ANNONS
Annons

Byta ny d40 mot begagnad d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scilla

Medlem
Nu behöver jag ett snabbt råd! Jag har fått möjlighet att byta min 3 månader gamla d40 med kitobjektiv mot en d70 från 2005 som gått nästan 12000 exponeringar, med 18-70-objektivet.

Bra eller dålig affär? Jag är intresserad för att jag har känt att jag kanske förhastade mig lite när jag köpte en d40 - jag suktar till exempel efter det fina billiga 50/1,8-objektivet (och jag behöver autofokus då jag fotar kvicka barn ;-)). Även det medföljande 18-70-objektivet är väl ganska mycket bättre än mitt billiga 18-55? Att sälja kameran och köpa en annan känns jobbigt, ett byte skulle vara så smidigt.

Det som talar emot är väl osäkerheten i att få en lite äldre kamera, och så komme jag nog att reta mig på den mindre skärmen.

Vad tycker ni?

Nu behöver jag ett snabbt råd! Jag har fått möjlighet att byta min 3 månader gamla d40 med kitobjektiv mot en d70 från 2005 som gått nästan 12000 exponeringar, med 18-70-objektivet.

Bra eller dålig affär? Jag är intresserad för att jag har känt att jag kanske förhastade mig lite när jag köpte en d40 - jag suktar till exempel efter det fina billiga 50/1,8-objektivet (och jag behöver autofokus då jag fotar kvicka barn ;-)). Även det medföljande 18-70-objektivet är väl ganska mycket bättre än mitt billiga 18-55? Att sälja kameran och köpa en annan känns jobbigt, ett byte skulle vara så smidigt.

Det som talar emot är väl osäkerheten i att få en lite äldre kamera, och så komme jag nog att reta mig på den mindre skärmen.

Vad tycker ni?

Jag hade personligen bytt.

D70 är mer att hålla i och lite fler funktioner, dubbla displayer, lättare att snabbt justera inställningar osv.
Objektivet är ju bättre som du säger och du får autofokusmotor.
Gillar du IR-bilder så funkar D70 till det också, det gör inte D40

nackdelen är ju mindre skärm och mindre sökare.

Men den producerar bra bilder trots att den är lite gammal.

Det var mina åsikter.

Lycka till

/R

Rätt av skulle jag säga att det låter som en dålig idé, D70'n är inte dålig på något sätt men den borde 3-4 år nu åtminstone och tekniken går ju fort framåt.

Sen vet jag inte hur många exponeringar D70'n ska klara men jag vet att den har haft lite småproblem med andra saker. En bekant till mig har t ex haft den inne två gånger för att pop-up blixten slutat fungera.

Frågan är varför den andre vill byta bort sin D70, mot din nyare D40. En begagnad D70 är i dag "kall" på begagnatmarknaden. Knappast ens säljbar. D40:n betingar dock fortfarande ett "värde". Mitt råd blir att inte göra bytet. Försök i stället att sälja din D40 och lägg till några kronor till en beg. D80 eller D200. Jag tror att du gör dig själv en stor otjänst om du byter.

Glöm det bytet!

Jag har haft en D70 och vi har bla en D40 nu. D40 är en bättre kamera på nästan alla punkter förutom just detta med att den inte kan ta fasta objektiv med AF-funktion. Köp en begagnad D80 istället om du nödvändigtvis vill ha möjlighet till att nyttja ett ljusstarkt objektiv med AF. Ett alternativ är att behålla din D40 och köpa en bättre zoom tex sigma 18-50/2.8 macro HSM.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-50macronihsm

byt inte!

Rätt av skulle jag säga att det låter som en dålig idé, D70'n är inte dålig på något sätt men den borde 3-4 år nu åtminstone och tekniken går ju fort framåt.

Sen vet jag inte hur många exponeringar D70'n ska klara men jag vet att den har haft lite småproblem med andra saker. En bekant till mig har t ex haft den inne två gånger för att pop-up blixten slutat fungera.

Jag håller med. Särskilt med tanke på att sensorn visst ska vara densamma. Det som främst förbättrats i D40 är hantering av brus och annat . Borde väl vara bättre försöka hitta en D80 istället.

/johan

Jag ägde en D70 för många år sen och jag var ganska nöjd med den. Men som jag är så köpte jag nytt och nytt och nytt igen... bilderna blev dock aldrig bättre?!? Men det är en annan historia.

Det du eftersöker verkar ju D70 ha så varför inte byta? Jag tycker inte det verkar vara ett alltför "dåligt" byte. Kolla bara så att kameran är fin och fri från skador.

Nej..nej.nej......Är du alldeles galen :)
Skall du byta så skall du byta till en D80, D70 är ingen rolig kamera idag, sökaren är mörk och dyster, lcd'n är väldigt liten och tråkig, bildkvaliteten är flera steg sämre än vad din D40 levererar.

/kent

Nej..nej.nej......Är du alldeles galen :)
Tack för omruskningen :-D

Nej jag bestämde mig för att inte byta, även om det var lite lockande. Ska försöka hitta ett lite vassare "vardagsobjektiv" så länge (tack för förslag!) och så får jag väl börja lägga pengar under madrassen till en d80 när den sjunker i pris - eller rent av en d90? ;-)

Eller ett Sigma 30/1,4 kanske.

Nej jag hade inte bytt.
Det har hänt mycket på 3-4 år. Och då tänker jag främst på Kents argument och att det händer en hel del i handhavandet i menyer & liknande.

Ägs kameran av en vän så hade jag definitivt inte gjort det. Man vill ju ha kvar sina vänner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar