Annons

Bygga fotostudio, vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisalo82

Ny medlem
Hej!

Detta finns säkert flera trådar om. Men jag ska börja med studiofoto, främst modeller som visar upp kläder och accessoarer till en webshop.
Jag gillar exempelvis asos.com bilder.
Jag undrar vad som behövs för att bygga en egen studio? Ge gärna en komplett lista, bakgrund, ljussättning osv!
Jag har hittat en del grejer hos cyberphoto.se. Tex bakgrundsstativ och bakgrunder. Jag vill både få bakgrunder som är vita (grå-vita) och beigefärgade. Hittade bakgrunder från Lastolite, där dessa verkar finnas. För jag antar att man måste kunna byta bakgrunder då om man vill variera mellan vit och beige?

Skulle vara jättetacksam för hjälp!

Mvh Lisa
 
Beror lite på hur stor budget man har och om det finns möjlighet till att ha studion uppsatt permanent i ett rum/lokal.

ett tips på att byta bakgrunder snabbt så skaffa två autopoles + bakgrundsupphängare med expanders och pappersrullar. Funkar jätte bra oavsett om du måste riva studion mellan fotograferings gångerna eller har det permanent uppsatt.

Softboxar är rätt bra å ha till att fota modeller. Tänk bara på att ha en som är minst 120cm stor för helkroppsporträtt.

Beauty dish är oxå en trevlig sak att använda.

Calle Slättengren har skrivit en jätte bra artikel om det här på FS.

http://www.fotosidan.se/cldoc/utrustning-du-bor-ha-for-studiofotografering.htm


Photax.se, Bostroms.nu, kaffebrus.com har mycket studiotillbehör.

Lycka till!
 
Det är lite skillnad på vad som är nice att ha och vad man BEHÖVER..

det som BEHÖVS är bakgrund och ljus!

bakgrundsstativ får gärna vara robusta! helst vägghängda med expanders (så att man kan dra ner/upp dom som rullgardiner) men jag kör vanliga bakgrundsstativ och inga expanders och det fungerar! dock jobbigt att byta rulle mitt i en shoot.

bakgrunder är billigast på cyberphoto eller scandinavian photo.. 795 för 2,75x11M ! Knallvit bakgrund går att göra grå beroende på ljussättning, så grå är överflödigt i början.. det är ganska smart att köra på standardfärger som man vet man kommer använda mycket.. biege är lätt att få till i efterredigering i datorn! mycket billigare! :)

Ett studioblixtpaket behöver inte ruinera dig men det kan vara värt att satsa på ett känt märke! varför det? jo för där finns många tillbehör som passar och är lättillgängliga, man kan få dom lagade enklare och driftsäkerheten är bättre! Så ett kit med två blixtar plus softboxar till en borjan! se till att det ingår radiosändare så att du kan utlösa blixtarna trådlöst från kameran :)

spegel kan vara bra att ha så den du fotar vet hur den ser ut :)
 
Tack snälla för era svar! Det blir någon kombination av cyberphoto och kaffebrus som hade en hel del paketlösningar med de grejer ni nämnde! :)
 
Glöm inte att kolla Ebays utbud. Både den engelska ebay.co.uk och ebay.com. Den engelska har många säljare från Kina, Taiwan, Sydkorea etc. Kaffebrus köper själv sina grejor från dessa länder och det går att hitta bra utrustning till vettiga priser. Många erbjuder fri frakt iinkluderat i priset och risken att grejorna fastnar i tullen är en på tio eller en på tjugo.

http://www.ebay.co.uk/sch/Flash-Lighting-/124848/i.html

Lycka till,

HGN
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.