Annons

Byta språk i CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Jutfelt

Aktiv medlem
Hjälp!
Har råkat få PS CS4 på svenska installerat vilket tagit mina PS-skills tillbaks till 90-talet. Finns det något lägg och smidigt sätt att byta språk eller är det en helt ny installation som krävs?

/Fredrik
 
nu kan jag vara helt fel ute men vad jag kan minnas så är det en helt annan installation .. har aldrig kört ps på svenska så jag kan tänka mig hur jobbigt du lär ha det..
 
I tidigare versioner av PS till Mac fanns en fil som såg till att menyerna blev på Svenska. Är dock osäker på om samma system används idag.
Om man lyfte ut filen ur sin mapp blev allt till originalspråk. Kommer tyvärr inte ihåg vad filen hette, men det går nog att googla på. Skulle tro att det är samma system till Windows, dvs en liten "översättningsfil".
 
Jag kör själv två Photoshopversioner på engelska och en på svenska + ytterligare ett program (Faststone) numera på svenska men tidigare på engelska i många år och ser inga problem med det. Att lära sej det fotografiska fackspråket på svenska kan väl inte vara en nackdel för en svensk verksam i Sverige.
 
Nå, så dyrt har det inte varit. På -90-talet använde jag ett rätt avancerat gratisprogram som jag glömt namnet på i engelsk version liksom ett program som följde med min första flatbäddsskanner. 2001 köpte jag en filmskanner och då följde PS5 LE med på svenska. Mycket uppfostrande för övrigt, man kan bara backa ett steg i det. Använder det fortfarande i min laptop eftersom Elements 5 (engelsk version) saknar det för mej viktiga verktyget; kurvor. PS Elements 5 följde med min nya flatbäddsskanner. Men det innehåller i stället en enklare version av ACR.

PS CS3 Ext. i engelsk version köpte jag som studerande när det kom så det var en rätt måttlig utgift. Sedan har jag använt Faststone sedan version 1 någonting och det har varit på engelska tills i somras då det installeras på svenska vare sej man vill eller inte. Att hoppa mellan Faststone på engelska där jag väljer och visar bilder och gör enklare redigering till PS5 LE på svenska där jag redigerade i många år har naturligtvis varit en god träning. Idag är det tvärt om, jag väljer bilderna i Faststone på svenska och behandlar bilder i PS CS3 på engelska utan att tänka på det.

Men behov av fotografiskt fackspråk på andra språk än svenska, då främst engelska, är ju inget nytt, det har ju alltid behövts eftersom det mesta har varit importerat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.