Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta minneskort mellan olika kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

malinFF

Aktiv medlem
Går det att byta minneskort mellan olika kameror (självklart har de samma minneskort-typ)

Jag har nämligen en kamera på jobbet som har en jättebra docka så det går smidigt att ladda ur korten, medan min egen kamera är inte ens installerad i datorn i nuläget!

kan jag ta minneskortet, flytta det till jobbkameran, ladda ur korten och flytta tillbaka igen??? Är det möjligt? Är det dumt? Kan något förstöras?
Det är inte samma märke på kamerorna bara samma minneskorttyp!

ska funka utan problem. skulle va om kameran är extra känslig för vissa minneskort som det skulle kunna strula, men den chansen lär vara liten...

Jag brukar flytta mina minneskort mellan en Dimage 7i, Ixus 400 och även en Ipaq utan problem så det borde inte vara några problem.

Jag har bytt CF kort mellan Canon och Minolta utan problem. Kameran skapar i bägge fallen en katalog med unikt namn för modellen och lägger bilderna där.

Vill du vara på den säkra sidan kan du ju formattera kortet (om det är tomt så klart..) när du byter kamera

Jag har också bytt minneskort mellan olika kameror (Olympus och Fujifilm) utan problem. Dock har minneskortet vid vissa tillfället haft några bilder lagrade på sig som inte gått att tanka ur med den andra kameran. Alltså, bilder tagna med Fuji-filmkameran kunde inte laddas ur via Olympus-kameran. Bilderna fanns dock kvar på kortet så det var ju bara att ladda ur med rätt kamera igen.

No problemos

Datorn ser kortet som lagringsmedia innehållande olika mappar tex Nikon & Olympus.

Brukar göra så när det tex har kommit ut någon ny kamera att jag testar den i affären med eget kort och sedan tömmer kortet hemma med hjälp av egen kamera.

Hittills inga problem

Jag har flyttat CF-mellan en Canon 10D, en Olympus E10 och en E20, en Ixus och två olika mp3-spelare utan problem. Inga problem att tex. slänga in lite mp3or på kortet, några pdfer och en fota upp resten av utrymme. MEN...
Efter att några av korten även fått bo i en Pentax Optio 330 så vägrade de fungera i någon annan apparat. Gick inte ens att formatera korten i kamrorna. Dock löste det sig genom formatering i datorn.
Jag vet inte om jag hade otur eller vad det kan ha varit, men min slutsats är att det nästan alltid går bra att flytta runt som man vill, men att man kanske ibland bör vara lite försiktig, typ inte flytta runt en massa kort i olika kamror om man är ute på jobb eller liknande.

//Ola.

Jag tömmer alltid korten med en separat CF-läsare, inte kameran. Kan tänka mig att kameran kan ha problem med kataloger från andra tillverkare eftersom namn, antal & innehåll varierar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar