Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att fota lite luftgevärsaction :)
Mörkt rum, bulb på kameran och någon form av gevär-blixt synk. För att få så skap bild som möjligt så bör man ju ha en riktigt kort blixtpuls.

Här kan man hitta blixtrör från USA. De verkar ju jätte billiga

http://members.misty.com/don/flashsrc.html#f

Om jag förstår det rätt på mousers hemsida så kostar det 125Ws $12.25 + frakt och sånt tråkigt (läs moms och tull)

Men om man använder kondensatorer från engångskameror så borde en blixt inte bli alls så dyr som de kostar att köpa

/ Marcus

Jag vet inte om det är någon som läser den här tråden mer, men förhoppningsvis är det någon som kan matematik eller fysik...

Om man har en riktig 125 Ws blixt och tar ett kort med den och om man har 10 stycken 12.5 Ws blixtar och de avfyras med 1 ms:s skillnad. Blir fotot lika belyst då?

Jag har för mig att en blixt lyser i ca 0.001 s och om man då ska använda sig av många små kamerablixtar så lär de ju säkert inte fyra av exakt samtidigt och då undrar jag om det fungerar eller får man bara en halvdålig blixt?

/ Marcus

Borde fungera med många svagare blixtar om du bara öppnar slutaren tillräckligt länge också, det hela går ju ut på att samla in ljus till filmen, det kanske inte stämmer exakt med 10ggr svagare blixt för blixten ska ju gå från mörkt till fullt och sedan tona ned igen och du får ju 10 st sådana upp och ned toningar i stället för en. Eperiment är nog att rekommendera.

1 us?

på dina bilder så verkar du ha mycket längre blixttid än 1 us, är det för att få lite liv i bilderna du har valt att ha så lång slutartid?
Om man vill ha ner tiden en bra bit under 1 us, ner mot 1 ns, har du nåt förslag då?

Re: 1 us?

bEPH skrev:
på dina bilder så verkar du ha mycket längre blixttid än 1 us, är det för att få lite liv i bilderna du har valt att ha så lång slutartid?
Om man vill ha ner tiden en bra bit under 1 us, ner mot 1 ns, har du nåt förslag då?

Brinntiden på blixten som jag använde (en gammal Olympus QuickAuto 310) hade en kortaste brinntid på 1/40000 sek, dvs 25 mikrosekunder. Naturligtvis hade det blivit ännu bättre med ännu kortare tid. För att få ner brinntiden måste man trycka en liten laddning genom blixtröret med en hög spänning eller använda någon komponent som kortsluter röret efter en kort stund (varpå röret slocknar). Kolla t.ex. GUIDELINES FOR MICROSECOND FLASHES FOR BULLET PHOTOGRAPHY

Ja brintiden halveras om man kopplar två blixtrör på en konding. Eftersom kondingen har bara en viss energi och då är det fler som skall dela på den.
Ohms lag du vet... U=I*R

dapa skrev:
Finns det något sätt att korta ner tiden på blixtpulsen då? Beror den bara på lampans egenskaper?

Ja det beror på Ri i blixtröret. Sen beror det även på kondingen, lägre kapacitans ger kortare puls, även
lägre spänning ger kortare puls fast det finns en min spänning för röret så att man får det och tända.
Ev. så får man även en annan färgtemperatur om man
ändrar spänning/kapacitans

krille_w skrev:
Ja det beror på Ri i blixtröret. Sen beror det även på kondingen, lägre kapacitans ger kortare puls, även
lägre spänning ger kortare puls fast det finns en min spänning för röret så att man får det och tända.
Ev. så får man även en annan färgtemperatur om man
ändrar spänning/kapacitans

Nästan rätt. Högre spänning som driver samma mängd elektroner ger en kortare puls. Röret tänder man (i alla blixtaggregat) genom att ladda ur en annan kondensator genom en spänningsförstärkare vars utgång är lindad runt blixtröret. Spänningen på denna tändpuls är några kV och gör att gasen (t.ex. Xenon, Argon) omedelbart blir ledande varpå laddningen i huvudkondensatorn kan laddas ur genom röret.

rideg skrev:
Nästan rätt. Högre spänning som driver samma mängd elektroner ger en kortare puls. Röret tänder man (i alla blixtaggregat) genom att ladda ur en annan kondensator genom en spänningsförstärkare vars utgång är lindad runt blixtröret. Spänningen på denna tändpuls är några kV och gör att gasen (t.ex. Xenon, Argon) omedelbart blir ledande varpå laddningen i huvudkondensatorn kan laddas ur genom röret.

Det motsäger inte det jag skrev... Utan det du indirekt menar är att Ri blir lägre med högre spänning därför laddas kondingen ut fortare. Alltså
kortare puls. Man måste alltid kolla data på blixtröret för att få rätt "tid"

krille_w skrev:
Det motsäger inte det jag skrev... Utan det du indirekt menar är att Ri blir lägre med högre spänning därför laddas kondingen ut fortare. Alltså
kortare puls. Man måste alltid kolla data på blixtröret för att få rätt "tid"

Jag vet inte om man kan tillämpa skolfysik på ett blixtrör, men om jag minns rätt så innebär ett högre spänningsfält att en bunt elektroner tar sig snabbare från katod till anod (?) än samma bunt elektroner i ett lägre spänningsfält. Det är en av faktorerna för brinntiden. Sedan är säkert resistansen en funktion av bl.a. spänningen, men hur det ser ut exakt är mer än jag vet. Urladdningskurvan brukar man kunna ta in i ett Oscilloscop och jag har för mig att den effektiva exponeringstiden definieras som pulsbredden på 1/3-del av höjden på urladdningskurvan. Eller nåt sånt.

krille_w skrev:
Ja brintiden halveras om man kopplar två blixtrör på en konding. Eftersom kondingen har bara en viss energi och då är det fler som skall dela på den.
Ohms lag du vet... U=I*R

Något av rören måste tändas först (kortaste)..Då sjunker förmodligen spänningen "blixtsnabbt":)..och rör nr. 2 kommer nog aldrig att tändas..
Jag kan ha fel..

Martin74 skrev:
Något av rören måste tändas först (kortaste)..Då sjunker förmodligen spänningen "blixtsnabbt":)..och rör nr. 2 kommer nog aldrig att tändas..
Jag kan ha fel..

Ett blixtrör tänder man med en extern krets. Kondensatorspänningen ligger konstant över blixtröret ända till tändkretsen joniserar gasen i röret varpå resistansen dyker. Därför borde båda rören tända. Överslagsspänningen i ett vanligt blixtrör är betydligt större än de 400 Volt (eller så) som huvudkondensatorn brukar vara på.

Martin74 skrev:
Jag kan ha fel..

Som Jarl skriver.. Rören tänds med extern krets..
När det gäller andra komponenter än blixtrör så lägger man ett serie motstånd på varje belastning
för att på det sättet fördela strömmen igenom belastningen. Orsaken är att belastningen ofta inte har exsakt samma resistans det kompencerar man med ett serie motstånd och på det sättet fördela strömmen.
Borde även fungera för blixtrör... Jag vet ej hur noga tolleransen är på (billiga) rör. (Jarl kanske vet)
Detta gäller naturligtvis bara om man tänder båda samtidigt. Vill man tända en i taget så måste man ha flera kondingar och spärr diod om kondigarna laddas från samma krets. Men att använda serie motstånd förlänger urladdningstiden, nu behöver man förmodligen inte högre resistans än runt ett ohm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar