Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från PC till Mac eller tvärtom

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Jag är en inbiten PC-användare och använder PC varje dag i mitt vanliga jobb. Men jag älskar Apples ekosystem med iPhones, Pads, airpods, apple pen och Applewatch. Jag är nu inne på att utöka min flora av Appleprodukter med den nya MacBook Pron. Som ni förstår har jag kört Lightroom och Photoshop på min PC och således på filsystemet NTFS som är brukligt med PC.

Jag kan väldigt lite om Mac men jag har förstått att de inte kör NTFS, Det betyder väl att jag på något vis behöver konvertera allt jag har på PC:n till Macens filsystem (inklusive backuper)?

Och nästa fråga är det omvända. Om jag om några år vill konvertera tillbaka till PC, hur ser då den processen ut?

Mac kör inte NTFS nej, men processen för att byta är inte så besvärlig. Du har väl dina backuper på externa hårddiskar eller liknande antar jag. Om du ville flytta helt till Mac så hade jag köpt en ny formaterat den på Mac datorn och sedan börjat kopiera. MacOS kan läsa NTFS hårddiskar, den kan bara inte skriva till de. Så det är inga problem att använda en Mac för att göra kopieringen.

Om du vill köra både PC och Mac samtidigt kan du hitta någon nätverkslösning för backup istället. Då kan bägge prata med nätverksservern för att komma åt delade filer. Sedan kan du ha en mindre extern hårddisk för Macen för att köra Time machine säkerhetskopior av operativsystemet och programmen.

Jag är en inbiten PC-användare och använder PC varje dag i mitt vanliga jobb. Men jag älskar Apples ekosystem med iPhones, Pads, airpods, apple pen och Applewatch. Jag är nu inne på att utöka min flora av Appleprodukter med den nya MacBook Pron. Som ni förstår har jag kört Lightroom och Photoshop på min PC och således på filsystemet NTFS som är brukligt med PC.

Jag kan väldigt lite om Mac men jag har förstått att de inte kör NTFS, Det betyder väl att jag på något vis behöver konvertera allt jag har på PC:n till Macens filsystem (inklusive backuper)?

Och nästa fråga är det omvända. Om jag om några år vill konvertera tillbaka till PC, hur ser då den processen ut?

Har haft Mac men är tillbaka med PC

Jag använder ett program från Paragon som gör att Mac kan läsa NTFS-filer, fungerar hur bra som helst. Hade nästan 8TB av foto och vidematerial och inte så sugen på att konvertera det, och skulle jag ångra mig är det enkelt att gå tillbaka.
https://www.paragon-software.com/sv/home/ntfs-mac/

EDIT: Ska tillägga att jag också nyligen gick från Windows till Mac, och nya M1-chippet är suveränt, men tycker inte att Mac OS är bättre än Windows. Vissa saker är väldigt smidigt, speciellt om du har en iPhone eller iPad, men vissa saker gör mig väldigt frustrerad. Sen är en del saker ovana och jag måste lära mig hur det fungerar, men vissa saker fungerar inte lika bra helt enkelt. Fick köpa en app (Magneto) för drygt 80kr för att få fönster att fästa mot kanterna och på ett enkelt sett kunna dela upp arbetsytan på skärmen. Sen har jag haft en del kraschar också, om det beror på apparna eller Mac OS ska jag ha osagt, men kraschat har det alla fall gjort.

Senast ändrad:
Jag hade tills för ett par månader sedan aldrig använt en Mac, ända tills jag fick för mig att den bärbara jag ändå skulle byta ut skulle bli en Mac, då de lovordats så till den milda grad i och med lanseringen av M1, Därför köpte jag en Macbook Air med M1, enklaste modellen och jag måste säga att den är verkligen fantastiskt på de flesta plan: snabb som attan, fin skärm, bra tangentbord, skön platta och oerhört välbyggd.
Det enda som jag verkligen inte gillar är operativsystemet och krånglet med olika filsystem mellan PC och Mac, samt att det är himla snålt med endast två USB-C att ansluta externa grejor. För min del så blir det också så att jag kommer att återgå till PC. Skulle det gå att köra Windows på den, skulle jag absolut ha den kvar.

Enklast är väll en extern disk forfmaterad i exfat, både mac och pc kan använda den.
Här hemma har vi både pc och mac och båda av oss är användare oberoende av plattform så allt blev jäkligt mycket enklare när vi skaffade NAS som vi kör mot.

Jag hade tills för ett par månader sedan aldrig använt en Mac, ända tills jag fick för mig att den bärbara jag ändå skulle byta ut skulle bli en Mac, då de lovordats så till den milda grad i och med lanseringen av M1, Därför köpte jag en Macbook Air med M1, enklaste modellen och jag måste säga att den är verkligen fantastiskt på de flesta plan: snabb som attan, fin skärm, bra tangentbord, skön platta och oerhört välbyggd.
Det enda som jag verkligen inte gillar är operativsystemet och krånglet med olika filsystem mellan PC och Mac, samt att det är himla snålt med endast två USB-C att ansluta externa grejor. För min del så blir det också så att jag kommer att återgå till PC. Skulle det gå att köra Windows på den, skulle jag absolut ha den kvar.
Nya bärbara MacBook Pro har gått tillbaka till gamla portar som många kunder efterfrågar. Passar mig också

Redan nämnt ovan men Paragon fungerar alldeles utmärkt på mac för att både kunna läsa och skriva filer till diskar som är formaterade i NTFS. Rekommenderas.

Jag använder Window på min stationära dator och brukade avvända en MacBook Pro för när jag behövde en mer portabel lösning.
Jag gav helt enkelt upp bärbar PC efter en handfull försök, Windows på laptop har för det mesta varit en katastrof, mest ur drivrutinssynpunkt så fort Windows gjort ett lite större kliv i uppgraderingar.

Sedan 2 år tillbaka har jag helt gått över till en Ipad Pro för den portabla delen, jag tycker det är överlägset ur smidighetssynpunkt.

Med det sagt så gillar jag både Windows och MacOS, i början fick man lägga lite tid på att vänja sig med MacOS då jag som du varit en inbiten Windows användare men det finns lösningar på i stort sett allt, jag köpte också Paragons paket för olika filsystem för MacOS, fungerade bra med NTFS och extFS.

Med M1, M1 Pro och M1 Max så är Apple fullständigt överlägsna på det mesta, åtminstone inom Laptop världen, så länge du inte är beroende av en mjukvara som kräver windows eller om budget sätter stopp så anser jag att det inte är någon tvekan. Till och med deras enklaste modell, en M1 Macbook air, utklassar det mesta på PC laptop sidan.

Filerna i sig bryr sig inte om vilketn typ av filsystem de ligger på. Bara att kopiera över.
Sen är det en annan fråga hur din LR och PS katalog flyttas.

Jag hade Googlat ungefär "move lr and ps from windows to mac".

En träff här

Varje migrering (flytt från en dator till en annan) kräver lite arbete. Och lite noggrann planering för att gå smidigt. Mitt tips är som andra nämnt att ha en ren USB-hårddisk och formatera som ExFat. Då kan både din gamla Windowsdator likväl som Macen både läsa och skriva till den.

Flytten av LR (och Ph) är en annan story. Tänk på att LR är ett databasprogram! Så du måste flytta Lr.cat filen och lägga in i rätt bibliotek.

För övrigt går det utmärkt att köra Windows som en virtuell machine på Macen - installera Parallells Desktop och installera Windows10 där så har du Windows som vilken applikation som helst. Och snabbt är det. Jobbar med det på Macen för vårt administrativa system på jobbet och det går till och med snabbare än de (PC) som kör Windows nativ.

Syncning mellan IOS-enheter (iPhone/iPad) och Macen blir betydligt smidigare än med windows.
Sen är det naturligtvis en fråga om tillvänjning. Ungefär som mellan Canon eller Nikon. Men om du är en som använder mycket kortkommandon är det ganska enkelt - allt som är ctrl + något är på Macen cmd + något (gäller nästan allt).

Macar är för övrigt inte dyrare än PC om man jämför prestanda med prestanda och material/komponent av samma kaliber/kvalitet. Precis som med objektiv.
Ingen förväntar sig samma prestanda i kit-objektivet för 2k som pressfotografens objektiv för 25k... så vi kan inte säga att Canon är dyrare än Nikon genom att jämföra EF70-200/2,8L med Nikon AF-S 70-200/4,5-5,6 som exempel.
Att det är mycket pengar är en helt annan sak. För det är det.

För egen del har jag helt gått över till enbart bärbar sedan mer än 15 år. Dock har jag en högupplöst 27" Eizo som jag kopplar till för tyngre redigering eller när jag ska jobba med många objekt samtidigt. Oavsett om det är PH/LR eller Excel...

Det enda som jag verkligen inte gillar är operativsystemet och krånglet med olika filsystem mellan PC och Mac
Det är reciprokt. Det är inte direkt lätt att läsa från ett Mac-filsystem på MS Windows heller.
, samt att det är himla snålt med endast två USB-C att ansluta externa grejor
Det är bättre på Pro-modellen.
För min del så blir det också så att jag kommer att återgå till PC. Skulle det gå att köra Windows på den, skulle jag absolut ha den kvar.
Ja, det går ju att köra MS Windows på Intel-Macar men det lär nog dröja innan det går att göra på en M1-Mac …

För övrigt går det utmärkt att köra Windows som en virtuell machine på Macen - installera Parallells Desktop och installera Windows10 där så har du Windows som vilken applikation som helst. Och snabbt är det. Jobbar med det på Macen för vårt administrativa system på jobbet och det går till och med snabbare än de (PC) som kör Windows nativ.
Virtualisering av en Intel-processor på en Mac med M1-processor har nog sina utmaningar. Än så länge fungerar det att köra MS Windows under Parallells endast på en Intel-Mac.
Om MS Windows finns i en ARM-version så skulle det nog gå att få det att fungera, dock.

Seriöst intresserad av varför?
Personligen ser jag Mac som alltför dyr.
Bärbart är helt ointressant för mig, kör med släpbar.

Aldrig förstått det argumentet. Som allt annat, man får vad man betalar för. Mac är inte dyrt om man ser till vad man får och hur länge.

Först och främst, deras skärmar är outstanding, om man inte vill lägga väldigt mycket pengar på en extern seriös skärm för att redigera. Men för majoriteten räcker Apples skärm utan tvekan. Något jag sett få PC/Windows erbjuder.

Andrahandsvärdet är något helt annat än det PC/Windows maskiner hamnar på.

Dom har en tendens att hålla längre och vara fräschare. Jag använder fortfarande min gamla MacBook Air från 2011. Den funkar utan några problem alls och känns fortfarande helt okej i hastighet osv. Självklart är det ingen MacBook Air med ett M1 chip. Men den håller upp sig helt klart för vanlig användning i vardagen.

Men fru köpte en maxad laptop för 2,5 år sedan då hon jobbar som 3D designer. Den är seg som sirap idag. Fläkten låter som en jumbojet och går konstant. Jag har uppdaterat den, tagit bort all bloatware och skit. Har t om öppnat den för att göra den rent från damm osv. Men det finns inget som hjälper den...

Tyvärr är det den upplevelsen jag haft med, då byggde jag ändå mina egna PCs förr. Folk som är emot Apple pratar fortfarande om att det är stängt system. Jo, till en viss del stämmer det. Men det finns en väldigt stor fördel med det. Allting är gjort för att fungera tillsammans. Hårdvaran och mjukvaran. Det finns inte hundratals olika laptops med alla möjliga versioner där alla tillverkare sätter sin egna stämpel på det.

