Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon av er har byggt en egen blixt från tex kasserade engångskameror. Jag har hämtat ca 50 stycken och har försiktigt lött av komponenterna och lyckats fyra av blixtarna, men bara mekaniskt. Jag skulle behöva använda tex en tyristor eller liknande, men vet inte hur. Jag skulle även vilja ladda kondensatorerna via 220-volt, men det vet jag inte om jag vågar. Har någon av er gjort något liknande?

/ Marcus

Tänk på vad du gör bara, spänningen från en uppladdad blixtkondesator är inte att leka med.
Den kan vara livsfarlig tom...

christp skrev:
Tänk på vad du gör bara, spänningen från en uppladdad blixtkondesator är inte att leka med.
Den kan vara livsfarlig tom...

Fast det är ju det som är roligt :)

Nä, allvarligt. Jag hade mest tänkt att bygga tex 4-8 stycken blixtar parallellt fast med olika matningar, då helst batterier. Det är ju inget speciellt med det, men jag är mest nyfiken om någon har gjort något liknande. Jag vet inte heller vilket ledtal varje blixt har och hur man räknar ut vilket ledtal den nya blixten får.

/ Marcus

Ledtalet provar du dig lämpligen fram till.
Men som sagt, du kan åka på en ordeltlig kyss (400V!) från blixtkondingarna, så ta det varligt. Det gjorde inte jag...

För många år sedan fanns det en artikel i tidningen Foto eller Aktuell Fotografi, minns inte vilken, om just detta ämne. Anledningen till det var att få bilder på Björn Borg när han slog i väg en boll. En stroboskop bild. Tennishallen var helt mörklagd och kameran slutare öppen hela tiden när Borg slog i väg bollen.

Där använde man sig av en skiva med kontakter på och nån slags vev som kortslöt blixt efter blixt. Bilderna var bra i alla fall. Du kan kolla i några årgångar av FOTO i slutet av 70 talet och början av 80 talet.

Det finns även äldre Braun blixtar för 220 V som ger höga ledtal. Jag har själv en Braun Hobby som jag tror gav 135 Ws, det är är väl lika med ledtal 110 vid 27 din?

Den har ett löst rörhuvud för tändlampan och en lös skopa som går att ta av eller vrida. Leta efter äldre manuella Braun blixtar, F 90 och vad dom nu hette.

Jag praoade på en fotoaffär en gång när jag var liten och fick då plocka isär såna kameror.. Dom hade inte berättat att det inte är så skönt att ladda ur en kondensator i fingret....

sjohan skrev:
Jag praoade på en fotoaffär en gång när jag var liten och fick då plocka isär såna kameror.. Dom hade inte berättat att det inte är så skönt att ladda ur en kondensator i fingret....

De satt säkert och tittade på dig och när det sa ZAP, så asgarvade dem :)

/ Marcus

Mjo nåt sånt.. Dom körde säkert med den på alla praoare :) Ont gjorde det i vilket fall. Trodde jag inte då. Men nu när man har läst en massa el så förstår man att det är mycket som laddas ur fort.

Var får man tag på begagnade engångskameror?
Slänger fotohandlarna dem eller skickar de iväg dem någonstans?

dapa skrev:
Var får man tag på begagnade engångskameror?
Slänger fotohandlarna dem eller skickar de iväg dem någonstans?

Jag vet inte vad de gör med dem, men jag gick in till alla handlare i Jönköping en gång och frågade om jag fick ta dem och det var inga problem. De flesta varnade dock om spänningen, men jag fick dem gratis.

/ Marcus

Finns det något sätt att korta ner tiden på blixtpulsen då? Beror den bara på lampans egenskaper?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar