Annons

Bygga "softbox"

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder 4 stycken bygglampor som belysning och nu skulle jag vilja bygga en softbox till dessa. Självklart vill jag inte bygga in lampan i softboxen utan egentligen bara en skiva där jag har något diffusionsaktigt material mellan lampan och objektet.

Min fråga är vad ska man använda för material som diffusionsskärm eller vad det nu kan tänkas heta (ni förstår säkert)?

/ Marcus

Jag hade börjat med att studsa ljuset mot en stor yta och därefter diffuserat det genom "växtplast", ett tunt tyg, rispapper eller något annat lämpligt. Eftersom avståndet till ljuskällan ökar så minskar problemet med värmen.

jag har bara en sån lampa, och använder den inte så flitigt, men jag har använt ett bakplåtspapper bara, som vatt monterat på några lämpliga pinnar så att pappret har något att hänga på+ att det kommer på avstånd från lampan ( och värmen)

jag fick ett mjukt fint ljus av det. kanske inte en så rolig eller snygg eller stabil konstruktion men det funkar iallafall.
jag var som sagt mest bara ute efter att få ett mjukare ljus vet inte om "softboxar" även har nån annan funktion

skickar med en finfin teckning också

Bilagor

• bak.jpg
    bak.jpg
    9.3 KB · Visningar: 1,083
Kan man använda vitt tyg eller äter det upp för mycket ljus och det sprider kanske inte ljuset så bra?

Var är det för material i en softbox (det vita)?

/ Marcus

Det beror väl på ljusstyrkan, tygets tjocklek och vad du vill uppnå? Det har hänt att jag har diffuserat starkt fönsterljus med tunt tyg och det har fungerat. Jag vet inte vad riktiga softboxar är gjorda av, riktigt finmaskigt plastnät? Min portabla "diffusorskärm" är ett "solskyddsnät" från en bil och det fungerar också.

Jag tror att det är viktigare att du kommer igång än att du väljer rätt material från början. Gör en flexibel grundkonstruktion där du kan byta ut materialet efter hand. Börja med Annas bakplåtspapper om du har det hemma, annars har du säkert något gammalt tyg som ligger och skräpar.

Nu när jag tänker på det... visst använder man ett finmaskigt vitt plastnät när man gör sitt egna screen tryck? Det kan kanske vara något?

Hej i någon av digital fototidningarna var ett tips. Som går ut på att om man inte skulle ha en stor box.
Så kunde man skaffa en vattendunk a 25 liter eller större, som man skar ut ena långsidan och belyste utifrån, den är oftast vit också....
Annars finns det vit fiberduk som man har till odling kan kanske vara något...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar