Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta chip

Produkter
(logga in för att koppla)

mikj

Aktiv medlem
har en canon 300D och ett lite äldre sigma objektiv och får error 99. har förstått att man måste byta chip. min undran är om jag byter chipet så funkar väll objektivet till min äldre analoga kamera fortfarande?

en nyfiken fråga till bara: varför tar bilderna så olika stor plats? från typ 1.9 till 4.3 MB per bild, men med samma kvalitets inställning på min 300D.

Hej

JApp, de funkar, har bytt på två sigma.

Det beror på motivet, det är lättare att packa ett motiv med mycket lika färger, struktur. Prova att fota en helt blå Himle, sen fotar du nått färgglatt rörigt får du se.

JPG packar enligt att färger som upprepas ofta får en kort kod o de som förekommer sällan får en lång (tar mer plats)

Komprimeringsgraden sen styr hur känslig den är för att betrakta färger/nyanser som lika eller olika.

Högt ISO tal tillför brus som upplevs som ändringar o då blir filen oftast större.

Roine

mikj skrev:
en nyfiken fråga till bara: varför tar bilderna så olika stor plats? från typ 1.9 till 4.3 MB per bild, men med samma kvalitets inställning på min 300D.

Det beror på JPEG-komprimeringens natur. JPEG har svårt att komprimera bilder med skarpa kontraster och små detaljer. Då går det åt en massa mer bitar till komprimeringen. Bästa fungerar JPEG på bilder med svaga kontraster och mjuka övergångar mellan färger. Då tar inte komprimeringen så många bitar.

okej, så ju mer komprimering av bilden - desto större blir bild filen. märkligt tycker det borde vara tvärt om.

edovan skrev:
nej, ju mer komprimerad desto mindre blir filen. :)

hmm, jo. jag borde ha skrivit: ju mer bitar komprimeringen kräver desto större bild fil. har jag rätt då?

isf så om man har en digital kamera där man kan ändra dels komprimeringsgraden, dels bild storlek oberoende, så gäller att:

om bilden är helt blå så spelar det ingen större roll vilken komprimerings grad bilden har eftersom bildfilen blir ändå lika?

om bilden har skarpa kontraster och små detaljer så förändras bildstorleken mera beroende på komprimerings grad. eller? jag blir snurrig..

mikj skrev:
hmm, jo. jag borde ha skrivit: ju mer bitar komprimeringen kräver desto större bild fil. har jag rätt då?

isf så om man har en digital kamera där man kan ändra dels komprimeringsgraden, dels bild storlek oberoende, så gäller att:

om bilden är helt blå så spelar det ingen större roll vilken komprimerings grad bilden har eftersom bildfilen blir ändå lika?

om bilden har skarpa kontraster och små detaljer så förändras bildstorleken mera beroende på komprimerings grad. eller? jag blir snurrig..

Såhär er det:

Liten utgångsbild (i pixlar räknat) har mindre information som ska komprimeras och ger ofta mindre filstorlekar än stora bilder.

Bilder med skarpa övergångar mellan färger och höga kontraster har JPEG svårare att komprimera än bilder med mjuka övergångar vilket leder till större filstorlekar.

Komprimeringsgraden (eller kvalitetsfaktorn) styr hur mycket information som ska "slängas bort" av komprimeringsalgoritmen.

Filstorleken beror alltså på bildens storlek (i pixlar räknat), bildens innehåll (hur bilden ser ut) och vilken komprimeringsgrad som användes vid komprimeringen.

JPEG baseras på hur människan upplever en bild. T ex ser vi lättare ljusstyrke-skillnader än färgnyans-skillnader. JPEG slänger bort överflödig information. Vid skarpa kanter upptäcker man lättare skillnader och därför "slösar" JPEG med bitar för att beskriva skarpa kanter vilket leder till större filer. Hur mycket information som ska slängas bort bestäms av komprimeringsfaktorn (eller kvalitetsfaktorn).

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto