Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga en beauty dish

Produkter
(logga in för att koppla)
Diffusor på en Beauty Dish? Då kan man lika gärna köpa en vanlig softbox.

Kombinationen Beauty Dish och raster är mest användbart enligt mig. Jag skulle inte vilja vara utan mitt raster.

Drar igång den här tråden lite igen. Ska nämligen själv påbörja ett bygge utav en Beauty Dish till min hot shoe blixt.

Jag har en idé om hur jag ska göra, det blir kanske en ny tråd om det.

Dert jag tänkte fråga nu är vad det är som är så bra med raster på en BD? Jag skulle vilja se bilden med/utan raster.
Och vad skulle man kunna använda för att göra ett eget raster? Jag är inte helt säker på hur det ser ut, men är det inte som ett tätt nät?

Drar igång den här tråden lite igen. Ska nämligen själv påbörja ett bygge utav en Beauty Dish till min hot shoe blixt.

Jag har en idé om hur jag ska göra, det blir kanske en ny tråd om det.

Dert jag tänkte fråga nu är vad det är som är så bra med raster på en BD? Jag skulle vilja se bilden med/utan raster.
Och vad skulle man kunna använda för att göra ett eget raster? Jag är inte helt säker på hur det ser ut, men är det inte som ett tätt nät?

Så ser dom ut Rasetret ser ut som en bikaka för honung.
Limma ihop en hel drös med svarta sugrör modell McDonalds.

jo det skulle man kanske kunna göra ;)

Nej, det blir nog isåfall till att köpa ett färdigt känns det som, bara man hittar ett i rätt storlek.
Finns det någon anledning till att hålen är 6-kantiga? Borde det inte gå lika bra med kvadratiska hål istället? dvs ett nät/gitter?

Idén med raster är att ljuset blir lättare att kontrollera. Ljuset sprids inte så mycket ut åt sidorna från blixten men får liknande egenskaper på det man riktar blixten mot. Praktiskt för att undvika ljusspill mot bakgrund eller mot linsen.

Utan raster blir ljuset mycket likt det man får från ett litet silverparaply. Paraplyer ger f ö ofta mesta mjukhet för pengarna (lättast att transportera också).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar