ANNONS
Annons

Byta mattskiva D40

Produkter
(logga in för att koppla)

anflyg

Aktiv medlem
Hejsan,
Någon som har bytt mattskiva i en D40 eller liknande? Jag vill ju kunna använda linser av typen AF, men då är jag ju tvingad till manuell fokusering. Det finns ju mattskivor på E-bay för ca 20$ och sedan finns det "märkes" skivor som http://www.katzeyeoptics.com/. Frågan är om det skiljer på dem för priset för en Katzeye är ju 105$. Skillnad på skiva, eller skillnad på vinstmarginal hos säljaren? 105$ är ju tveksamt att lägga på en D40.

/Anders

Så här skrev jag på ett annat forum om samma sak:

Jag köpte en billig mattskiva i en butik på Ebay, jag tror den kostade $22 inkl frakt. Då fick jag förutom själva mattskivan även två pincetter och ett par små gummihättor att ha på fingerspetsarna för att slippa fingeravtryck på glaset. Det enda jag behövde ordna själv var en liten kryssmejsel. Jag fick också med en putsduk med www.focusingscreen.com tryckt på och det råkar vara en av Katz Eyes konkurrenter på nätet så kanske kommer min skiva därifrån egentligen?! Den modell jag fick heter D300 Ec-B och kostar $67 på deras hemsida.

Det är möjligt att sökaren blev lite mörkare än tidigare men eftersom det första jag gjorde var att klämma på en 85/1,4 AIS så var det inget jag tänkte på. Jag har inte heller jämfört med en originalutrustad kamera men det borde inte vara så svårt att få tag på en. Den fungerar med alla gluggar, AF som AF-S som MF, så länge de har större bländare än f/5,6 (eller ännu hellre lite större ändå), i vissa situationer i skumt ljus svartnar den när min 70-300/4,5-5,6VR sitter monterad.

På samma sätt borde den fungera bra med makrooptik, bara den effektiva bländaren är större än f/5,6. Tänk på att i princip alla makroobjektiv förlorar två stegs ljusstyrka vid skala 1:1! (gäller all optik utom de med internfokusering, t.ex. 105VR och 60VR). Jag har använt den med min 27,5mm-mellanring, PK-13, och en 35/2 eller 50/1,8 med bra resultat. Frågan är dock om det inte är lättare att använda Liveview i sådana situationer...

Enda nackdelarna som jag hittat hittills är att den är lite trixig att placera perfekt mitt i sökaren, min ligger lite fel i förhållande till mittersta AF-punkten, samt att spotmätningen hamnar lite fel (~0,5 steg, jag har inte provat så noga). I övrigt kommer jag nog låta den sitta där även om jag skulle sälja min 85mm, snittbilden stör mig inte alls och jag har flera gånger finjusterat fokus på mina AF-S-objektiv mha snittet. Det är inte mycket fel, bara någon millimeter på fokusvredet ibland.

När jag säger "svartnar" menar jag alltså att en av halvorna i snittbilden blir helt svart och omöjliggör fokusering mha snittet. Till Nikons gamla proffskameror fanns en hel hög med mattskivor att köpa; några var optimerade för ljusstarka objektiv med hög fokusnoggrannhet men svartnade kanske redan vid f/4. Andra fungerade upp till f/8 eller f/11 men var då mörkare och mindre noggranna. f/5,6 får väl sägas vara en schysst avvägning mellan noggrannhet och ljusstyrka.

Jag kan inte uttala mig om min skiva är bättre eller sämre än de från Katz Eye, Haoda eller Virtual Village. Jag är nöjd med min och ser ingen poäng i att köpa en till för över en tusenlapp inkl frakt och moms. Om någon gör det vore det kul att jämföra!

Jag köpte från www.focusingscreen.com till min D40. Dom köper ju in fokusskivor från Nikon respektive Canon och skär till dom så att dom passar även till de modeller som inte har dessa som orginaltillbehör. Så min K3-skiva är ju en orginal Nikon-artikel som anpassats till min D40 av "focusingscreen". Med det i beaktande tycker jag inte att priset direkt avskräcker.

Focusingscreen.com

Focusingscreen.com verkar ju seriöst och som du skriver så känns det ju bra att det är orginal Nikon och Canon prylar i botten även om de är modifierade.

Har du upplevt några problem med exponering eller övrigt med den skivan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar