Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga en beauty dish

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla biltema, second hand affärer.. jag hittade något liknande förra veckan på Fa-fyndet

/Adam

Jag läste härom dagen att en fotograf, som jag tycker är duktig, brukar använda en sån där Beautydish. Så jag la det på minnet.

Men, jag undrar vad själva poängen är att använda en sådan?

Man får väll ett visst typ av ljus som en del tycker är snyggt, och visst så går dom såklart att köpa, färdiga. Men varför köpa en för nån tusenlapp när man kan bygga en för säkert mindre än 100 kr.

Du får en större ljuskälla, fast det är ändå mer riktat ljus än en softbox? (tror jag, är inte säker)

viiktor skrev:
Man får väll ett visst typ av ljus som en del tycker är snyggt

Jo, det förstår jag också. Men, vad jag undrade öäver var hur fotografen tänker när han resonerar att till den här bilden ska jag använda en Beautydish. Vilket slags ljus vill han få fram genom att använda det redskapet? Vilket utryck hos ljuset eftersträvar han då?

och visst så går dom såklart att köpa, färdiga. Men varför köpa en för nån tusenlapp när man kan bygga en för säkert mindre än 100 kr.[/B]

Därför att jag inte orkar springa runt och leta efter grejor och sen är jag inte vidare händig heller. Sen har jag inte sett att de säljs nånstans. Men, där kanske jag har fel. Har inte letat så nogrannt.

Jag satt och kikade i boken Lennart Nilsson - Hans bilder och undrade hur han fått till ljuset i sina porträtt. På en av bilderna på honom själv håller han i en storformatskamera och där är det en sån där klassisk äldre fotolampa/-blixt monterad snett till höger på kameran. Kan det tänkas att en del bilder tagits med sådan blixt (där reflektorn onekligen liknar en beauty dish)? Använde man externa blixtar på 40 och 50-talet?

För övrigt fantastisk bra porträtt. Nilsson är ju mest känd för sina medicinska bilder av foster men hans porträtt tycker jag är mästerliga. Boken kan varmt rekommenderas.

/Patrik

(något off topic men på temat "vad har man en beauty dish för...)

Jag gillar den när man fotar utomhus, utan assistent. Softboxar och paraplyer har en förmåga att dra omkull stativ när det blåser.

En BD ger ett mycket mer kontrollerat ljus. Den ger även djupare skuggor och mindre ljusspill. Sedan jag köpte min BD så klarar jag mig inte utan den. Min BD är även utrustad med ett bikakeraster som förstärker effekten ytterligare.

PerFogelberg skrev:
En BD ger ett mycket mer kontrollerat ljus. Den ger även djupare skuggor och mindre ljusspill. Sedan jag köpte min BD så klarar jag mig inte utan den. Min BD är även utrustad med ett bikakeraster som förstärker effekten ytterligare.

hej Per,
vad har du för blixt-system och vilken BD har du?

Har en fråga till, som du kanske vet eller någon anna här på forumet.
Är Beauty Dish och Wide beam reflektor samma sak?

// Conny

Bowens har en varsting for ca 4000 kr. Den har en bikaka i centrum och runtom ger den ett mycket softat ljus. En beauty dish ger ett finare (runt med andra ord) catchlight.
Part nr BW1899 + BW1866.
Ar det nagon som har den och kan beratta hur den ar, for jag ar pa god vag att bestalla en????

Eller kan nagon rekomendera nagot annat som passar pa Bowens for ett battre pris?

Bilagor

• griddiff.jpg
    griddiff.jpg
    13 KB · Visningar: 908
Powershooter skrev:
Bowens har en varsting for ca 4000 kr. Den har en bikaka i centrum och runtom ger den ett mycket softat ljus. En beauty dish ger ett finare (runt med andra ord) catchlight.
Part nr BW1899 + BW1866.
Ar det nagon som har den och kan beratta hur den ar, for jag ar pa god vag att bestalla en????

Eller kan nagon rekomendera nagot annat som passar pa Bowens for ett battre pris?

Profoto har en, vet inte om de har fattningar för andra fabrikat.
http://www.yfo.se/product.php?_task=product&product_group_id=78&product_id=2282

http://www.profoto.se/product.php?catId=101&productId=266

/Mikael

connyM skrev:
hej Per,
vad har du för blixt-system och vilken BD har du?

Har en fråga till, som du kanske vet eller någon anna här på forumet.
Är Beauty Dish och Wide beam reflektor samma sak?

// Conny
Jag kör med Profoto och har en Softlight White med tillhörande raster. Det är den andra länken som Mikael hänvisar till.

Hej,
Drar vidare på denna tråd.
Jag undrar om det någon som har BÅDE beautydish och bouncer, som skulle vilja ta samma objekt med dessa två. Så att man kanske kan se vad skillnaden blir.

// Conny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar