ANNONS
Annons

Byta dator, få med redigeringar i Lightroom!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har ny dator, har installerat Lightroom på den nya datorn och vill nu få över redigeringarna jag gjort i programmet på den gamla datorn till den nya. Jag har läst gamla trådar och försökt förstå hur jag ska göra, men jag är inte så haj på programmet alla ord som hänger med. Är det i den så omtalade "katalogen" som mina redigeringar finns?

Alltså, om jag kopierar alla filer med namn "cataloge"-nånting, och importerar det på nya datorn så kommer mina gamla rdigeringar upp OM jag dubberklickar på ilcat-filen jag kompierat?
Bilderna har jag haft på extern hårddisk helatiden och de ligger som innan.

Glad för tydligt svar.

Det finns ju lite olika sätt att göra detta. Här är ett:

FÖRUTSTÄTTNINGAR:

1) Du har inte gjort något jobb i LR på den nya datorn som du vill spara.

2) Du har bara jobbat med en katalog på den gamla datorn (vilket är det vanliga)

GÖR SÅ HÄR:

Gå till din gamla dator, starta Lightroom.

Gå till Edit-Catalog settings och fliken "General"

Där bör du se lite information.

"Location" talar om var din databas ligger.

"Filename" talar om vad din databas heter - katalogfilen.

Leta upp den platsen (du kan trycka på knappen show) och kopiera över den filen till ett USB-minne.

Gå över till den nya datorn. Kopiera in filen från USB-minnet till valfri mapp men förslagsvis samma plats som du hade på din gamla dator. Om du hade default namn på din gamla dator och har startat LR på den nya så finns sannolikt filnamnet redan på din nya dator. Skriv över det (under förutsättningen att den inte innehåller något arbete enligt ovan).

Starta LR. Om dina bilder inte kommer upp, så välj File-Open-Catalog och den fil som du nyss kopierade in så bör du vara på gång igen.

OBS! Med denna metod kommer dina previews inte att kopieras över men det är inga problem, de genereras på nytt.

Tänk också på att om du har gjort egna "presets" för redigeringar, utskrifter mm så måste de också flyttas över. Hör av dig igen om du behöver hjälp med det.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar