Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Budgetblixt till Canon 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite tråkigt svar men jag röstar för Canons 430. Lite mer pengar men då vet man vad man får och man köper inte in sig på "fel" system om man vill köpa till fler blixtar senare.
Inte helt sällan så blir ett billigare köp i längden dyrare....

/Micke
 
Stefan: Är det då Nissin Di622 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144696) du syftade på?

Micke: Jag är inte ute efter roliga svar, utan informativa, så det är lugnt ;)

//Gorian

466 är aningen svagare än 622, men annars funkar de bra. Har 2 kompisar som köpt 466 och har själv ägt en 622. Alla är nöjda.

En nackdel är att de inte fungerar med fjärrutlösare som tex Cactus V4. För att fungera med det ska man hellre köpa 866 som är den starkaste blixten på marknaden. Den är fullsmäckade med funktioner.

Alla tre versionerna går att använda som slavblixtar som styrs av din inbyggda blixt. Vilket är bra så då får man två blixtar och mer kreativitet. Vill man ha mest kräm från slaven så sänker man helt enkelt den inbyggda till minsta läget.

Här är mer info om nissins värsting http://www.gadgetinfinity.com/product.php?productid=17343&cat=0&page=1

/Stefan
 
Jag har en Nissin Di622, tycker den funkar helt ok. Men som någon sa, man målar in sig i ett hörn med den, vanliga fjärrutlösare funkar inte.. Hade jag köpt nytt idag så hade det blivit en canon-original (begagnad kanske).
 
Jag har en Nissin Di622, tycker den funkar helt ok. Men som någon sa, man målar in sig i ett hörn med den, vanliga fjärrutlösare funkar inte.. Hade jag köpt nytt idag så hade det blivit en canon-original (begagnad kanske).

Alltså kolla in 866:an. Den har ju allt ;)
Hade jag nu inte haft 7D som har blixt styrning så hade jag köpt Nissin.
866:an har även till motsatt sina mindre syskon TTL styrning..
Dessutom svinbillig om man tittar på konkurrenternas motsvarighet. För Canon är det 580EX och Nikon SB-900.

Nu har jag en 580EX II och 430EX I pga 7Ds trådlösa system.

/Stefan
 
Så Nissin 866 > Speedlight 430 EX II?

Jag har svårt för att komma ifrån mina "original är bäst"-fördomar, men Nissin kanske är riktiga kvalitetsprylar?

//Jonathan
 
Vad ska du använda blixten till? Det avgör till stor del vilken du borde handla tycker jag.

Canon 430EX II är en bra blixt som jag själv använder mycket. Jag har dessutom ST-E2 sändare för trådlös ttl som faktiskt är grymmt smidigt. Ställer ofta blixten på en hylla riktad mot taket och kan foto fritt i rummet med bra exponering.

Sigma 530 DG ST har jag haft en som jag sålde p.g.a. att den inte går att köra i manuellt läge dvs. det går inte att köpa en billig trådlös sändare till den. Den går bara på ttl. Dock är den starkare än Canon 430.

Mitt senaste inköp är två st. YONGNUO YN460 som jag skall använda med trådlösa sändare.
Styckepris $42 ink frakt som blir 308:- + ev tull och moms. Totalpris kommer ändå hamna under 450:-
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32981
 
Köp inte Nissin. Min gick sönder, skon, efter bara några användningar och inom ca 3 månader. Ingen garanti gäller. Hört fler som haft samma problem. Dålig plast antagligen.
Monica
 
Det fina med att köpa ett "original" blixtsystem är ju möjligheten att bygga vidare på det utan problem. Börjar man t.ex. med en 430 så kan man köpa till en ST-E2 eller en 580 (om man tycker man har råd ) och smidigt styra trådlöst och sedan tryggt bygga vidare med fler blixtar varefter man har ekonomin för det. Visst finns liknande system hos "piratmärken" men både Canons och Nikons system får nog räknas som trygga köp vilket inte alltid verkar vara fallet hos piratsystemen där det verkar vara is och så med kvalité och stabilitet ibland.
 
Jag slår ett slag för Nissin di622, funkar perfekt på en 500d, kostar 1190 kr på Fotokungen och du kan använda den som slavblixt om du utvecklar dig och köper ytterligare en blxt att använda på kameran, kan även användas som slav när du använder kamerans inbyggda blixt.
 
Jag slår ett slag för Nissin di622, funkar perfekt på en 500d, kostar 1190 kr på Fotokungen och du kan använda den som slavblixt om du utvecklar dig och köper ytterligare en blxt att använda på kameran, kan även användas som slav när du använder kamerans inbyggda blixt.

En liten brasklapp bara, att använda en ren slavblixt tillsammans med fjärrstyrda blixtar från t.ex. nikon och canon kan bli problem eftersom dom använder blixtljuset för kommunikation. Hade tänkt använda min Sigma precis så men fick ge upp den idén eftersom den slog på "kommunikationsblixtarna"...
 
En liten brasklapp bara, att använda en ren slavblixt tillsammans med fjärrstyrda blixtar från t.ex. nikon och canon kan bli problem eftersom dom använder blixtljuset för kommunikation. Hade tänkt använda min Sigma precis så men fick ge upp den idén eftersom den slog på "kommunikationsblixtarna"...

Så gör Nikon och Canon systemen me. Det är ju bara 3:e parts radiofjärrutlösare som INTE kör med interna blixten. ST-E2 kör ju sin lilla blixt med.

Att sänka blixtstyrkan till minimun på interna samt ha största bländaröppningen kräver att man står rätt nära objektet för att den blixten ska göra effekt.

/Stefan
 
Så gör Nikon och Canon systemen me. Det är ju bara 3:e parts radiofjärrutlösare som INTE kör med interna blixten. ST-E2 kör ju sin lilla blixt med.

Att sänka blixtstyrkan till minimun på interna samt ha största bländaröppningen kräver att man står rätt nära objektet för att den blixten ska göra effekt.

/Stefan

Jo, det var så jag menade men det blev lite fel skrivet ;o) Problemet kommer när man ska köra en blixt som inte har samma signalsystem som "dum" slav (t.ex Sigmas som har ett eget signalsystem men även kan köras som ren slavblixt) då den slår på på signalblixtarna istället för den "riktiga" och alltså brinner av för tidigt. Hade själv tanken att använda en Sigma 500 som extra manuell slav vid behov men fick överge den idén och låta den hamna i studion isället ;o)
 
Jag vill bara uppmärksamma att budgeten inte slutar vid ~1500kr. Om Canon's originalblixtar ger så mycket mer, och är en framtidsinvestering, så anser (åtminstone jag) att de extra pengarna är värt det.

Men frågan är just, är Canons originalblixtar värda de extra pengarna, eller kan man få något lika bra/bättre för samma eller mindre pengar? ;)

//Jonathan
 
Jag vill bara uppmärksamma att budgeten inte slutar vid ~1500kr. Om Canon's originalblixtar ger så mycket mer, och är en framtidsinvestering, så anser (åtminstone jag) att de extra pengarna är värt det.

Men frågan är just, är Canons originalblixtar värda de extra pengarna, eller kan man få något lika bra/bättre för samma eller mindre pengar? ;)

//Jonathan

Canon är klart att föredra för framtiden. Ävev om jag tycker att de är mer än dubbelt så dyr än motsvarigheten.
En egenskap som original har och inte alltid 3:e par är kompatbilititet i kommande kamerahus. Samt att vid snabba blixtsekvenser så kan 3:e part ge en mer ojämn blixtstyrka. Det gör den även hos 580EX II jämförrt mot sin lillebrorsa 430EX II.

Men tittar du på Nissin 866 så tror jag inte du behvöer vara orolig. Den har ju det mesta som 580EX II har utom möjligvis vädertätningen.

Det jag menar med kompatibilitet är att min Nissin 622 överoexponerade på min 50D. Den funkade perfekt med 400D. Nu har de säkert uppdaterat firmware för att passa. 866 är splitterny modell så den lär passa ett tag till.

/Stefan
 
Nissin 866 verkade ju vara en riktig kanonblixt, men ju mer jag läser om den desto mer skeptisk blir jag. Olika recensenter säger olika saker, och det mesta verkar sluta i att den tycks vara byggd av ganska klena komponenter/plast.

//Jonathan
 
Nissin 866 verkade ju vara en riktig kanonblixt, men ju mer jag läser om den desto mer skeptisk blir jag. Olika recensenter säger olika saker, och det mesta verkar sluta i att den tycks vara byggd av ganska klena komponenter/plast.

//Jonathan

Ju, byggkänslan är ju klart en sak, men i verkligheten en annan.
Byggkvalitén hos Nissin är klart bättre än hos Sigmablixtarna, men klart också sämre än Canons.

Ska du slå någon med blixten? ;)
Min Nissin Di622 höll i 3 år och flitigt använt nästan varje dag. Tills jag stängde min bildörr med blixetn i vägen och spräckte det röda glaset som skyddade hjälpljuset. Kanse Canons hade pallat det, vem vet. Vill inte prova med min iaf.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.