Annons

Buenos Aires: Tidningsjobb och andra jobb

Produkter
(logga in för att koppla)

toj

Aktiv medlem
Hej,
Jag har jobbat som frilansfotograf i ett år ungefär, i första hand reportage. Har gjort jobb för ett antal tidningar i Sverige, högt och lågt, har en del kontakter. Sedan en tid bor jag i Buenos Aires, har tänkt jobba åt tidningar härifrån, men känns lite som att jag kört fast. Anledningen är att jag i Sverige haft bra samarbeten med journalister och kunnat sälja in reportage på det sättet. Tänkte därför höra efter tips på hur man lämpligen går tillväga för att sälja in material till tidningar (och annat) när det bara är fråga om bild. Någon med erfarenhet av den här typen av jobb?

Såg att ingen svarat på din fråga...
Hmmm...har haft samma problem tidigare och det är väl därför dina kontakter borde vårdas, särskillt inom detta yrke!
Det bästa på vecko och månadstidningar är att helt enkelt ta kontakt med art-director eller någon redaktör, helst innan uppdraget så kan man få diskutera villkor och deras intresse. Har du redan material är det ju bara att försöka sälja in det. Då är det bra att skicka exempel osv och tydligt visa att bilderna håller det tekniska måttet...resten kan dem ju bedömma snabbt själva när dem ser något exempel. (länka till din hemsida osv)

Detta är tufft och gör att många inte kan leva sin dröm om att resa, fotografera och få pengar till nästa resa genom sina kort...vem vill inte det???
Jag hade många idéer som jag trodde skulle vara lättsålda till tidningar när jag var långt hemmifrån men ack...DOCK måste jag säga att det handlar om försäljningsteknik, kontakter och tålamod! Det är bara att köra på!

Ledsen om jag inte hjälpte så värst mycket men ibland behöver man bara höra det man redan visste och få lite energi för att orka vara ihärdig.

Lycka till och berätta gärna om du får något sålt - skulle vara kul att se bilder därifrån!

Hej Dominique!
Helt klart så, ibland behöver man bara höra det man redan visste, ger faktiskt viss energi att veta att det man håller på med inte är lätt! Ungefär så som du beskriver det har jag gått till väga och det fungerar hyfsat även om en grundregel måste vara att ha tålamod och inte vara rädd för att återkomma och "tjata" på tidningar som visat visst intresse.

Jag har ett par grejer på gång här nerifrån, och fler skall det bli....... Men jag skulle behöva fler jobb för att känna mig säker, förstås.

Hur som helst, vad som vore intressant är tips på tidningar att vända sig till, det finns ju många tidningar som "inte syns", d v s tidningar som inte säljs på pressbyrån men ändå når ut till en massa (ofta fler) människor. Tänker t ex på fackföreningarnas tidningar. Någon som har tips på bra sådana tidningar att vända sig till?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar