Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

butik manhattan NY

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan planerat rätt. BHPhoto är världens kanske billigaste, största och framförallt bästa fotoaffär. JR är bra och har mycket elektronikprylar med. Värd att nämna är också www.Adorama.com
 
nikon orginal billigare ...

Ok - har noterat att nikon orginal objektiv är propotionellt sett mera billiga än andra , tex tamron .

Ett nikon 105 macro kostar mindre än hälften men ett tamron är ca 25-30 % billigare än hemma ...
 
Ja ska du ändå dit och shopa så tycker jag personligen inte att det är så mycket att snacka om. Välj orginaloptik för bövfelen! Köpte mitt 60mm f2.8 nikkor micro på B&H och det är den skarpaste glugg jag provat. Skulle du någon dag vilja sälja dina prylar får du ju igen mellanskillnaden mellan orginal och ickeorginalgluggen då nikkor kostar mer även begagnat.
 
Har själv varit på BH Photo Video i New York.. Kan rekommndera ett besök bara för själva upplevelsen av affären. Herre Gud! De har allt! Dessutom är i princip alla som jobbar där ortodoxa judar och bara det är en ovan syn, åtminstone här uppe i Piteå.. De är otroligt hjälpsamma, man får testa allt, til och med testa objektiv med sin egna medhavda kamera...
Orderhanteringssystemet med rullband i taket och robotar är helt fascinerande att se.. Som sagt!! BHPhotoVideo rular!!
 
Var på B&H i fredags. Absolut den häftigaste elektronik affär jag någonsin varit i. Som tidigare nämnts så har dom allt. Himla tur man hade bestämt vad man skulle ha, annars hade man blivit urfattig.
 
Ok - vet Ni om man kan köpa tax-free där också och issåfall hur funkar det ? Tillkommer ngn skatt på priserna som ses på webben om man köper i butiken ?!

Jag antar att man kan glömma garantin i sverige om man köper på detta sätt - eller ...
 
Du kan köpa till garanti på plats som gäller worldwide.. På priset tillkommer 8% i skatt.. Verkar gälla hela New York fö.

Jag brydde mig aldrig om att handla skattefritt.. Jag tog grejorna med mig, använde dem, och flög hem till Sverige med mina "beggade" prylar..
 
NYC har 8,6% skatt som inte ligger på prislappen. Man får föra hem prylar för 1700:- enligt tullverket, men det kollar de ju aldrig, så köp och ta hem! B&H är himmelriket i NYC. OBS att de har stängt på lördagar dock.
Jo, och garantin på många prylar är "worldwide", annars kan man köpa till, som tidigare nämnts.
 
joo - detta verkar ju vara "klockrent" om man har vägarna förbi men då återstår bara frågan vad som i praktiken händer med moms&skatt om man ber den skicka det till sverige per paket istället ...
 
Den amerikanska momsen dras av, men eftersom de generellt skickar med UPS så läggs svensk tull och moms på när det anländer Sverige, moms även på tullen. Trots det blir det billigare än att handla från t.ex. Tyskland i många fall.
 
tevensso skrev:
Den amerikanska momsen dras av, men eftersom de generellt skickar med UPS så läggs svensk tull och moms på när det anländer Sverige, moms även på tullen. Trots det blir det billigare än att handla från t.ex. Tyskland i många fall.


Det är ju till och med billigare att köpa i Sverige än i Tyskland och England.
 
gick bra ...

Ville bara uppdatera med att det gick bättre än väntat - enda kruxet med BH är att de vill leverera till en adress i USA och om man har en sådan utanför Manhattan slipper man dessutom 8 % skatt ...
 
Ett annat billigt alternativ är 17th St Photo, som finns på www.17photo.com. Har lagt märke till att de ibland är billigare än BH, men oftast ligger de två väldigt nära varandra i pris. Jag handlade på 17th St Photo en gång när BH hade sålt slut på de saker jag ville ha. 17th St Photo är långt ifrån det Eldorado som BH är. De är huvudsakligen inriktade på internet/postorder, och har en "butik" flera våningar upp i ett hus som är långt ifrån imponerande. Jag handlar hellre på BH, men 17th St fungerade bra i mitt fall. De säljer Mack världsgarantier precis som BH, så man behöver inte oroa sig för om 17th St skall överleva.

Vad gäller införselregler, så har jag fattat det som att gränsen 1700 kr bara gäller oanvända saker. Jag tror att man har rätt att inhandla fotosaker som man använder under resan, vilket i så fall innebär att man bara behöver se till att använda sakerna innan man går ombord på planet igen. Och det är ju ändå svårt att låta bli!

För er som tar en långhelg i NY är det värt att tänka på att BH som sagt styrs av ortodoxa judar, och därför har stängt på lördagar. Detta gör också att det kan vara väldigt mycket folk i butiken på söndagar, och mitt tips är att besöka BH en vardag i stället.
 
hur mkt extra kostar worldwide?

pris ex.
Canon Digital Rebel XT SLR Camera Body Kit
Our Price: $809.95 x 7.7 = ca.6200:-
+ skatt + garanti
??

här kan man hitta för 7100:-
 
Macks garantier kostar olika mycket beroende på kamerans/objektivets pris och på om det räknas som proffsutrustning. Vad gäller BH och 17th St så finns rekommenderad Mackgaranti nästan alltid bland "recommended accessories" som är knutna till resp produkt (oftast listade nedanför själva produkten), dvs bland batterier, minneskort, filter mm.

Den Mackgaranti som BH rekommenderar (hur absurt det än låter, så skiljer det sig ibland mellan 17th St och BH - trots att båda är auktoriserade Mackåterförsäljare!) till Digital Rebel XT är en femårig internationell garanti för digitalkameror mellan 800 och 1000 dollar. Den kostar 89,95 dollar, dvs nästan 11%. Om du köper i butik, så tillkommer NY sales tax även på garantikostnaden.

I det här fallet verkar det alltså äta upp nästan hela besparingen enligt dina siffror, men då får man å andra sidan en femårig garanti som är giltig även i andra länder. Vad det är värt, beror på den egna situationen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.