Jättelätt. Installerade en KatzEye mattskiva på min D700 utan problem och är jättenöjd med den. Man måste bara vara lite noggrann och försiktig så att man inte skadar några delar, så använd en pincett med tejp på gripytorna, eller nåt liknande, för att flytta mattskivan. (Det gjorde inte jag så jag har lite repor i kanten på min nya mattskiva, efter andra gången som jag installerade den).
Blev tvungen att ta bort mattskivan en gång för att kalibrera sökaren, då fokusen på mattskivan inte stämde med fokusen på bilden som skickades mot sensorn. Installerade några tunna skimskivor som jag beställde från en auktoriserad Nikon-servicefirma, och sen satt fokusen. Räknade bara först ut hur stort felet var och hur mycket mattskivan behövde flyttas enligt en formel jag hittade på nätet.
Med katzeye-skivan följde ett verktyg med för att lossa på bygeln som håller fast mattskivan, vilket gjorde bytet extra lätt. Jag skulle nog fixa ett byte av mattskiva på under en minut, medräknat tiden det tar att förbereda bytet. Att bara haka loss bygeln, lyfta ut mattskivan, lägga dit en ny och klämma fast bygeln igen tar inte många sekunder. Måste man börja bråka med skimskivor kan det ta lite längre tid, men väldigt mycket svårare blir det inte.