Annons

Bugg? Exportera JPG i LR3 = otroligt långsamt!! =(

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Vet inte varför, men när jag exporterar vanliga jpeg-filer ifrån nya LR3 så går det som sirap. Exporterade under gårdagen ca 500 bilder, och det tog sjukt lång tid till skillnad för hur snabbt det gick i förra versionen. Dessutom verkar i stort sett *ALL* kraft, minne osv gått åt till denna process. Datorn, en iMac 2.16 med 3 Gb gick verkligen på knäna, något jag inte uppfattat med förra versionen på samma sätt.

Kan något ha blivit fel i uppgraderingen av programmet, eller är det en prestandabugg jag har hittat? Har ni bra fart när ni exporterar? Har ni ev. några tips på vad jag kan prova med, för så här kan jag inte jobba.

Stort tack!

Mvh
Fredrik

Har samma problem när man ska exportera till jpg tar ca: 15-20 sek per bild på en medioker burk.

Hej!

Vet inte varför, men när jag exporterar vanliga jpeg-filer ifrån nya LR3 så går det som sirap. Exporterade under gårdagen ca 500 bilder, och det tog sjukt lång tid till skillnad för hur snabbt det gick i förra versionen. Dessutom verkar i stort sett *ALL* kraft, minne osv gått åt till denna process. Datorn, en iMac 2.16 med 3 Gb gick verkligen på knäna, något jag inte uppfattat med förra versionen på samma sätt.

Kan något ha blivit fel i uppgraderingen av programmet, eller är det en prestandabugg jag har hittat? Har ni bra fart när ni exporterar? Har ni ev. några tips på vad jag kan prova med, för så här kan jag inte jobba.

Stort tack!

Mvh
Fredrik

Jag upplevde att exporterna gick lite långsammare även i de sista versionsuppdateringarna av Lightroom 2. Det är dock ingenting mot hur segt det är nu. Visserligen satt jag inte på världens snabbaste dator igår kväll, men det är den jag använt tidigare. En export av 143 bilder till formatet 800 x 600 tog tre timmar. Det bästa vore givetvis att byta dator, men det är ingen tvekan om att exportfunktionen blivit långsammare.

Jag har inga tidigare erfarenheter av LR. Jag kör det på min Macbook Pro som vid inköp hade 2GB arbetsminne. Jag blev tvungen att uppgradera till 4GB.

Jag har även kört LR på en iMac med 3GB minne och kan bekräfta att det känns betydligt långsammare. Så mitt tips är att uppgradera arbetsminnet.

Jag har inga tidigare erfarenheter av LR. Jag kör det på min Macbook Pro som vid inköp hade 2GB arbetsminne. Jag blev tvungen att uppgradera till 4GB.

Jag har även kört LR på en iMac med 3GB minne och kan bekräfta att det känns betydligt långsammare. Så mitt tips är att uppgradera arbetsminnet.

Jag ska för tydlighetens skull påpeka att den dator jag gjorde exporten på i natt inte uppfyller de minimikrav Adobe har för Lightroom, så min kommentar handlar enbart om att exporteringen går långsammare nu. Precis som du skriver är internminnet det bästa sättet att få de flesta program att må bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar