Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Burn-in" av numerisk data i digitalbild

Produkter
(logga in för att koppla)

mats-broberg

Ny medlem
Hej,

Jag står i begrepp att arkivfotografera ett antal tusen föremål i en föremålssamling.

Vad jag vill är att kunna scanna av den streckkod som finns på föremålet och få numret som streckkoden kodar att läggas in i bildens nedre hörn automatiskt. Streckkodsstandarden är Code128.

Gissar att detta inte är ett så ovanligt krav vid arkivfotografering - har någon några idéer vilken utrustning som krävs för detta, eller länkar?

/Mats

Canon har en specialversion av 7D som kan lägga in en kod i Exif-data. Sen vet jag att det finns program som kan plocka data från Exif och lägga in i bilden. Minns inte vilket det var, dock. Går nog att hitta med lite sökmöda.

Gällande Scanrar så finns det USB-scanrar som "uppför" sig precis som ett vanligt tangentbord.
Dvs när du skannar koden så skickas datan ut i form av siffror.
Krävs inga speciella drivrutiner ens.

Ex Datalogic Heron D130.
Denna går att anpassa för att läsa olika standarder av streckkoder.
(Använder denna för att Skanna in streckkoder som tas tillsammans med porträttbilder för att sedan koppla ihop bilderna med rätt person).

Vad det gäller mjukvara, så finns ju ex Photo Mechanic, och lightroom, som gör att du kan lägga in streckkoden i bildens metadata.

Jag hade satsat på att lägga in infon i metadatan, då blir ju bilderna enkla attt söka på efter numret i streckkoden.

Sedan kan det inta vara särskillt svårt att hitta någon mjukvara som kan hämta numret och lägga in i själva bilden.

Lightroom gör ju i princip samma sak med stämplarna för Copyrigt där ett av ITPC-fälten är det som infogas i själva bilden.

Om du kan tänka dig att skanna in numret i fältet för copyright, så funkar det ju att köra ovanstående skanner i kombination med Lightroom för att göra jobbet.

Hej,

Tack för bra info.

Då kravet är att jag vid själva fotograferingstillfället ska kunna lägga in data så låter ju den där 7D-modellen + en vanlig streckkodsläsare intressant. Ska kolla vidare på det.

/Mats

ANNONS