Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Photofixarn

Aktiv medlem
Just nu har jag en Canon 450D med batterigrepp, 2 objektiv och en blixt. Till sommaren / hösten tänkte jag byta upp mig, innan hade jag bestämt inriktat mig på 40D och bara försöka sälja kamerahuset, batterigreppet och kitobjektivet men sen kollade jag lite på d90 och började fundera. Är ett märkesbyte smart? Hur ser det ut på nikonmarknaden, har Nikon samma utbud av objektiv / tillbehör?

Nikon har tillräckligt med objektiv och annat för att tillfredsställa de flesta. Jag bytte från canon (40D) till nikon (D700) pga att jag behöver en kamera med strålande prestanda vid höga ISO, samt för att jag tycker hanteringen av kameran är smidigare.

Du får ställa dig frågan: vad är det jag verkligen behöver i min kamera?

Sedan är det att välja och vraka.

Vad är det som lockar i D90 och inte finns i 40D? Om det är några avgörande funktioner som du behöver - byt! Om inte, så varför byta?

Jag har Canon och är nöjd med det. Visst funderar man alltid på om gräset är grönare på andra sidan och en del talar väl för att Nikon just nu har en trevligare uppsättning kamerahus än Canon. Inser dock att ett byte kommer kosta en del och att Nikon saknar direkta motsvarigheter till mina favoritobjektiv 70-200 4 L IS och 17-55 2.8 IS.

Dessutom, om man ständigt skall hoppa mellan olika märken efter vad som för tillfället är det hetaste huset, ja då lär man få jobbigt. Vem vet vad som finns på marknaden till nästa sommar? Nästa jul?

Som sagt, om det är något specifikt som Nikon har som du inte kan hitta hos Canon så byt, annars kör vidare.

Mvh
Anders

Det är bara att byta om man känner att man blir gladare av ett annat märke och vill ta en ekonomisk förlust.

När det gäller olika märke så brukar det bytas av att ligga i framkanten av utvecklingen (de andra ligger inte långt efter). Finns en hel del som har bytt märke och strax efteråt kommer det en fin kamera från märket man bytte ifrån. Brukar bli lite suckar på forumet då.

Då en del byter märke lite fram och tillbaka (byter upp sig), finns det en bra begagnat marknad här på FS som du kan utnyttja. Själv köpte jag en Canon 5D från en som bytte till Nikon D300. Vågar du köpa begagnat, så blir det inte så dyrt att byta märke.

/Gunnar

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto