Brummelisa
Aktiv medlem
dapa skrev:
Finns det något sätt att korta ner tiden på blixtpulsen då? Beror den bara på lampans egenskaper?
Varför ska du korta ner blixtpulsen? Jag har för mig att den är 1/1000 eller kortare.
/ Marcus
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
dapa skrev:
Finns det något sätt att korta ner tiden på blixtpulsen då? Beror den bara på lampans egenskaper?
bEPH skrev:
på dina bilder så verkar du ha mycket längre blixttid än 1 us, är det för att få lite liv i bilderna du har valt att ha så lång slutartid?
Om man vill ha ner tiden en bra bit under 1 us, ner mot 1 ns, har du nåt förslag då?
dapa skrev:
krille_w skrev:
Ja det beror på Ri i blixtröret. Sen beror det även på kondingen, lägre kapacitans ger kortare puls, även
lägre spänning ger kortare puls fast det finns en min spänning för röret så att man får det och tända.
Ev. så får man även en annan färgtemperatur om man
ändrar spänning/kapacitans
rideg skrev:
Nästan rätt. Högre spänning som driver samma mängd elektroner ger en kortare puls. Röret tänder man (i alla blixtaggregat) genom att ladda ur en annan kondensator genom en spänningsförstärkare vars utgång är lindad runt blixtröret. Spänningen på denna tändpuls är några kV och gör att gasen (t.ex. Xenon, Argon) omedelbart blir ledande varpå laddningen i huvudkondensatorn kan laddas ur genom röret.
krille_w skrev:
Det motsäger inte det jag skrev... Utan det du indirekt menar är att Ri blir lägre med högre spänning därför laddas kondingen ut fortare. Alltså
kortare puls. Man måste alltid kolla data på blixtröret för att få rätt "tid"
krille_w skrev:
Ja brintiden halveras om man kopplar två blixtrör på en konding. Eftersom kondingen har bara en viss energi och då är det fler som skall dela på den.
Ohms lag du vet... U=I*R
Martin74 skrev:
Något av rören måste tändas först (kortaste)..Då sjunker förmodligen spänningen "blixtsnabbt"..och rör nr. 2 kommer nog aldrig att tändas..
Jag kan ha fel..
Martin74 skrev:
Något av rören måste tändas först (kortaste)..Då sjunker förmodligen spänningen "blixtsnabbt"..och rör nr. 2 kommer nog aldrig att tändas..
Jag kan ha fel..