Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta 2 gluggar mot superzoom 18-200 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Detta på en Nikon D50:

Är ett Nikon 18-70 mycket bättre än Nikon 18-200 mellan 18-70 millimeter?

Är ett Sigma 70-300 APO mycket bättre än Nikon 18-200 mellan 70-200 millimeter?

Som ni förstår så har jag dessa två gluggar och funderar på att tappa 100 millimeter och byta till en Nikon 18-200 VR , alternativt Sigmas motsvarighet med OS.

Funderar på om kvaliten på bilderna blir enormt mycket sämre och om det är ett kasst byte?

/Fredrik

Mitt exemplar av 18-200VR är bara sämre i 18mm-läge med full bländaröppning i övrigt tycker jag det är bättre än 18-70 som jag hade tidigare.
Jag kör objektivet nu på D200 och tycker det räcker till riktigt bra och VR är suveränt vid stilla motiv och sämre ljus även i 18mm-läge.

Jag använder bara det objektivet förutom vid macro. Prova du kommer att gilla 18-200VR.

/Mikael

Ja, att kolla staplar är alltid kul. ;) Ser att vissa saker såklart ÄR bättre på 18-70:an men jag vill ha nåt mer...kommentarer från folk som testat och jämfört lite... =)

/Fredrik

Hur är det med ljusstyrkan på 18-200, övergår den också till f5,6 vid 70mm så som 18-135an gör?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto