Annons

Bygga Snoot/Raster själv

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har för avsikt att bygga ett par Snootar/Raster själv till mina Canon 580 EX II blixtar. Ett par kortar frågor

1, Är det någon som har tips på bra material och var man kan köpa det någonstans? Ok, det skulle nog gå att ta någon mjuk kartongpapp och dra silvertejp eller liknande runt men jag vill helst ha något tygmaterial som Honl snootarna t ex.
2. Ska det vara något typ av reflekterande material på insidan eller går det att köra med t ex en insida som är svart om man har svart tygmaterial? Antar att det svarta annars "äter" ljuset eller har jag fel?
3. Någon som har tips på en bra sida där man visar från grunden hur man bygger raster till HotShoe blixtar?

Tack på förhand.

Bosse

Jag har labbat lite själv åt det hållet.
Ett raster har jag byggt av svarta sugrör från ikea som jag kapat i lagom långa bitar och smältlimmat ihop till rätt form.
Dessa har jag i ett avkapat pringlesrör.

Jag har funderat lite runt snoot och jag tänkte själv testa tunn kartong från baksidan av ett kollegieblock och använda spraylim för att sätta fast svart tyg. Man skulle kunna limma fast alu-folie för att få en blank yta. Vill man vara fin kan vika över kanten eller sy på ett band runt kanten.

Dubbelsidigt kardborreband finns på clasohlson.
Jag använder Kardborrband Tesa 31-4379. Det är så brett att man kan klippa det på längden. Även perfekt att sätta ihop kablar med. Eller spänna fast något man behöver tillfälligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar