Annons

Byta D90 mot D300s - för tidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

WALL.E

Ny medlem
Har funderat på att byta ut min D90 mot en D300s då den verkar erbjuda fler av de funktioner jag vill ha av en kamera. Min fråga är dock om det inte snart är dags för en uppföljare till 300:an. Är det läge att byta nu, eller ska man vänta på nästa kamera, och i så fall när tror ni den kommer ut på marknaden.
 
Vilka funktioner är det du är ute efter? Kanske finns andra än D300S t.ex D7000? Säg gärna vad du ska ha den till så blir det lättare!
 
Framför allt vill jag ha en större och tyngre kamera (som inger lite respekt...) D7000 är därför inget alternativ. Möjligtvis vinner den på ISO-kapacitet, men i övrigt tror jag inte den är så mycket bättre.

Har sneglat lite mot D700, men den känns inte aktuell eftersom jag då behöver skaffa i princip helt nya objektiv också, vilket går på alldeles för mycket pengar totalt sett.

Min fråga, lite mer specifikt är, tror ni det kommer ut en ny uppföljare till D300s inom några månader, eller ska man strunta i att vänta, och köpa ny kamera nu...
 
Jag tror inte att det tar jättelång tid innan D400 kommer ut. Det är alltid lika svårt att gissa sig till när nya modeller kommer ut.

Om du känner ett behov av att filma så ska du ju såklart välja D300S. Om du inte behöver filma så tycker jag att du ska välja D300. Det är i princip bara att man kan filma som skiljer dem åt.
Det finns några fler förinställda vitbalanser också.
D300 väger 15 gram mindre än D300S.
Du kan ta 50 bilder mer per batteri med D300.
Du har 1 mer bild per sekund med D300S.
D300s har stöd för SD, SDHC. Compactflash är fortfarande snabbare.

Tror det var allt. Tveksamt om D300 finns ny, men annars är det bara att hitta npgon fin på begagnatmarknaden!
 
Jag hade väntat på D400 om du tex är naturfotograf, fin sensor som placeras i ett robust rejält hus. D300 känns lite ovärt om du ändå kör samma sensor nu, även om.. ja :)
 
Har sneglat lite mot D700, men den känns inte aktuell eftersom jag då behöver skaffa i princip helt nya objektiv också, vilket går på alldeles för mycket pengar totalt sett.

Alltså, du kan använda DX-objektiv på D700 ;-) dessutom med D700 vinner du ISO och dynamiskt omfång.
 
Det förtar ju hela poängen. Varför köpa ett dyrare kamerahus för att sedan använda mitten av sensorn och få ut typ 5 MP?!

Alltså, jag menade inte att det skulle vara likvärdigt i alla avseenden (upplösningen blir ju precis som du säger lägre), utan vad jag ville få fram var att bara för att man byter till FX så MÅSTE man INTE byta alla sina objektiv. Detta då en del kanske tror att ett DX-objektiv inte ens går att montera på ett FX kamerahus.

Sedan så tror jag de flesta byter vissa objektiv då och då, och när man ändå byter så köper man FX objektiv istället. Därmed så blir kostnaden utslagen över flera år, precis som vanligt med andra ord ;-)

Jag köpte själv en D300s och är nöjd med den, men alla objektiven jag köpt är för FX, då jag är säker på jag kommer att byta (eller komplettera?) till FX så småningom.
 
Och vill man kunna filma i HD och köra FX så får man vänta på en ersättare till D700 som förhoppningsvis kommer snart, eller så får man gå över till Canon.
 
Lugna och fina! :)

Nu väntar vi på både D400 D800 åsså kanske D4 som alla väntar runt hörnet.
Prisras blir det på "äldre" modeller efter släppet och redan nu tycker jag mig se att att många säljer av sina hus medans de får hyfsat för dem.

Men kom ihåg att D3s/x, D300s samt D700 är enormt grymma hus idag också.
Och lär vara så väldigt många år framåt.

Bra gluggar är väl nästan ännu viktigare att satsa på än senaste modellen... Men är du i begrepp att köpa nytt så avvakta om det inte är panik.
För något måste ju bli uppgraderat eller helt nytt på en ny modell.
Och det kan ju knappast vara att berakta som en nackdel om vi bortser från ev höjt pris.
 
Skulle det inte kännas bättre att få respekt för bilderna istället för utrustningen? ;)

Säkert, men det är mycket enklare genom att köpa maffigare kamerahus! Annars kanske ett batterigrepp kan fungera?

Jag tycker att det var väldigt ärligt att säga att han vill ha en kamera att imponera med! Det är få som vågar erkänna det! Respekt!

Per.
 
Säkert, men det är mycket enklare genom att köpa maffigare kamerahus! Annars kanske ett batterigrepp kan fungera?

Jag tycker att det var väldigt ärligt att säga att han vill ha en kamera att imponera med! Det är få som vågar erkänna det! Respekt!

Per.

Det är sant! Jag försökte skriva svaret "med glimten i ögat"! Det var ingen värdering av hans bilder. :) JAg kunde helt enkelt inte hålla mig! ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.