Det gör Apples värld så mycket enklare och smidigare. Man startar sin nya dator, skriver in sitt Apple ID och väljer några saker sen är det klart. Man börjar direkt att använda datorn.

Med Windows ska man lägga timmar och åter timmar. Om man inte bara redan från början gör en ren installation av Windows, för att bli av med allt krafs. Så ska man ändå hålla på med uppdateringar, starta om datorn. Installera olika program för ens säkerhet, starta om datorn.

Gör man inte en ren installation av Windows, som t ex frugans laptop. Då fick hon inte ens med Windows mer än det som var installerat. Så då fick man börja med att rensa. Avinstallera all bloat. Starta om datorn 10-tals gånger, innan man ens var tvungen att börja med att uppdatera olika drivrutiner och sen installera diverse program mot virus osv.

Som sagt, man får vad man betalar för. Allt är enklare. Den håller längre. Andrahandsvärdet är väldigt bra. Skärmen håller en helt egen nivå kontra andra laptops.

Med risk att denna tråden spårar ur och blir pajkastning. Jag förstår att vissa behöver PC/Windows. Ingen tvekan om det. Det finns massor med olika argument för det. Alla har olika behov. Man måste se till det.

Men dom klassiska apple är dyrt, krångligt, går inte spela på och det finns inga program till argumenten, är väldigt gamla och utslitna.

Jag är väl mest bekant med Windows när det gäller persondatorer även om jag känner mig mer a hemma i unix-världen, och när vi bytte från Windows till Mac på jobbet för några år sedan såg jag fram emot det eftersom MacOS ju är unix-baserat och jag hittade ganska snabbt ett terminalfönster med bash. Det var inte heller något problem att läsa över de filer jag ville ha med mig från NTFS-diskarna, MacOS klarade galant av att läsa dem, men det gick inte att skriva tillbaka eller radera. Hårdvaran är väldigt trevlig och känns påkostad och gedigen, och den grafiska miljön är snygg och ganska lättanvänd när man väl kommit på hur den fungerar efter en del frustration. Men jag har verkligen försökt att tycka om den där macen men det går tyvärr inte. Det är så mycket som inte fungerar så som jag tror och vill att det ska fungera utan det fungerar i stället så som Apple har bestämt att det ska fungera, och det är precis det jag upplever med i stort sett alla Apple-prylar, gör man så som konstruktörerna och framför allt marknadsavdelningen har tänkt sig att man ska göra så fungerar det jättebra och helt felfritt och är ganska lätt, men försöker man sig på att göra något som de inte tycker att man ska göra eller har tänkt sig att man som avancerad användare skulle vilja göra, så är det inte alls lika enkelt.

Virtualisering av en Intel-processor på en Mac med M1-processor har nog sina utmaningar. Än så länge fungerar det att köra MS Windows under Parallells endast på en Intel-Mac.
Om MS Windows finns i en ARM-version så skulle det nog gå att få det att fungera, dock.
Parallells Desktop är uppdaterat sedan flera månader och funkar utmärkt även på M1-chipade Macar. Och därmed naturligtvis på de nya M1 Pro och M1Max.

Seriöst intresserad av varför?
Personligen ser jag Mac som alltför dyr.
Bärbart är helt ointressant för mig, kör med släpbar.
Min första mac gick det inte att bygga ut minnet så jag fick rådet att köpa en ny , men det blev en specialbyggt pc för foto. Och den var minst lika bra. Nu föll den för ålderstrecket (hade svårt att hitta något ny) och blev övertala av min IT-tekniker att satsa på en Mac med den nya processor, den var mycket snabb, men fungerade dåligt med min skärm, fick dra ut/in sladden för att den skulle fungera. Jag tyckte inte heller att Photoshop fungerade helt bra. Och är man van med PC så är det ett annat system att jobba med. Tycker inte alls att PC strular mer än Mac. Men nu har jag haft problem med att hitta en stor hårddisk 4TB till PC.. Hoppas att det varit till någon hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar