övrigt bara det dåliga kitobjektivet (18-55 utan stabilisation -någonting), ett canon 50mm/1,4 som oftast sitter på kameran, och ett sigma 70-300 f4.0-f5.6 DG Macro.

Tack för hjälpen, på förhand då! :)
Tror du blir nöjd med 60D och dess vridbara skärm. Gör sig bra vid macro, smygfotografering och om man vill fota från fågelperspektiv. För de extra tusenlapparna köper du en bra macroglugg.
 
60d

Jag känner att det börjar bli dags att ta steget från min Canon 400D till någon annan kamera, och har då främst funderat på 60d och 7d. Och självklart läst hur många trådar och googlat hur mycket som helst :) Men jag kan ändå inte riktigt bestämma mig!

Jag är verkligen inget proffs, och fotar inte för någon annans än min egen skull så att säga. Men jag blandar hästbilder (blandat i hagen, i ridhus, hoppning osv...), semesterbilder, att köra upp kameran i närmsta blomma, natur osv. Det jag fotar allra minst är hästar just nu, mest pga avsaknad av dom, men skulle jag hitta ett gäng sånna igen skulle det säkert bli mycket mer. Men det dröjer minst ett år, antagligen fler.

7d ska vara mer "sport" för att den kan ta så många bilder/sekund, och 60d mer porträtt om jag förstått rätt och man ska generalisera en hel del?

60d har vridbar skärm, hur mycket använder man det egentligen? Är det värt att inte köpa den bättre kameran (är den bättre egentligen??) för att få en vridbar skärm? Tycker iallafall att den låter väldigt intressant (skärmen alltså).

Där jag bor kostar 60d runt 7000kr och 7d ungefär 11.000kr. Det betyder att om jag tar 60d är jag 4000kr-objektiv-rikare :) Är förövrigt student, så 11.000kr är ungefär vad jag har ihopsparat just nu (och inom en lång framtid också för den delen).

Så med andra ord, är det värt att lägga 4000kr extra för 7d istället för 60d, om man inte använder sig av sekvenstagningen så värst ofta och kan få ett objektiv snart istället? Eller tvärtom, är det värt att köpa 7d när 60d har vridbar skärm?

Har för övrigt bara det dåliga kitobjektivet (18-55 utan stabilisation -någonting), ett canon 50mm/1,4 som oftast sitter på kameran, och ett sigma 70-300 f4.0-f5.6 DG Macro.

Tack för hjälpen, på förhand då! :)

Jag valde mellan dessa och gick på 60d. Jag är nöjd med mitt val. Dessutom är det roligare att lägga resten av pengarna på ett bra objektiv och få ut lite bildkvalite från kameran.
 
Jag känner att det börjar bli dags att ta steget från min Canon 400D till någon annan kamera, och har då främst funderat på 60d och 7d. Och självklart läst hur många trådar och googlat hur mycket som helst :) Men jag kan ändå inte riktigt bestämma mig!

Jag är verkligen inget proffs, och fotar inte för någon annans än min egen skull så att säga. Men jag blandar hästbilder (blandat i hagen, i ridhus, hoppning osv...), semesterbilder, att köra upp kameran i närmsta blomma, natur osv. Det jag fotar allra minst är hästar just nu, mest pga avsaknad av dom, men skulle jag hitta ett gäng sånna igen skulle det säkert bli mycket mer. Men det dröjer minst ett år, antagligen fler.

7d ska vara mer "sport" för att den kan ta så många bilder/sekund, och 60d mer porträtt om jag förstått rätt och man ska generalisera en hel del?

60d har vridbar skärm, hur mycket använder man det egentligen? Är det värt att inte köpa den bättre kameran (är den bättre egentligen??) för att få en vridbar skärm? Tycker iallafall att den låter väldigt intressant (skärmen alltså).

Där jag bor kostar 60d runt 7000kr och 7d ungefär 11.000kr. Det betyder att om jag tar 60d är jag 4000kr-objektiv-rikare :) Är förövrigt student, så 11.000kr är ungefär vad jag har ihopsparat just nu (och inom en lång framtid också för den delen).

Så med andra ord, är det värt att lägga 4000kr extra för 7d istället för 60d, om man inte använder sig av sekvenstagningen så värst ofta och kan få ett objektiv snart istället? Eller tvärtom, är det värt att köpa 7d när 60d har vridbar skärm?

Har för övrigt bara det dåliga kitobjektivet (18-55 utan stabilisation -någonting), ett canon 50mm/1,4 som oftast sitter på kameran, och ett sigma 70-300 f4.0-f5.6 DG Macro.

Tack för hjälpen, på förhand då! :)

Är på exakt samma jakt som dig och var runt idag och klämde på kamerorna. Känslan jag fick var att 7d kändes oerhört mycket rejälare. 60d kändes nästan som en leksak i jämförelse. Så för mig lutar det åt d7, inte primärt för bildkvaliten som säkert är likvärdig utan för känslan...
 
Jag har en 7D, som jag egentligen är väldigt nöjd med. Jag köpte den emellertid innan 60 D kom - är inte säker på att jag skulle gjort samma val idag. Som du beskriver ditt fotograferande har jag väldigt svårt att se att det skulle kunna bli någon skillnad i bildkvalitet som beror på kameran. Det är ju, vad jag förstår, samma sensor bl.a. Sen stirrar man sig gärna blind på specifikationer; vad skulle vara den praktiska skillnaden mellan bildhastighet hos de båda kamerorna, om man inte är väldigt speciell i sitt fotande. Jag har erfarenhet av utvikbar skärm sedan tidigare (Olympus E3 och nu Panasonic G3). Det är i mina ögon en kanongrej, som jag saknar på min 7D. 7D är dessutom behändigare i formatet än sin kusin, lättare att bära med sig längre.

Och med en 60D får du 4000 över till optik, vilket på den här kameranivån är den viktigaste faktorn.
 
Tack för alla svar! Okej, lutar mer och mer åt en 60d då! Men en sista fråga, hur ofta kommer canon ut med nya kameror? Både 7d och 60d är väl rätt så gamla? Det kanske är värt att vänta några månader, eller är det bara att tuta och köra redan nu?
 
Det bästa är ju om du kan klämma och känna. Hur den ligger i handen var viktigt för mig så jag valde en 7D. Båda två är riktigt bra kameror med egentligen samma saker under huven. 7D'n är robustare byggd men samtidigt tyngre. Som sagt...kläm och känn är det bästa!

Välj en kamera och köp den nu. Ingen av de två modellerna har en ersättare inom det närmaste halvåret vad man kan läsa av ryktena...
 
Det bästa är ju om du kan klämma och känna. Hur den ligger i handen var viktigt för mig så jag valde en 7D. Båda två är riktigt bra kameror med egentligen samma saker under huven. 7D'n är robustare byggd men samtidigt tyngre. Som sagt...kläm och känn är det bästa!

Välj en kamera och köp den nu. Ingen av de två modellerna har en ersättare inom det närmaste halvåret vad man kan läsa av ryktena...

Håller helt med, framförallt om detta med "köp nu". Bägge kamerorna är kända för bra handhavande och bildkvalitet - de slutar ju inte funka för att en ny version kommer ut ;). Nu är också bra priser, jämfört med nyproduktion.

Lycka till med ditt val!
 
Begagnat ?

Hej.
Jag tror att det mesta är avhandlat här redan.
Jag har själv en 7D, köpte också innan 60D fanns, så det valet utsattes jag inte för.
Men som tidigare talare nämnt så tror jag på den utvikbara skärmen för macro, och förstår inte varför man inte sätter den på alla nyproduktioner ?
Skärmytan kanske blir något lidande, men valmöjligheten med vinkeln borde uppväga detta.
Nåja, det hör inte till tråden, så vi skippar det.
Men det jag skulle göra är att överväga en begagnad utrustning.
Jag köper ytterst lite nya prylar, utan lägger istället pengarna på mer prylar, och slipper ta den första, och i regel dyraste, värdeminskningen.
En 7D får du förmodligen för 7-8000 kr idag, så då får du ändå pengar över att till exempel satsa på begagnad kvalitetsoptik.
Du kan kanske till och med hitta ett begagnat hus med garanti kvar.
Så går mina tankar i alla fall.
Ha de gött.

M.V.H
/Tobias
 
Förutom den högre bildhastigheten är väl väderskyddet på 7D den stora "grejen". Kombinera med ett Canon 70-200/4L.
 
Förutom den högre bildhastigheten är väl väderskyddet på 7D den stora "grejen". Kombinera med ett Canon 70-200/4L.

Tycker den största skillnaden är nog autofokusen. Snabb o med väldigt många inställningsmöjligheter. Så många att man inte riktigt vet hur man ställer in alla...
Sen ser man ju allt i sökaren. För mig det är 96% av bilden man ser i en 60D

Edit:
Har man inte specifika krav på supersnabb AF (sport o flygande fågel) så är 60D "fullt duglig"
 
Senast ändrad:
T
Edit:
Har man inte specifika krav på supersnabb AF (sport o flygande fågel) så är 60D "fullt duglig"

Och det har jag ju inte :) Tack så mycket för alla tips, jag lutar mot en 60d nu (fast kollar lite begagnade annonser på 7d också. Är det inte läskigt att köpa om garantin gått ut?)
 
Jag fotograferar sällan motiv som rör sig snabbt, men jäklarimig vad imponerad man blir av 7D:ns autofokus. Jag jämför visserligen med 5D Mark II, men det är verkligen som dag och natt. Att använda AF SERVO är en dröm. Det jag försöker säga är att man behöver inte vara actionfotograf för att dra nytta av bra AF. Den sätter fler foton rätt helt enkelt, och det vill vi väl alla?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.