ANNONS
Annons

budgetoptik på ebay. Någon som prövat?

Produkter
(logga in för att koppla)
vad sägs om telezoom på 30-75 x förstoring för strax under 1 000 kr? Eller varför inte en "Digital optic super high definition wide angle lens" för ca 200 kr? Frågan är hur en lins kan vara digital? =)

http://stores.ebay.co.uk/ynoshk-store/_i.html?_fsub=5318541 detta är bara en av hundratals säljare av billig optik.

har någon testat denna typen av budgetoptik?

Nä jag har inte testat...men jag vågar att lämna ett starkt KÖP INTE, för det priset får du platslinser som visserligen ger en bild, men räkna inte med skärpa och kvalitet på slutprodukten, dvs bilden.

Nej, inte är det plast, men de här teleskopen är faktiskt teleskop som apteras på kameran, och de kan ge väldigt stor förstoring. De saknar bländare, och ljusstyrkan beror på hur stor förstoring man har. Ofta sitter ett reläobjektiv där okularet brukar sitta, så att bilden förstoras ytterligare.

Vidvinkeltillsatserna är så klart inte digitala, och inte heller AF, vilket ibland står, utan det är samma sorts vidvinkeltillsats som finns till en del videokameror. Samma där, linserna är glas, men de har oftast kraftig distorsion och kromatisk aberration. De passar inte heller alltid att få relativt vidvinklig optik mer vidvinklig, utan vinjetterar i stället. Vanligen ligger de någonstans mellan 0,7 och 0,45 gånger objektivets brännvidd. Flera av tillsatserna kallas också "Macro", och det innebär att man kan skruva isär den, så att man bara har den positiva linsen på kameran, en lins på kanske 10 dioptrier.

Och det är ingenting som är värt att sätta på en systemkamera. Däremot kan en sån vidvinkeltillsats vara ett komplement till en kompakt om man accepterar felen. Det går att korrigera både missteckning och kromatisk aberration med mjukvara; man kan göra skript för sådan korrektion.

Och jo, jag har en sån vidvinkeltillsats, som jag kan sätta på min G7 och få ca 3 mm vidvinkel i stället för ungefär 7. Minn har "tunnformig" distorsion, vilket syns rätt tydligt om det finns räta linjer mot kanterna. (Men det kan korrigeras.)

Här är en bild tagen med den: http://www.ifokus.se/Images/ImageVi...readId=5c63ec03-3bbd-4e77-9694-a6fb328f7248#1 De ljusa prickarna är vattendroppar som satte sig på frontlinsen när det passerade bilar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar