Annons

Bygga digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Teed

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon mer en jag som funderar på att bygga en digital systemkamra?
Är mest nyfiken på om det är något man klarar av eller inte.
Tanken är att göra ett digitalbakstyke till min nikon F4 som inte förstör kameran utan som man kan ta av och sätta på.
Funderar på att testa med en billig sensor till att börja med. Typ http://www.national.com/pf/LM/LM9648.html jag vet att bränvids förlägningen blir aldeles förstor men man måste börja någon stans och denna kostar bara 30$. Har tittat på http://www.dalsa.com/pi/products/productdetails.asp?ProductID=FTF4027C för den slutliga lösningen men den kostar nog mer än vad jag vill lägga ner på ett försök.

Sedan som prossesor har jag tittaqt på http://www.national.com/pf/LM/LM9704.html

Någon som har några ider eller tankar om ett sådant projekt?
Jag tror inte det blir billigare en att köpa en D70 eller en D100 men man har gjort det själv.

Tanken är att jag skall använda slutaren och ljus mätningen i kameran och läsa ut denna informatonen från kontakten på baksidan som är för bakstyket. Där finns all information om slutar tid bländare mm

//Tobbe
 
jag tror inte det är allt för svårt men man kommer nog att åka på en hel del problem på vägen.

//Tobbe
 
Låter jätteintressant! Jag har varit inne på precis samma tankar, men har absolut ingen aning om hur avancerad elektronik funkar. Lycka till!
 
Jag byggde ett eget kamerahus i trä när jag testade denna metod i vintras.

Mitt förslag är att man köper sig en mellanring och utgår från den. Spegel och slutare känns ganska onödigt.

Det finns dessutom ett litet hack för att kunna kontrollera slutartiden bättre och få betydligt längre tider.

Svårt är det inte, det går exempelvis utmärkt att hålla ccdn i ena handen och objektivet i andra och få hyggliga resultat. Det svåraste man gehöver göra då är att skruva bort linsen från webkameran.
 
Visst till en början så kommer den inte att sitta i vanliga kameran, tror bara det blir sensorn lös för att se om man överhuvud taget kan få ut ljus ur det hela, sedan så kommer dom andra problemen senare.
Ser inte varför det skulle vara svårar med att använda slutaren i kameran då jag bygger allt från början. I kameran sitter en bra ljusmätar som funkar kanon så varför inte använda den. Det som inte kommer att funka som man önskar med en heldel strul är ttl mätning då sensorn inte reflekterar luset på samma sätt som film

//Tobbe
 
Jag skall inte använda en web kamera skall bygga allt från början.

Inte någon nytta med att testa att bygga från en web kamera för det hjälper mig inte att ta reda på om jag kalrar av elektronik konstruerandet i det hela
 
Oups, det fanns visst två trådar om nästan samma sak .

Då skriver jag ett inlägg som passar denna tråd bättre.

Det känns som SD kort har det enklaste interfacet, bara 4bit databuss och matning.
 
Min tanke är att snart börjar folk skrota sina d30 och S1 och vad det kan finnas vartefter slutarna dör och det inte lönar sig att byta. Då skulle hela elektronikpaketet kunna få ett nytt liv i min 801s...
 
MattiasL skrev:
Min tanke är att snart börjar folk skrota sina d30 och S1 och vad det kan finnas vartefter slutarna dör och det inte lönar sig att byta. Då skulle hela elektronikpaketet kunna få ett nytt liv i min 801s...

En spännande ide' men det kommer kräva en hel del maskinkodshackande för att övertyga mjukvaran om att inte bry sig om att slutaren saknas.. :)

Omöjligt är det dock inte. Det skulle vara kul om någon kunde lista ut hur interfacet mellan styr/GUI-processorn (som är en ix86 kompatibel sak och kör en variant av DOS) och resten av hårdvaran ser ut. Det är ganska lätt att ladda ner programvaran från kameran men jag har inte hittat någon dissassembler som vill kännas vid koden än..
 
Det låter i mina öron nästan orimligt hopplöst att försöka ge sig på ex. en skrotad D30 och försöka få den att uppföra sig riktigt.
Det borde vara betydligt enklare (mindre omöjligt) att bygga ett bakstycke från scratch. Alla komponenter går ju i princip att köpa, visserligen i minsta kvantiteter om 1000st. men samples bör gå att få till hyfsat pris, eller tom. gratis. Är du ingenjör eller säger det lär du lätt kunna snacka till dig en hel del.
Ibland kan man också utnytja att många leverantörer blir förtjusta i galna hobbyprojekt och kan hjälpa till en del.
Man bör förstås ha rätt bra koll på både mjukvaru och hårdvarukonstruktion för att få det hela att funka.
Jag skulle kanske bygga bakstycket för en helmekanisk kamera.
Det är nog en bra ide' att börja med en billig liten sensor för att först få en fungerande prototyp.
 
Huga! Det låter inte alls lätt det där. Hoppas någon lyckas och vill tala om för oss andra hur det går till. Maskinkod vet jag inte ens vad det är.
 
Jag tror faktiskt att reverse enginering och modifiering av ett befintligt system (tex D30) är mindre omöjligt än att bygga från scratch. Det finns ju åtskilliga exempel där folk har lyckats tota ihop ny mjukvara för att styra system som de mer eller mindre helt saknar dokumentation för (som delar av NetBSD för ovanliga platformar, tex NexT).
 
Lite mer info från som går lätt att få från styrprogrammet i D30:n:
Genom att köra strings (som listar allt som verkar vara textsträngar i binären) kan man se att programmet verkar vara kompilerat med Borlands C++ kompilator.

...
Borland C++ - Copyright 1994 Borland Intl.
...
DisplayOlc
..\..\src\thunk\thunk.c
ClearWatchDogTimer
..\..\src\sys\demmngr.c
...

Debugginformationen verkar också vara kvar för namnen på en massa källkodsfiler finns med - för att inte tala om alla strängar till debuggutskrifter... :)

Hmm.. engelska verkar inte varit förstaspråket för utvecklarna, här är ett felmeddelande man inte vill se:
"Media is not exist."
;)

Men den här tar priset! =)
"!!! ENGIN Illeagal Viersion !!!(Compiled for ABEL)"

(Men undra vad ABEL är för något?)
 
Senast ändrad:
Oj, ibland önskar jag att jag slagit mig in på teknikbanan. Bara för att kunna göra såna där hemslöjdsgrejor.
 
Det är nog inget problem alls att bygga ett bakstycke från lösa delar. Problemet blir nog snarare att det blir svårt och få ned storleken på ellektroniken.
Sen mjukvaran som tidigare kommenterat. För mjukvaran bör ju innehålla kompencering i olika former.
Men att bara rått skanna av ccd:n borde inte vara allt för svårt. Jag har själv lekt med tanken.
Men jag hoppas Codak eller nån kommer med ett universalbakstycke sen adapter för olika kamera typer.
 
ABEL är ett gammalt språk för programmerbar logik och används alltså inte i själva mikroprocessorn. Däremot är det troligt att koden för de programerbara logikkretsarna ligger i samma nedladdade fil som mikroprocessorprogrammet. På så sätt kan man programmera om delar av hårdvaran också.

Att bygga en egen kamera är nog inte oöverstigeligt svårt. Att däremot bygga en egen kamera med prestanda så att man vill använda den är nog tyvärr i praktiken omöjligt. Det är helt enkelt för svårt och dyrt.
 
Detta måste ju vara så sjukt svårt. För att ens få ut informationen från CMOS sensorna får man väll skriva en tolk till det också, eller det kanske följer med?

Hade varit riktigt gymt att se någon som skulle kunna bygga en egen digicam

/M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.