Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga en trådutlösare av två olika, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har en fjärrkontroll till min A2 som är fem meter lång. till min 300D har jag en fjärkontroll som är 50cm lång.

Nu skulle jag vilja använda den som är 5m till 300D, men det går inte för kontakten man stoppar i kameran är inte lika som orginalutlösaren (låter virrigt detta märker jag)

Min undran till alla er hemmafixare är: Går det att bygga ihop dessa två utlösare till en enda som passar till min 300D, alltså ta stickpluppen från den som är orginal?

Hoppas ngn vet :)

/Catherine

Du behöver ju inte ha sönder en av dem, det är ju bara att skarva kabeln.

Är det Canon som har vanlig hörlursplugg förresten? I så fall kan du ju köpa en färdig skarvsladd med kontakter och allt. Bör finnas på Obs, Onoff mfl.

Jag skulle införskaffat två stycker par av kontakter (hane/hona). Sedan är det bara att klippa på sladdarna på lämpligt ställe, installera kontakterna och vips så har du två stycken trådlösare av olika längder som passar båda märkerna.

Ja, det var ju en synnerligen bra idé som funkar bra om båda utlösarna är enkla tvåledare utan elektronik.

jimh skrev:
Du behöver ju inte ha sönder en av dem, det är ju bara att skarva kabeln.

Är det Canon som har vanlig hörlursplugg förresten? I så fall kan du ju köpa en färdig skarvsladd med kontakter och allt. Bör finnas på Obs, Onoff mfl.

Ja, den har vanlig hörlursplugg, men minoltans har en märklig fyrkantig kontakt.....så den måste ju bort isf. Fast om jag köper skarvsladd som du säger behöver jag ju bara klippa sönde en av dem iaf :)

/Catherine

Nome Nescio skrev:
Jag skulle införskaffat två stycker par av kontakter (hane/hona). Sedan är det bara att klippa på sladdarna på lämpligt ställe, installera kontakterna och vips så har du två stycken trådlösare av olika längder som passar båda märkerna.

Var köper man sådana små kontakter då? Jag är helt över när det gäller sånt här jag.

/Catherine

jimh skrev:
Ja, det var ju en synnerligen bra idé som funkar bra om båda utlösarna är enkla tvåledare utan elektronik.

Hur vet jag om den är "enkel tvåledare"? Det är ju bara en trycknapp på "dosan" som man kan låsa i intryckt läge. Trodde den i princip fungerade som en vanlig strömbrytare?

/Catherine

Kontakter kan man köpa lite varstans.
- OK, biltema eller Clas Ohlsson om man vill hitta billiga och enkla.
- Elfa om man vill ha lite snyggare, mindre(dyrare).

42-703-10 och 42-702-03 bör vara dina artikelnummer på Elfa. Kräver lödning dock, tror att det är knepigt att hitta så små kontaktdon med skruvanslutningar.

Byggde en till 300D med hjälp av en 2,5 mm telefonplugg, minihörlurskontakt i stereo och två återfjädrande kontakter och en låsande, samt läplig kabel.

Inköpsställen Clas Ohlosn och Teknikmagasinet. Matrialkostnad runt 50:- och sedan behövs en lödkolv. Konstruktionen är busenjel. Allt placeras i lämplig ask, t ex en filmburk.

Systemet kan lätt byggas vidare med fotoceller som löser ut kameran.

RolandM skrev:
Byggde en till 300D med hjälp av en 2,5 mm telefonplugg, minihörlurskontakt i stereo och två återfjädrande kontakter och en låsande, samt läplig kabel.

Inköpsställen Clas Ohlosn och Teknikmagasinet. Matrialkostnad runt 50:- och sedan behövs en lödkolv. Konstruktionen är busenjel. Allt placeras i lämplig ask, t ex en filmburk.

Systemet kan lätt byggas vidare med fotoceller som löser ut kameran.

Låter fantastiskt!
Du har månne inte en bild av underverket?

Jag får nog kolla igenom lite kataloger verkar det som :)
Kul att det går att genomföra en sån här sak iaf, priserna på orginalutlösarna är ju horribla.

jimh skrev:
42-703-10 och 42-702-03 bör vara dina artikelnummer på Elfa. Kräver lödning dock, tror att det är knepigt att hitta så små kontaktdon med skruvanslutningar.

Tack igen! Lödutrustning har vi hemma, jag får sätta gubben min i jobb *ler*

Mer information om hur det går att bygga en fjärrkontroll.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=15181&highlight=fj%E4rrkontroll

Vill minnas när jag tittade på att det är två kretsar som delar på gemensam jord. När krets 1 sluts ljusmäts det och fokuseras. När krets två sluts tas bilden. Sluts enbart krets två sker både ljusmätning, fokusering och tagning av bilden omedelbart.

Genom att parallellt på slutarkretsen koppla en låsbar strömställare, är det bekvämt att exponera längre perioder (går att bygga på med externt tidur/äggklocka eller så).

Den gemensamma jorden är den ledaren som ligger i skärmen i kontakten. Bara att prova att kortsluta mot den så händer det saker med kameran.

En bild av det lilla underverket

Bilagor

• crw_6372.jpg
    crw_6372.jpg
    21.6 KB · Visningar: 219
Senast ändrad:
Löd så här så kommer det att fungera. Är osäker på vilken av funktionerna som är fokus respektive slutare. Den tidigare bilden visar elektriskt hur det ska kopplas med brytare.

Bilagor

• crw_6372.jpg
    crw_6372.jpg
    15.4 KB · Visningar: 210
Elektrisk schema, som i förra texten hänvisades till som bilden innan. Knappar och andra metoder att sluta och bryta kan monteras parallellt. Tyvärr missade jag att visa den låsbara strömbrytaren i första bilden. Den sitter parallellet med slutarfunktionen.
.

Bilagor

• image1.jpg
    image1.jpg
    7 KB · Visningar: 210
Den här radiostyrningen slaktades för att byggas in i filmburken. Gick sedan under namnet "sardinburksfjärrisen"

Bilagor

• img_5309.jpg
    img_5309.jpg
    15.3 KB · Visningar: 208
Mottagren som rymdes i bilen plockades fram. De röda och blå kablarna matar ut spänning som driver bilens motorer. Denna styrspänning används till att åstadkomma en slutande krets, genom att anbringa ett motstånd och en transistor parallellt på respektive knapp i filmburken. Gemensam jord av kamera och radioanläggning. Är man extremt harig får man göra galavninskt skillda kretsar.

Bilagor

• img_5327.jpg
    img_5327.jpg
    25.6 KB · Visningar: 204
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar