Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta mattskiva EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag beställde en Super Precision Matte Focusing Screen till min 7D från focusingscreen.com.

Installationen tog ungefär en kvart.

Och jäklarns vad roligt det blev - att kunna se var fokus sitter, och hur djupt skärpedjupet är!
Och nu går det ju att fokusera manuellt om man vill.
Börjar sukta efter något ljusstarkt manuellt objektiv från exempelvis Zeiss.

Enda haken med skivan är att det blir lite mörkare i sökaren, och att ljusmätaren påverkas. Har provat lite och funnit att 2/3 steg kompenserar. Men lite störande är det att behöva hålla reda på detta. Man vill ju ha neutral exponering på "nollan"
Hittar inget menyalternativ för att "permanent" kalibrera ljusmätaren. Finns det något sådant? Eller är det kalibrering på verktstad som gäller?

Petter ...

Oj vad jag blev sugen till min Leica 50/1,4!! Vilken variant beställde du och hur bökigt var det att byta? Det ser rätt bökigt ut på bilderna...

/Johan

Oj vad jag blev sugen till min Leica 50/1,4!! Vilken variant beställde du och hur bökigt var det att byta? Det ser rätt bökigt ut på bilderna...

/Johan

Till min 7D valde jag en "type S". Den är bara helmatt. Inga fresneller eller snittbilder.

På 7D var det snorenkelt att byta. två små stjärnskruvar. Plocka bort en plåtbit. Sedan satt mattskivan fastklämd med en "låsfjäder". Bara att plocka bort. Sedan stoppar man in den nya skivan, knäpper fast låsfjädern, lägger tillbaka plåtbiten och skruvar i skruvarna.

Pincett för att pilla med och två små latextutor till fingrarna följde med i förpackningen.

Instruktionen som följer med är på ganska knackig engelska. Jag läste instruktionen från Katzeye.com också. Den känns lite mer genomarbetad.

Båda manualerna varnar för att göra detta själv. Det ska utföras av proffs. Men jag gjorde själv ändå.

Petter ...

Tänk på att type S är bra med snabba objektiv och MF. Ungefär f/1,4 till f/2,8. Men med objektiv som har en största bländare me f/4 och längsammare så blir den ganska dålig, mörk och kornig

Tänk på att type S är bra med snabba objektiv och MF. Ungefär f/1,4 till f/2,8. Men med objektiv som har en största bländare me f/4 och längsammare så blir den ganska dålig, mörk och kornig

jag har bara 2,8:eek:r. Vid 200 mm funkar det hur bra som helst att fokusera manuellt. Det blir exakt, och går snabbt. Men vid kortare brännvidd än 70 mm börjar det bli jobbigt. Man få anstränga ögat rätt hårt, och ändå är det svårt.

Men poängen är ju att jag nu snabbt kan bedöma om AF har hittat fokus på rätt sak i svårare situationer. Det är ju inte alltid som AF sätter fokus där jag vill att den ska sitta. AF-punkten är ibland lite för stor.

Men jag har börjat drömma om en Zeiss 50/1,4.

Petter ...

Senast ändrad:
Jag har Ec-S mattskivan. Och även 6 Zeiss ZE objektiv som jag använder den med. Men för det mesta så använder jag Live view istället

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar