Annons

Butiker i Sthlm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag skulle vilja be om tips:
Om man har EN dag i Stockholm och vill besöka TRE fotoaffärer med mycket/bra beg. fotoprylar, vilka ska man välja då?
Jag kör mest Canon...

Sergelfoto är en guldgruva för alla som inte har autofikus. 20% rabatt på icke-AF optik om man skriver ut följande sida och tar med den vid köpet
http://www.sergelfoto.se/begagnat.html

Lp-foto har gamla grejor och det är lite roligt att kolla där. Vet inte hur det är med Canonutbudet men senaste Canonutrustningen lär de inte har begagnat men väl 80-tals prylar.

Angående Schönherr så tycker jag att de verkar lite dyra men jag har inte handlat där, bara kikat.

Köpte mitt 80-200/2.8L på LP-foto. SÅ visst har de någorlunda nya objektiv.

Kameradoktorn har inte mycket begagnat och så är de DYRA!

Jo, men kameradoktorn har det man vill ha. Allt i filmväg, till ganska billiga priser, i alla fall specialfilm. Billigt begagnat också, och rullande utbud.
Det tråkiga är väl det prislösa varorna. 90% av alla nya fotogrejer står det ju inget pris på...

Och sen lär jag ju rekomendera Madeco i frihamnen. De är riktigt billiga...

Fapo Foto Service (eller nåt) på Rosenlundsgatan på Söder.

Jag var där i sommras. De hade iaf (minst) en rejäl monter med begagnade objektiv.

Här kommer några rader om min shoppinglycka.
I Lördags var jag alltså i Stockholm för att leta objektiv, med denna diskussion utskriven i ena näven samt karta, och då främst ett Canon EF 50/1.8 Mk1.
Jomenvisst. Jag hittade ett direkt hos LP-Foto. Han ville ha 1600:- för det. Hmmm...Lite dyrt tyckte jag och gick vidare - till Schröders Foto.
Lördag=stängt!!...otur, men skyltfönstret var fint med massor av grejor med priser och allt.
Lycka! Jag såg ett fint 50/1.8 för bara 950:- och det fanns 3 exemplar. Jag skrev upp serienumret.
I Måndags ringde jag och bad dem skicka det. Jag fick det idag och det är i A+ skick, som NYTT...
Jag snubblade också över Facil Foto (skumt namn). Där hade de ett EF28/2.8 i absolut nyskick för 1700:-. Givetvis slog jag till. Kan vara bra som normal till min kommande D60...
Tack för alla bra tipsen!

enligt min lilla erfarenhet så har LP foto inte uppfört sig på rätt sätt...

de köper till vrakpriser och sälger till allt för höga priser?

sen kanske är det kanske bara jag som tycker att det är lite otrevligt när försäljarna säger åt kunderna att alla får gå för de är 15min sena på sin lunch... ?

däremot så Sergel Foto
de har jag mycket bra erfarenheter av!
stog med två kompisar och snckade i nästan en timma om olika fotto saker.
hittade ett mycket fint gammalt Nikon 50/1,4 där.

Linmajon skrev:
Jomenvisst. Jag hittade ett direkt hos LP-Foto. Han ville ha 1600:- för det. Hmmm...Lite dyrt tyckte jag och gick vidare - till Schröders Foto.

Jo, man funderar ju om LP kollar
i nyprislistan när de sätter sina beg-priser...
Men de är väl mer inriktad på gamla fotogrejer...

PS. Jag har fått igång en gammal lådkamera, 6x9 som egentligen är till för glasplåtar. Jag har pillat in lite bladnegativ i magasinen. Ska bli så härligt att prova...

Nej CM, men vi har en storformatare för 18x24 plåtar, men desvärre inget bakstycke. Men där går väl gränsen för vad som är värt att lägga ned tid på. Mer oflexiblet får man nog leta efter.

LeadHead skrev:

Ett EF 50/1,8 II kostar 1260 kr på Cyberphoto. Andra handlare har också liknande priser på ca 1200-1400 kr.

Ef 50/1.8 Mark1 har samma glas som Mk2 men minst dubbelt så bra mekanik med metallbajonett mm. Det skulle kosta minst det dubbla om det tillverkades idag. Det gör det inte och därför flyter priserna omkring ganska mycket.
1600:- bör man dock inte betala någonstans, även om det iochförsig är värt pengarna.

En sån där 50:a hade jag i handen i Söderhamn för ett tag sedan. Med riktig kropp och tyst motor. Han skulle ha 700 spänn för den och jag förklarade att jag aldrig i livet skulle betala det. 500 kunde jag ge, så jag struntade i det. Varför slänga ut över tusenlappen på en femtia med bara 1.8 som största bländare?

Henric86 skrev:

Nej CM, men vi har en storformatare för 18x24 plåtar, men desvärre inget bakstycke. Men där går väl gränsen för vad som är värt att lägga ned tid på. Mer oflexiblet får man nog leta efter.

Då är det ju inte tufft ;).
Jag har själv fått dilirium på gamla kameror och har två bälgkameror som jag köpt, en 6x9 som jag restaurerat slutaren så att den funkar som den ska och en 6x6 som också är grym. De använder 120-film... kanske inte samma status (?)
En storformater skulle inte vara fel heller eller varför inte bygga en panoramakamera a la mumindalen...

Vilka är "vi" förresten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar