Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bygga egna mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Material:

Bakre objektivlock.
Kamerahuslock.
Svart Pvc-rör.

Ska ta mig ner på min lokala byggfirma och rota omkring litegrann efter något passande...

Eftersom jag inte behöver Af-koppling så borde det väl fungera?

Tänker då på att sätta rör mellan huslocket och objektivlocket = avstånd.

någon annan ide?
 
behöver inte objektivet ha (elektrisk) kontakt med kameran så att kameran fattar att där sitter ngt?
 
Det beror på vilken kamera man har. På min EOS D30 t ex fungerar det alldeles utmärkt att fotografera utan objektiv.
 
Själv använder jag en adapter som gör att M42-gluggar kan användas på Canon EOS och på den har jag satt mellanringar och ett Pentax Takumar 55/1.8. Grejorna kostade inte mycket pengar (ca 200 för adaptern, 95 för mellanringarna och någon hundring för gluggen). Det ger en förstoringsgrad på ungefär 1:1 och det är smidigt att jobba med eftersom gluggen har en nedbländningsspak.

Skärpan då? Kanske inte i klass med bra macrooptik men i kombination med min 300D är det ändå sensorn som är flaskhalsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.