Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga sin egen Lensbaby med delar från ett objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

mohei

Aktiv medlem
Jag är väldigt sugen på att plåta med en Lensbaby men tycker att dom är för dyra. Därför funderar jag på om det går att bygga en egen av ett gammalt objektiv. Jag har en Tokina 35-105 som jag funderar på att använda. Då har jag ju objektivfattning och linser.

Vad mer kan jag behöva?
Vilken typ av slang borde funka?
Hur funkar det med bländaren?

Tacksam för alla tips. :)

Som slang föreslår jag en gummidamask från t ex en backspegel. Biltema har sådana i lämplig storlek på sina billigaste backspeglar (för 29,90). Jag har en sådan liggande någonstans, om jag hittar den kanske jag också gör mig en.

Är inte linsen den stora frågan snarare än slangen?

Att montera ett vanligt småbildsobjektiv längst ut på slangen skulle ju bli väldigt otympligt.Jag antar att man behöver hitta en en- eller fålinsig sak med rätt brännvidd för att få det hanterbart. Dessutom så behöver ju linsen fokusera på relevanta avstånd inom slangens "slaglängd".

Personligen känner jag att det är för mycket som kan gå fel för en chansning, men mer info kanske kommer snart. Eller finns i nån gammal fysikbok på vinden.

Som jag tolkar Monica så planerar hon att slakta zoomen och förhoppningsvis hitta en lins som går att använda, men det kanske jag missuppfattat.

Att använda ett skarpt objektiv (t ex ett förstoringsobjektiv för mellanformat) blir som du säger alldeles för otympligt med den här slangmetoden, utan man får bygga något betydligt stadigare och helst arbeta med stativ. Då kommer vi emellertid in på vanlig tiltning och det brukar ju ha ett helt annat syfte än det vi är ute efter med en lensbaby.

Jag hittade förresten gummidamasken och testade lite löst med en lins på runt 60 mm. Det verkar gå bra att ”styra” den för att få avsedd effekt.

Jepp, jag menar att jag vill plocka delar till lensbabyn från zoomen. Det är ett gammalt oskarpt objektiv som saknar några skruvar.
Jag har även en Sigma 35-70 för Minolta som jag kan plocka linser från. Den zoomen är svårsåld så jag blir liksom inte av med den. :)

Det jag funderar på är att montera (limma?) objektivfattningen i ena änden av lämplig slang och peta in en lins någonstans i slangen.
Vet inte hur jag ska lösa bländaren riktigt. En äkta lensbaby har ju skivor med hål för olika bländare.
Kanske kan jag använda zoomens bländardelar på något sätt?

Kan man använda vilken lins som helst tro?

Jag är ingen prylmeckartyp men jag fick ide´n när jag såg hur enkelt byggd en lensbaby är. :)

En idé jag haft är att använda ett förstoringsobjektiv som lins. de är små, kompakta och har inbyggd bländarmekanism.
Ett för vanlig småbild ligger ju runt 50mm, samma som lensbaby har. Fast de kanske är för små för att teckan ut hela bildcirkeln?

men en fråga kvar att lösa är hur lång slangen skall vara för att fokuseringen skall hamna i rätt område. Förvisso ganska lätt att prova sig fram, men det är ju bra att veta.

Jag har faktiskt prylarna för att göra en prototyp, jag återkommer med resultat ikväll (om jag lyckas få ihop det utan att förstöra förstoringsobjektivet)

Prototypen klar

Jag gjorde en liten prototyp i eftermiddag. Det ajg använde var ett kamerahuslock, en bit dammsugarslang och två förstoringsobjektiv (ett 50mm och ett 75mm). Bilder på och med utrustingnen finns på
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=407703&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=407706&set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=407707&set=lp

Sammanfattningen är att det funkar, men kräver ytterligare en del justering/testande och personligen kommer jag nog inte att gå vidare, me nhär är mina erfarenheter, kanske till nytta för någon.

Dels är slangen för styv (men ovan finns tips på bättre slang), dels är den för lång för 50mm och jag ser inte hur den kan bli så mycket kortare utan att ovbjektivet blir fast monterat. Allt funkar antagligen bättre med 75mm objektivet.

Men, de objektiv jag testade hade 4.5 som största bländare oc hdet är för litet för att ge coola effekter. Att köpa ljusstark förstoringsobjektiv för detta ändamål är antagligen inte värt det. (förstoringsobjektiv ville jag ha för att kunan ställa bländaren, men man vill ju ändå mest ha ett sånt här på full öppning). En lupp eller nåt sånt borde också funka bra.

Följdfråga:

Någon som vet om det finns någon smidig kalkylator för att räkna på utdrag m.m.?

Säg t.ex. att jag har en lins på 50mm, hur långt från filmplanet ska den vara för att fokusera på 3 meter från linsen? Observera att detta bara var ett exempel, det jag letar efter är en kalkylator (alternativt en formel) för att räkna på dylika saker.

müsli skrev:
Genomskinligt motljusskydd! Hur coolt är inte det! ;)

Det är det senaste! Har du missat det?
Snart kommer Canon att släppa sin R-serie för L-gluggar. Tyvärr kommer det att dröja ytterligare 3-4 månader innan dom släpps för icke-L-gluggar.

Walle skrev:
Följdfråga:
Någon som vet om det finns någon smidig kalkylator för att räkna på utdrag m.m.?

Säg t.ex. att jag har en lins på 50mm, hur långt från filmplanet ska den vara för att fokusera på 3 meter från linsen? Observera att detta bara var ett exempel, det jag letar efter är en kalkylator (alternativt en formel) för att räkna på dylika saker.

För enkla linser använder man lämpligen linsformeln som lyder:
1/f = 1/a + 1/b
där f är brännvidden, a avståndet mellan lins och motiv samt b avstånd mellan lins och film/sensor. (Se till att använda samma enhet, t ex mm, på alla tre värden.)

Med ditt exempel blir alltså 1/b = 1/f - 1/a = 1/50 - 1/3000 = 0,1967 vilket ger b = 1/0,1967 = 50,84 mm.

(För komplicerade objektiv stämmer inte alltid denna formel, men den brukar ge tillräckligt bra resultat för det mesta.)

mohei skrev:
Jepp, jag menar att jag vill plocka delar till lensbabyn från zoomen.

eller... för det är ju inte skärpa du är ute efter eller??
Någom nämnde Biltema för bälgen, kolla även deras förstoringsglas.. kostar några tior.. brännvidd ca 60mm garanterat soft..
/b

borde det inte funka med ett helt vanligt förstoringsglas prova vettja! håll glaset framför kameran utan nåt objektiv på!

Fragola skrev:
borde det inte funka med ett helt vanligt förstoringsglas prova vettja! håll glaset framför kameran utan nåt objektiv på!
Med min enkla prototyp höll jag ju bara förstoringsobjektivet mot slangen. På ett par bilder höll jag objekivet en bit framför (för att fokusera närmare än vad slangen tillät) och det gick fint. Kan dock tänka mig att resultatet blir väldigt dåligti motljus om man inte har nån avskärmande trumma mellan lins och film/sensor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar