Annons

Byta bakgrund på utrfätta partier

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Hur gör jag detta smidigast. Har frätt ut bakgrunden helt och hållet på alla mina porträttbilder. Nu vill jag kunna byta ut den utrfätta vita bakrunden.
Hur gör jag detta smidigast i Photoshop? Är rätt bevandrad i PS.

/Stefan

Hur gör jag detta smidigast. Har frätt ut bakgrunden helt och hållet på alla mina porträttbilder. Nu vill jag kunna byta ut den utrfätta vita bakrunden.
Hur gör jag detta smidigast i Photoshop? Är rätt bevandrad i PS.

/Stefan

Om du har lyckats göra bakgrunden helt vit så har du kanske använt en mask? Den kan du i så fall använda på ett nytt lager med den nya bakgrunden.

Du kan annars använda bilden för att skapa masken. Gå in i blå kanal (brukar vara bäst kontrast i blå kanal vid porträtt), markera allt och kopiera.

Gör en lagerkopia och lägg till en lagermask. Gå sedan IN I lagermasken och klistra in den blå kanalen.
Sedan återstår lite justering på masken. Använd dodge/burn, vit/svart pensel, nivåer etc. Du kan behöva invertera masken Cdm/Ctrl + i.

Snabbaste sättet att göra masken efter en utblåst bakgrund är att med bildens lager valt trycka alt-ctrl-5 (alt-cmd-5 för mackingtorsk), då får du en "selection" gjord efter ljusheten i blå kanal. Välj sedan lagret du vill ha inmaskat, och tryck "gör val till lagermask" eller vad det nu kan heta på svenska. Sedan får du justera masken med curves eller levels så att bara det helt vita är valt, och måla i svart i masken där eventuella högdagrar i ansiktet/klädsel/smycken ligger - annars kommer de med i de utmaskade.

Vill du inte arbeta manuellt med det finns det plugins som är framtagna just för friläggning, men det är betalprodukter allihop.

Om bakgrunden är RIKTIGT utblåst, dvs mer än 1Ev starkare än fotomålet är inte alltid blått den bästa kanalen att arbeta efter. Purple-fringe i objektivet kommer då softa kanterna mot målet alldeles för mycket. Prova grön kanal i stället om detta är fallet. Grön kanal har dessutom mycket bättre upplösning och nogrannhet än blå kanal i de allra flesta fall. Prova själv vilket som blir bäst.

alt-ctrl-2 > välj luminanslager
3 > rött
4 > grönt
5 > blått

Om bakgrunden blev helt vit skulle det inte förvåna mig att man kan bara lägga en texture och hitta rätt blandningsläge och transparanse så kommer texturen att synas bara där det är utfrätt. (ev kan man maska lite för hand, men man behöver inte vara så noga) Om man gör så, så kommer bakgrunden att mixa in i ursprungsbilden väldig bra.
Annrs tycker jag monterade bilder har en tendens att se just monterade ut då karatäristiken inte matchar.

Vill du inte arbeta manuellt med det finns det plugins som är framtagna just för friläggning, men det är betalprodukter allihop.

Under alla år jag har jobbat med detta har det dykt upp pluggar och program för friläggning. De lovar alltid mirakulösa funktioner. Hittills har jag inte stött på någon som är bättre än de vanliga verktygen i PS. Nu var det några år sedan jag testade något, så det har kanske kommit ngt användbart?

Av de som man faktiskt har råd med tror jag inte det. Det mesta kan man göra med lite lite arbete manuellt i PS när man vet vad man gör och har lite metodik i ryggraden. De enklare pluggarna tillför då inte speciellt mycket i kvalitet, men förenklar ju arbetsgången för de som inte arbetar så ingående i PS.
Professionella applikationer för friläggning mot färgad bakgrund kan man inte konkurrera med - de arbetar ofta direkt mot balanser luma/chroma, de kan variera sina gränsvärden lokalt i bilden, och har en kompenseringsgrad för att arbeta i gammakorrigerade och kurvbehandlade färdiga foton.

De kostar dock någon tiotusenlapp i de flesta fall.

Tack för tipsen. Ska testa vid tillfälle.
Jag har frätt ut bakgrunden med vilje både vid fototillfället och lite extra vid RAW konverteringen. Detta pga otillräcklig utrustning för att få med "äkta" jämt och fin bakgrund som är vit.

/Stefan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto