Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga webplats, vilket verktyg?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag vill bygga en webbplats till mina bilder. Webbplatsen ska innehålla ett antal fotosamlingar/gallerier som man ska kunna klicka sig fram till.
Det ska finnas överordnade kategorier typ barn, bröllop, sport etc och under kategorierna ska man kunna välja mellan flera gallerier i ämnet.
Jag skulle vilja få det snyggt sammanhållet samt lätt att uppdatera/underhålla.
Hittills har jag gjort enkla gallerier i PS och en länksida till dom, men jag skulle vilja få det att kännas som en sammanhållen webbplats.
Är det någon som har goda råd om vilket verktyg som kan tänkas vara lämpligt? Vill helst slippa koda HTML och Javascript för hand då det tråkar ut mig så till den milda grad.
Har provat med Frontpage utan större framgång, det går nog men det är ett krångligt verktyg.
Jag hyr plats i ett webbhotell med alla server side finesser som Mysql mm, mm.

Tacksam för tips

Hej

på min www.bilderna.se har jag gjort startidan i notepad samt galleriet är ett fritt php / mysql baserat coppermine album.

För att ladda upp markerar man bara på bilderna i XP och väljer upload, mer är det inte.

Roine

Vi använder JAlbum till våra gallerier. Går att konfigurara och trimma i all oändlighet.Relativt enkelt ett lägga till egan kod (som i exemplet med omröstningarna nedan).

Galleri med månadsomröstningar:
Omröstningsvy:
www.fotografiska.org/voter/November05
Resultatvy:
www.fotografiska.org/voter/Oktober05

Gallerier med bildspelsfunktion:
www.fotografiska.org/gallerier/goran_kvick
www.fotografiska.org/gallerier/mattias_lundkvist

Galleri med bildspelsfunktion och möjlighet att kommentera bilderna:
http://www.lundkvistarna.se/elis

mvh Mattias

Jag har hela Macromedias paket med skol-licens men använder det sällan, man får så mycket mer kontroll när man skriver koden själv, men då måste man ju tycka att det är kul med, annars är nog dreamweaver bra. Angående gallerier så verkar www.photostack.org vara ett bra alternativ, har inte testat det själv än dock.

andra bra länkar även om man använder dreamweaver eller liknande:

www.w3schools.com
och lite mer basic hjälp
www.webbdesignskolan.com - har även tutorials för dreamweaver och liknande.

Tack för alla tips så här långt.
Jag har nu börjat med att testa Coppermine och har lyckats installera och få igång det. Laddat upp några provbilder och det funkar så långt.
Dock hittar ja inget fungerande sätt att ladda upp ett gäng med bilder på en gång och löser jag inte detta så faller det. Jag kommer ofta hem med en massa bilder som ska vara på nätet snabbt och då kan jag inte hålla på med att bläddra fram dom en efter en.
Det stod något om zip filer, men då stoppade den in hela zipfilen som en bild utan att packa upp den först. Någon som vet en lösning?

Jag arbetar i Macromedia´s Homesite...

För mig är det ett mycket bra program...
Man måste kunna en hel del HTML.

Tackar för alla tips

Jag kommer att köra vidare på Coppermine spåret då det verkar passa mina syften perfekt. Labbade med det ett par timmar igår och kunde som sagt installera det och få det att fungera. Det som återstår är att se hur mycket jag kan anpassa utseendet och beteendet att passa mina syften ännu bättre. Strukturen i applikationen med kataloger och gallerier passar mig bra men det är lite jag vill justera.
Det är bråttom när jag ska ha upp mina bilder och jag hinner inte och vill inte koda HTML då, men lite engångsjobb för att anpassa siten har jag inga problem med. Eftersom jag jobbar med datorer och programmering har jag en viss avsmak för det när det gäller hobbyverksamhet.

använd inget program.. skriv i html iställe..sen kan du göra layouten och div gallerier i photoshop.. blir bra mkt bättre än nått program kan göra de.. + att de e inte speciellt svårtatt lära sej heller

Peace:pete

har du.....

...någon kunskapskälla att hänvisa till betr HTML? Layouthantering i Phshop var jag också omedveten om. Hur och var?

Det finns ISP:er (internetleverantörer) som tillhandahåller så kallade CMS (Content Management Systems) som gör att du inte behöver skriva någon HTML-kod för dina sidor. Kika in på min reseblogg för ett exempel:
http://www.wanergard.com/textpattern/

Verktyget som jag använder för att göra dessa enkla sidor heter Textpattern (www.textpattern.com) och är förhållandevis enkelt och körs på en MySQL-databas och är baserad på scriptspråket PHP och utseende etc anpassas via CSS (Cascading Style Sheets). Min reseblog är tämligen standard... har inte modifierat nämnvärt utan laddat ner ett tema (skin) som anpassar utseendet samt lagt in lite egna bilder för utssendets skull.

Det finns mängder av liknande produkter - mitt inlägg syftar mer till att påvisa att du inte nödvänigtvis måste koda ihop hela din site själv.
(självklart finns det stöd för bilder men även möjlighet att använda typ coppermine i verktyget men då krävs en del kodande).

Mvh
BAW

Jag använder JAlbum 6.0 och ExhibitPlus skin, en smula modifierat av mig.
Jag ville ha även andra undersidor jämte mina album.
Min sida är just under konstruktion. Den är inte världens bästa, men jag lär mig mycket att kombinera JAlbum och FronPage 2003 samt att fylla på stegvis med nya bilder och annat.
I JAlbum kan man skapa underkataloger för olika kategorier, olika tidpunkter t.ex.
/Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar