Seriöst intresserad av varför?
Personligen ser jag Mac som alltför dyr.
Bärbart är helt ointressant för mig, kör med släpbar.
Aldrig förstått det argumentet. Som allt annat, man får vad man betalar för. Mac är inte dyrt om man ser till vad man får och hur länge.
Först och främst, deras skärmar är outstanding, om man inte vill lägga väldigt mycket pengar på en extern seriös skärm för att redigera. Men för majoriteten räcker Apples skärm utan tvekan. Något jag sett få PC/Windows erbjuder.
Andrahandsvärdet är något helt annat än det PC/Windows maskiner hamnar på.
Dom har en tendens att hålla längre och vara fräschare. Jag använder fortfarande min gamla MacBook Air från 2011. Den funkar utan några problem alls och känns fortfarande helt okej i hastighet osv. Självklart är det ingen MacBook Air med ett M1 chip. Men den håller upp sig helt klart för vanlig användning i vardagen.
Men fru köpte en maxad laptop för 2,5 år sedan då hon jobbar som 3D designer. Den är seg som sirap idag. Fläkten låter som en jumbojet och går konstant. Jag har uppdaterat den, tagit bort all bloatware och skit. Har t om öppnat den för att göra den rent från damm osv. Men det finns inget som hjälper den...
Tyvärr är det den upplevelsen jag haft med, då byggde jag ändå mina egna PCs förr. Folk som är emot Apple pratar fortfarande om att det är stängt system. Jo, till en viss del stämmer det. Men det finns en väldigt stor fördel med det. Allting är gjort för att fungera tillsammans. Hårdvaran och mjukvaran. Det finns inte hundratals olika laptops med alla möjliga versioner där alla tillverkare sätter sin egna stämpel på det.
Det gör Apples värld så mycket enklare och smidigare. Man startar sin nya dator, skriver in sitt Apple ID och väljer några saker sen är det klart. Man börjar direkt att använda datorn.