Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta mattskiva - lätt eller jättelätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravanders

Aktiv medlem
Vill ha en snittbild i min D700, dels för ett par gamla gluggar och dels för att få till en och annan skarp bild även med telekonvertern. Katzeye har en mattskiva, focusingsreen.com har flera och man kan även hitta billiga på ebay från Kina. Om man läser instruktioner så kan det se jätteknepigt ut, man ska inte slinta med pincetten, då kan det bli "permanent damage" och du måste absolut låta ett shims hamna där det satt. Det kan också låta som en skitsak: "lossa och tryck dit bygeln med tummen och låt den gula grejen sitta kvar". Tacksam för tips av någon som gjort det hela!

Jättelätt. Installerade en KatzEye mattskiva på min D700 utan problem och är jättenöjd med den. Man måste bara vara lite noggrann och försiktig så att man inte skadar några delar, så använd en pincett med tejp på gripytorna, eller nåt liknande, för att flytta mattskivan. (Det gjorde inte jag så jag har lite repor i kanten på min nya mattskiva, efter andra gången som jag installerade den).

Blev tvungen att ta bort mattskivan en gång för att kalibrera sökaren, då fokusen på mattskivan inte stämde med fokusen på bilden som skickades mot sensorn. Installerade några tunna skimskivor som jag beställde från en auktoriserad Nikon-servicefirma, och sen satt fokusen. Räknade bara först ut hur stort felet var och hur mycket mattskivan behövde flyttas enligt en formel jag hittade på nätet.

Med katzeye-skivan följde ett verktyg med för att lossa på bygeln som håller fast mattskivan, vilket gjorde bytet extra lätt. Jag skulle nog fixa ett byte av mattskiva på under en minut, medräknat tiden det tar att förbereda bytet. Att bara haka loss bygeln, lyfta ut mattskivan, lägga dit en ny och klämma fast bygeln igen tar inte många sekunder. Måste man börja bråka med skimskivor kan det ta lite längre tid, men väldigt mycket svårare blir det inte.

Vill ha en snittbild i min D700, dels för ett par gamla gluggar och dels för att få till en och annan skarp bild även med telekonvertern. Katzeye har en mattskiva, focusingsreen.com har flera och man kan även hitta billiga på ebay från Kina. Om man läser instruktioner så kan det se jätteknepigt ut, man ska inte slinta med pincetten, då kan det bli "permanent damage" och du måste absolut låta ett shims hamna där det satt. Det kan också låta som en skitsak: "lossa och tryck dit bygeln med tummen och låt den gula grejen sitta kvar". Tacksam för tips av någon som gjort det hela!

Du kan inte fokusera med Live View?

(tyckte inte ovan lät så lätt pga fokusfelet och mellanlägg som man måste kalkylera med någon formel)

(tyckte inte ovan lät så lätt pga fokusfelet och mellanlägg som man måste kalkylera med någon formel)

Nå, i mitt fall fanns fokusfelet där sen tidigare, men först efter bytet av skiva blev jag säker på den saken och tog reda på hur man kalibrerade mattskivan. Själva ingreppet är verkligen inte svårt om man är lite försiktig och noggrann. Hade jag inte testat hur lätt det var att byta mattskiva hade jag nog skickat kameran på service för kalibrering men jag är glad att jag inte gjorde det. Sparade en rejäl slant på att fixa allt själv. Skimskivorna jag behövde köpte jag för ca 2€ inklusive frakt. Importen av mattskivan blev dock dyr med all tull och moms som jag blev tvungen att betala.

Nå, i mitt fall fanns fokusfelet där sen tidigare, men först efter bytet av skiva blev jag säker på den saken och tog reda på hur man kalibrerade mattskivan. Själva ingreppet är verkligen inte svårt om man är lite försiktig och noggrann. Hade jag inte testat hur lätt det var att byta mattskiva hade jag nog skickat kameran på service för kalibrering men jag är glad att jag inte gjorde det. Sparade en rejäl slant på att fixa allt själv. Skimskivorna jag behövde köpte jag för ca 2€ inklusive frakt. Importen av mattskivan blev dock dyr med all tull och moms som jag blev tvungen att betala.

Ett sånt fokusfel har jag också haft. Det fixade Nikon gratis och har i så fall inget med mattskivan att göra.

Originalskivan funkar bra för de allra flesta. Vill du ha en speciell mattskiva för speciella ändamål beror det helt på vad du ska ha den till vilken som är bäst (Nikon har inga alternativ).

Ett sånt fokusfel har jag också haft. Det fixade Nikon gratis och har i så fall inget med mattskivan att göra.

Nej, som Martin redan påpekade. Fokusen hamnade exakt rätt med autofokus och med manuell fokus då jag tog hjälp av gröna punkten, men då var inte skärpan rätt enligt sökaren. En flytt av mattskivan så den hamnade lite längre ner åtgärdade som sagt problemet.

Nu är mattskivan med snittbild på plats och det var verkligen ingen stor affär att byta. Jag fick tag på en beg Katzeye. Snittbilden är inte så stor men det funkar bra ändå. Kan vara lite knepig att se när det inte är så ljust. En lite störande detalj är att fokuspunkten, som jag gärna vill ha i mitten, ligger och stör. Nu måste man fösa den åt sidan innan man ställer om till manuellt fokus. Går det inte bara att släcka fokuspunkten med ett enkelt kommando? Hittar inget sånt i menyerna.

Nej, som Martin redan påpekade. Fokusen hamnade exakt rätt med autofokus och med manuell fokus då jag tog hjälp av gröna punkten, men då var inte skärpan rätt enligt sökaren. En flytt av mattskivan så den hamnade lite längre ner åtgärdade som sagt problemet.

Låter precis som mitt fel.

Hoppas jag inte varit otydlig / skrivit om fel "fel" tidigare.

Det var inte mattskiivan,

J
Blev tvungen att ta bort mattskivan en gång för att kalibrera sökaren, då fokusen på mattskivan inte stämde med fokusen på bilden som skickades mot sensorn. Installerade några tunna skimskivor som jag beställde från en auktoriserad Nikon-servicefirma, och sen satt fokusen.

Jag tror att jag kan ana ett liknande problem med min kamera nu. Jag försökte plåta några svanar i går och det gick hur bra som helst att ställa skärpan med snittbilden på deras halsar. Trots det blev det oftast oskarpa bilder. När jag har en af-glugg på och ställer skärpan först med snittbilden så vill autofokusen gärna justera lite. Var hittade du shims och info om hur man räknar ut vad som behövs?

Jag tror att jag kan ana ett liknande problem med min kamera nu. Jag försökte plåta några svanar i går och det gick hur bra som helst att ställa skärpan med snittbilden på deras halsar. Trots det blev det oftast oskarpa bilder. När jag har en af-glugg på och ställer skärpan först med snittbilden så vill autofokusen gärna justera lite. Var hittade du shims och info om hur man räknar ut vad som behövs?

Det var ett tag sen jag gjorde det så jag minns inte exakt formeln eller var jag hittade den. Men om jag minns rätt lade jag dit totalt 0,35mm skimskivor extra, som jag köpte från JAS Tekniikka i Åbo som servar Nikon (jag bor i Finland). Med ett 105 mm objektiv var fokusfelet för mig ca 2cm på en knapp meters avstånd från sensorplanet.

Frågan har varit uppe tidigare, och om du söker inlägg jag skrivit om ämnet borde du kunna hitta mer info inklusive länkar. Tyvärr har jag lite dålig tid att söka upp det själv just nu...

Inte alls svårt. Jag råkade dock repa originalskivan då jag bytte på min kamera. Det syns som mörka streck i sökaren, men påverkar inte funktionen. Tipset är väl att undvika pincetten och använda fingrarna istället.

Jag köpte en skiva från focusingscreen.com och fick med shims samt instruktioner för hur de ska användas..

Nikon var snällare än väntat och skickade en uppsättning shims för 170:-. Efter lite mätande och räknande pillrade jag dit ett 0,15mm men det visade sig vara för mycket. Jag plåtade en linjal men tänkte inte på att avståndet blev lite kortare än det såg ut eftersom det var lite vinkel mellan planet där den låg och hur linsen siktade. Det gick snabbt att byta till ett 0,10mm och nu ser det ut att vara så bra det går. Märker ingen skillnad i fokus mot AF:en. Så nu har jag tre shims över om någon behöver.....

Nikon var snällare än väntat och skickade en uppsättning shims för 170:-. Efter lite mätande och räknande pillrade jag dit ett 0,15mm men det visade sig vara för mycket. Jag plåtade en linjal men tänkte inte på att avståndet blev lite kortare än det såg ut eftersom det var lite vinkel mellan planet där den låg och hur linsen siktade. Det gick snabbt att byta till ett 0,10mm och nu ser det ut att vara så bra det går. Märker ingen skillnad i fokus mot AF:en. Så nu har jag tre shims över om någon behöver.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar