Annons

Byta nikon 1 mot systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

IsabellaLa

Avslutat medlemskap
Har just nu en Nikon 1 j1 som är köpt förra året. Jag sparar nu till ett objektiv till kameran(http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/nikon-1nikkor185mmf18black/180111.4570/). Men nu så funderar jag istället på att sälja min nikon 1 j1 med tillhörande nikon 1 10-30mm. Men funderar nu om det ens skulle vara någon som är intresserad av att köpa kameran då modellen är 2-3 år gammal, objektivet till är fortfarande aktuellt. Det är inget fel på kameran och jag är skit nöjd men vill ha mer möjligheter och ha en mer ¨riktig¨kamera som jag ville från början när jag köpte min nikon 1 j1. Så tänkte att ni är kanske skulle kunna ge mig råd om hur mycket jag skulle kunna sälja den för och vad som är mest värt. och om det ens är någon som skulle vara intresserad
 
Runt 1000-1500 kr skulle jag tro att det går att få för en begagnad J1.
Om du har råd så skulle jag rekomendera att du behåller din J1 eftersom den är ett bra komplement till en större och tyngre systemkamera. Själv har jag både en Nikon D7100 och en Nikon1 J3 och använder båda. FN-1 adaptern gör att man kan använda F-objektiv på Nikon1-kameror vilket ger intressanta möjligheter.
 
Inte av behov

bra tips men är inte av behov att ha två då jag bara fotar på fritiden och mer som ett roligt intresse och roligt att ha en bra kamera. Runt 1000 skulle jag också gissa på har en hel del tillbehör också.
Har du något bra tips på kameror ? inom en pris klass på 3000-4000 ?
 
kolla runt lite och hittade den här: http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos600d18-55dc/186751.3298/

är den något att ha ? kan tänka mig att köpa begagnat

Om vi ska tro på dxomark är nikons instegsmodell bättre:
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...ikon-1-J1-versus-Canon-EOS-600D___801_744_692

men en 600D är i vart fall bättre än din gamla J1. Om det är ett bra köp eller inte beror på vad den kostar, och om du tycker den känns bra att använda.
 
Innan man diskuterar olika kameror är det väl en bra idé att fundera på vad som saknas i J1+10-30? Det man generellt får bättre vad man än väljer f ö är bättre prestanda i dåligt ljus - bättre brus vid högre ISO, och fler mp om man skall förstora större än A3. De flesta har också större objektivutbud. Sedan erbjuder andra spegellösa och spegelreflex (DSLR) generellt fördelar enl nedan:

Spegellöst (NEX, NX, EOS-M, micro 4/3 (m43):

Större sensor lägre brus, tunnare skärpedjup
Vissa har EVF sökare utöver TFT på baksidan - lättare att se i solljus, lättare att hålla stabilt med telen
De erbjuder INTE snabbare autofokus
Lika stora eller något större än J1

DSLR (Nikon F fattning, Sony A fattning, Pentax K, Canon EOS)
Större sensor lägre brus, tunnare skärpedjup
Vissa har EVF andra optisk (OVF) sökare utöver TFT på baksidan - lättare att se i solljus, lättare att hålla stabilt med telen
De erbjuder snabbare autofokus i de flesta lägen
Betydligt större än J1

Vad är det för förbättringar över J1 som sökes?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.